הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
משרד האמת: עורכי ויקיפדיה משנים בקדחתנות את הגדרת 'מיתון' כדי להתאים לנקודות הדיבור של ממשל ביידן
נראה כי ההגדרה האוניברסלית של מיתון שאומצה לאחר מלחמת העולם השנייה נאלצה לעבור שינוי כדי להתאים לנראטיב של הממשל הנוכחי - לא רק בתקשורת, אלא גם בויקיפדיה

השבוע פרצה מלחמת עריכה בוויקיפדיה על ההגדרה של "מיתון", כאשר ממשל ביידן והתקשורת הארגונית נוקטים בצעד חסר תקדים של הכחשת העובדה הכלכלית כי ארה"ב במיתון משום שהכלכלה האמריקאית חוותה עתה כבר שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית.

יותר מ-70 עריכות נעשו בעמוד על 'מיתון' לפני שהאתר נעל את הערך ומנע שינויים נוספים.

העריכות מבטלות בהצלחה את הגדרת הקונצנזוס הכלכלית הרחבה והמסורתית של מיתון אליה נפלה עתה הכלכלה האמריקאית והיא - 'שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית של התמ"ג'.

עורכי האנציקלופדיה המקוונת הנשלטת על ידי השמאל דוחפים הגדרה חדשה של "מיתון" שהיא רחבה בצורה יוצאת דופן ומצדדת בטענות של ממשל ביידן שלא התרחש מיתון.

הגדרה זו, שנעשתה על ידי הלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER), טוענת כי מיתון הוא "ירידה משמעותית בפעילות הכלכלית הפרוסה על פני השוק, הנמשכת יותר מכמה חודשים".


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מה שהיה עד לא מזמן הקונצנזוס הרחב על ההגדרה של מיתון - שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית בתוצר - נותר בראש העמוד, אבל העורכים ניסו להסיר אותו למרות שזו גם ההגדרה הרשמית של בריטניה - האומה שייסדה את הכלכלה כשיטה בעלת כלי מדידה ובחינה מדעיים במאה ה-17.


הערך ממשיך לציין כי "במאמר של ניו יורק טיימס משנת 1975, הסטטיסטיקאי הכלכלי ג'וליוס שיקין הציע מספר כללי אצבע להגדרת מיתון, אחד מהם היה 'שני רבעונים של תמ"ג שלילי".

בתגובה למלחמת העריכה, עורכי ויקיפדיה בכירים נעלו את העמוד על מיתון, ומנעו מהמשתמשים לבצע בו עריכות מהירות נוספות.

ערכים שהופכים למוקדים של "מלחמות עריכה" שנויים במחלוקת ננעלים לעתים קרובות על ידי מנהלי ויקיפדיה - אך הנעילה מגיעה בעיקר לאחר שהצד השמאלי בדרך כלל קיבל את זכותו על 'המילה' האחרונה.

הבולטות החדשה של ההגדרה של ה-NBER הפדרלי מגיעה לאחר שממשל ביידן החל לצטט אותה בטיעוניו כי אמריקה אינה במיתון תוך שהממשל מגובה בתקשורת מפרגנת הטוענת כי ארה"ב במצב בסדר גמור ברמה הכלכלית למרות אינפלציה שוברת שיאים וצמיחה שלילית.

בינתיים יועצי הבית הלבן סירבו שוב ושוב להגדיר מהו מיתון, אך לעתים קרובות הם מצטטים את ההגדרה החדשה שהתוותה הלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER).

הוועדה הלאומית הרפובליקנית מצאה גם ציטוטים ישנים של יועצת כלכלית של ביידן העונה לשם ססיליה רוז, שאמרה בראיון ל-CNN לפני מספר חודשים כי "בדרך כלל, כלכלנים מתארכים מיתון ככזה שבו לפחות שני רבעונים של צמיחה שלילית בכלכלה מופיעים"..

עתה משעה שהתרחיש הזה קרה - ארה"ב אכן נכנסה למיתון - אך לא לפי ממשל ביידן שמבקש לשנות את ההגדרה.

הגדרת ה-NBER החדשה זרועה מעתה ברחבי עמודי הויקיפדיה על מיתונים.

40% לא
60% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE