הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
נחשף: חברת תוכנות הריגול הישראלית NSO הוערכה בכ-2.3 מיליארד דולר ע"י חברת EY חודשים לפני שהחלה ההתמוטטות
ערב מה שנראה כמו קריסתה התדמיתית והכלכלית ענקית הריגול הישראלית זכתה להערכה מופרזת למדי, כיום חברת המחקר 'ברקלי' טוענת כבר כי ההון העצמי של החברה 'חסר ערך'

חודשים ספורים לפני שחברת תוכנות הריגול הישראליות החשאיות NSO Group דרשה חילוץ חירום וההון העצמי שלה הוכרז כחסר ערך, פירמת רואי החשבון הגדולה 'ארנסט אנד יאנג' הידועה גם בתור "EY" העריכה את המיזם החודר לפרטיות בכ-2.3 מיליארד דולר, כך דיווח הפייננשל טיימס.

"הערכת השווי של EY, היתה יותר מפי שניים מהשווי של NSO שנתיים קודם לכן, ונעשתה על ידי אנליסטים במשרד שבמדינת לוקסמבורג של החברה ביולי אשתקד, כך על פי מסמכים שהגיעו ל"פייננשל טיימס".

אומדן השווי של NSO נערך ללא ביקור בחברה או אימות המידע שסיפקו האנליסטים שלה. הערכת השווי של EY הגיעה בתקופה שבה NSO עמדה בפני התכווצות הכנסות, תביעות משפטיות, גינוי ציבורי וביקורת תקשורתית קשה על תוכנת הריגול שלה פגסוס, ששימשה הידי ממשלות שונות נגד פעילים ועיתונאים.

על פי הדיווחים, שתי מקורבות של העיתונאי שנטבח הסעודי ג'מאל חאשוקגי היו בין הנשים אחריהן ריגלו בעבר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


עד אוקטובר 2021, NSO דרשה הלוואה חירום על סך 10 מיליון דולר, בדצמבר - ארבעה חודשים בלבד לאחר שהערכת השווי של 2.3 מיליארד דולר הושלמה על ידי EY באוגוסט - הודיעו הנושים לבעלי המניות של NSO שהחברה במצב של חדלות פירעון. "פגסוס מאפשרת למפעילים לפקח בחשאי על הטלפון הנייד של חשוד - מעניקה גישה לאנשי קשר והודעות, כמו גם למצלמה המובנית, למיקרופון ולהיסטוריית המיקומים", דיווח האפוק טיימס.

באופן מדהים, על פי הדיווחים, תוכנת הריגול יכלה להיות מועברת על ידי שליחת קישור לטלפון באופן שלא יוצר התראה, ולהיות מופעלת מבלי שבעל הטלפון יעשה דבר. מוקדם יותר השנה, חברת המחקר 'ברקלי' הכריזה על ההון העצמי של החברה כ"חסר ערך". ב-31 במאי דיווח ה"פייננשל טיימס" כי החברה נמצאת ב"ספירלה פיננסית" ומתקשה לעמוד בשכר, שלב חוליו, המנכ"ל לפי דיווח של הטיימס שפורסם באתר זירוהדג' הבהיל קבוצת משקיעים כשאמר שהוא שוקל למכור את תוכנת הריגול לממשלות שבעבר סומנו כ"סיכון מוגבר" להשתמש בה לרעה.

NSO מכרה את תוכנת הריגול לעשרות מדינות, כולל ממשלות אוטוריטריות רבות. בנוסף לארה"ב וישראל, רשימת הלקוחות הארוכה של NSO כוללת על פי הדיווחים את ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, בחריין, מצרים, מקסיקו, דרום אפריקה והודו.

בשבוע שעבר, NSO אמרה ש"לפחות" חמש ממשלות באיחוד האירופי רכשו את תוכנת הריגול שלה, וכי החברה ביטלה את אחד החוזים לאחר שמדינה באיחוד האירופי עשתה בו שימוש לרעה.

NSO — שם שנגזר מהשמות הפרטיים של מייסדיה — ניב כרמי, שלו חוליו ועמרי לביא — אומרת שכל מכירותיה כפופות לאישור משרד הביטחון הישראלי.

ה"ניו יורק טיימס" מצא כמה מקרים שבהם מכירת פגסוס עלתה במקביל לתמיכה מוגברת בממשלת ישראל.

הערך של NSO נמצא בבדיקה מחודשת, מכיוון שהחברה הציגה את נכסי הליבה שלה לקבלן ההגנה האמריקאי L3Harris.

הבית הלבן מתנגד להצעה; ומשרד המסחר אסר קודם לכן על NSO לעשות עסקים עם חברות אמריקאיות.

NSO הפכה ליעד לתביעות שהוגשו על ידי WhatsApp ואפל.

WhatsApp, חברת בת של Meta, אומרת ש-1,400 משתמשים באפליקציית ההודעות המיידיות והקול המוצפנות שלה היו מטרות לתוכנת NSO.

באפריל, NSO ביקשה מבית המשפט העליון לשקול טענה לפיה החברה ראויה להגנה מפני Meta במסגרת חוק חסינות הריבונות הזרה, המגן על ממשלות זרות מפני תיקים אזרחיים שהוגשו על ידי אזרחים אמריקאים.

בראיון לפודקאסט בשפה העברית, מייסד NSO לביא האשים את האנטישמיות כסיבה לתגובת הנגד העולמית נגד החברה שלו"

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE