הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחפשים את הדרך אל האושר? מסתבר שזה תלוי בסוג המוח שלכם
הפסיכיאטר וחוקר המוח האמריקאי דניאל אמן חושף לראשונה במאמר רחב ומפורט כי אין נוסחה חד משמעית, אחת ויחידה לאושר, אלא שזה תלוי במידה רבה בסוג המוח שיש לכם. מה זה בדיוק אומר? אילו סוגי מוח קיימים? הנה כל מה שכדאי לדעת בנושא

המחקר החדש של חוקר המוח האמריקאי דניאל אמן חשף מציאות מפתיעה. המחקר המדובר, בדק למעלה מ-200 אלף נבדקים שהגיעו מ-114 מדינות שונות, במטרה לגלות מה הגורם לאושר. מסתבר כי הכל תלוי בסוג המוח שיש לנו. יותר מכך, אמן מסביר כי על מנת למצוא ולעלות על הדרך לאושר, יש לנקוט בחמישה שלבים פשוטים:

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


1. לגלות מה סוג המוח שלכם ולפעול בהתאם

2. להיות מודעים לכך ולפעול לקידום בריאותו של המוח

3. לגבש תוכנית להשגת אושר לפעול לפיה

4. להקפיד על תזונה נכונה ומאוזנת  

5. שמרו על גישה חיובית והתרחקו מאנשים שגורמים לכם להרגיש לא טוב

אז אילו סוגים יש, וכיצד ניתן לזהות את סוג המוח שלכם? במחקר המדובר מצא ד"ר אמן כי ישנם חמישה מבני מוח בסיסיים, הנה הרשימה המלאה, המאפיינים, והטיפים: 

המוח המאוזן

שליש מהאוכלוסייה משתייך לסוג המוח הזה. אנשים עם מוח מאוזן הם אמינים ויציבים מבחינה רגשית. הם האנשים שהייתם רוצים שיהיו החברים והשכנים שלכם.

לבעלי המוח המאוזן אין בעיה עם ריכוז וארגון. הם מגיעים בזמן לישיבות ולפגישות, עומדים במילה שלהם, לא אוהבים לקחת סיכונים ומעדיפים לפעול לפי החוקים. הם חושבים היטב על השלכות המעשים שלהם ונוטים להתאפק לפני שהם מגיבים מתוך כעס.

הדרך שלהם אל האושר:

-מומלץ ללמוד להעריך ולאהוב את המוח, שהוא נטול תסביכים באופן כללי ומאפשר חיים מאוזנים ושלווים.

-בתקופות קשות ולחוצות כדאי להיעזר בתוסף אומגה 3, המסייעת להשיג איזון ולחזור לנורמה.

-כדי לשמור על איזון ורגיעה כדאי להקפיד על פעילות גופנית סדירה וקבועה.

המוח הספונטני

אוהבים לנסות דברים חדשים, לוקחי סיכונים, יצירתיים והרפתקנים. הם האנשים שלא יהססו לעזוב עבודה בטוחה ולפתוח עסק משלהם. אף על פי שרבים נוטים להעריץ אותם, יש להם לא מעט חסרונות, אחד מהם הוא  הצורך בעניין כל הזמן. צד אחד הם יצירתיים מאוד, אבל מצד שני הם לא יגיעו בזמן ויתקשו לבצע מטלות שחוזרות על עצמן.

הבעיה של בעלי המוח הספונטני היא רמה נמוכה של דופמין במוח, שהוא גם הורמון וגם מוליך עצבי. דופמין מופרש במוח כשאנו מצפים לגמול או כשאנחנו מקבלים הפתעה לא צפויה. הפרשת יתר של דופמין נקשרת לאובססיה, סערת רגשות, פסיכוזה ואלימות. מעט מדי דופמין, לעומת זאת, גורם לדיכאון, מוטיבציה ירודה, אפתיה, עייפות, שעמום, רצון לאכילת סוכרים והתנהגות שמחפשת קונפליקטים ומריבות. כמו כן, מיעוט דופמין עלול להוביל להפרעות קשב וריכוז, חוסר ארגון, בעיות בשליטה עצמית ודחיינות.

המטרה היא להעלות את רמת הדופמין במוח כדי להגיע לאיזון ותחושת אושר:

-לאכול מזונות עשירים בטירוזין - חומצת אמינו המסייעות לעלייה ברמת הדופמין ונמצאת בשקדים, בננות, אבוקדו, ביצים, שעועית, דגים, עוף ושוקולד מריר.

-להעדיף תזונה עשירה בחלבון ומעוטת פחמימות.

-לוותר על מזון עתיר סוכר ומעובד.

-לשמור על משקל גוף נמוך - משקל עודף פוגע במסלול הדופמין במוח.

-לעשות פעילות אירובית, כמו הליכה מהירה או ריצה, באופן יומיומי. היא מגבירה ייצור של תאי מוח חדשים ואת ייצור הדופמין.

-ללמוד למדוט. מחקרים רבים הוכיחו שמדיטציה מעלה את רמות הדופמין, שמוביל להגברת הריכוז, והיא אף מסייעת לאזן את שאר כימיקלים הקשורים באושר.

המוח המתמיד

לא חושבים אם כן מתחשק להם או לא, הם פשוט מבצעים את כל המוטל עליהם ביעילות. הם יודעים מה הם רוצים, יש להם דעות ברורות, והם עובדים קשה כדי להשיג את המטרות שלהם. הם דבקים במטרה, לא משנים את דעתם, וכל מי שקשור אליהם יודע שאפשר לסמוך עליהם במאה אחוז. הבעיות מתחילות כשמשהו בתוכנית משתבש, אז הם הופכים להיות פחות נעימים כי הם מתקשים להסתגל ולאמץ שינויים.

לבעלי המוח המתמיד יש חוסר במוליך העצבי סרוטונין המשמש כמייצב מצב רוח. חוסר בו עלול לגרום לכעסנות ואף לדיכאון, חרדות, דאגנות, זיכרון גרוע, כאבים, אגרסיביות, הערכה עצמית נמוכה וחוסר גמישות.

אז מה עושים?

-להגביר את צריכת הטריפטופן בתזונה - חומצת אמינו שמצויה בבשר הודו, עוף, דגים, גזר, אוכמניות, גרעינים לבנים, בטטות, שעועית לבנה.  

-לצמצם את צריכת הסוכרים. הסוכר מעלה את הסרוטונין באופן חד אבל גם גורם לירידה חדה בו.  

-לאכול דגים עשירים בחומצת השומן אומגה 3 לפחות שלוש פעמים בשבוע כי היא מעודדת ייצור סרוטונין. אפשר להיעזר בתוסף תזונה אומגה 3 ממקור דגי.

-להימנע מאלכוהול, הוא פוגע בייצור הסרוטונין.

-כדאי להיעזר בתוספי תזונה כמו טריפטופן, מגנזיום, ויטמין D, ויטמין B6 ו־B12.

-להקפיד על פעילות גופנית סדירה. היא תורמת להעברת הסרוטונין למוח ולשיפור מצב הרוח.

המוח הרגיש

לבעלי המוח הרגיש יש יכולת גבוהה מאוד להרגיש מה אנשים אחרים מרגישים ולהיות אמפתיים לזולת, לעיתים באופן שפוגע בהם. בדרך כלל הם ביישנים ונוטים להימנע מהתקהלויות גדולות.הם מעדיפים שיחות עומק ונוטים פחות לסמול טוק.

המוח שלהם מגיב לדופמין באופן שונה והם זקוקים ליותר זמן לעכל סיטואציות ולכן הם מגיבים לאט ונוטים לחשוב על כל דבר יותר מאחרים. הבעיה אצל אנשים רגישים מאוד היא תפקוד המערכת הלימבית, שהיא חלק ממערכת העצבים ואחראית על רגשות, מוטיבציה, זיכרון ולמידה. כשהמערכת הלימבית לא מאוזנת ועובדת קשה מדי, יש נטייה לעצבות, דיכאון, מחשבות שליליות, נטייה למחשבות חסרות תקווה, בעיות תיאבון ושינה ועוד.

הדרך אל האושר:

-לשמור על לו"ז מאוורר ולא להעמיס את היומן בפעילויות. פעילות יתר גורמת להם ללחץ נפשי ולרגשות שליליים.

-להעלות את רמות האוקסיטוצין, המוכר גם כ"הורמון האהבה", על ידי בילוי עם חברים, עיסוי, מדיטציה ועוד. 

המוח הזהיר

לא אוהבים לקחת סיכונים. חובבי שגרה, מאורגנים ונוטים לחרדות. יש להם סטנדרטים גבוהים, יכולת ניתוח גבוהה מאוד של מצבים לפני נקיטת פעולה, הם אמינים מאוד ואפשר לסמוך עליהם. לבעלי המוח הזהיר יש נטייה לרמות נמוכות של המוליך העצבי GABA, שנקראת בעברית חומצה גאמא־אמינובוטירית ורמות גבוהות של הורמון המתח קורטיזול. המוליך העצבי GABA מעודד רוגע נפשי על ידי הפעלת מוליכים עצביים אחרים כמו דופמין ואדרנלין, ורמות נמוכות שלו בגוף מובילות לחרדה ולבעיות שינה.

כך ניתן לעלות על דרך האושר:

-להגביר את ייצור ה־GABA בגוף באמצעות אכילת עלים ירוקים, קטניות, פירות יער, אצות, תפוחי אדמה, עגבניות ותה.

-להעשיר את התזונה במזונות עשירים במגנזיום, כמו סובין חיטה, גרעיני דלעת, קקאו, לחם מחיטה מלאה, טחינה משומשום מלא, תרד. המגנזיום הוא מינרל בעל אפקט מרגיע התורם להפחתה של התקפי חרדה.

-להעשיר את התזונה במזונות עשירים בוויטמין B6, שגם לו יש אפקט מרגיע ומצוי בשפע בתרד, שום, ברוקולי, כרוב ניצנים ובננות. 

-לצאת לאימון כושר כאשר רמת המתח והלחץ עולה.

-ללמוד טכניקת נשימה, מה שתורם להורדת המתח הנפשי ולהשגת רוגע ומסייעות לתחושת ביטחון.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE