הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
B12 - מה אתם באמת יודעים על הויטמין החשוב הז?
התופעות שגורם מחסור ב-B12 הן רבות ומגוונות, לכן חשוב לספק אותו לגוף ולצרוך את המזון הנכון. לעתים מומלץ להוסיף לתפריט השבוע תוסף תזונה, על מנת להשלים את החסר. מהו ה-B12 ולמה הוא כל כך חשוב לגוף שלנו? ריכזנו עבורכם את המדריך המלא

רוב האנשים יודעים עליו מעט מאד, חלק יודעים שהוא קשור איכשהו לאנמיה, חלק גם יודעים שצמחונים וטבעונים צריכים לקחת תוסף, אך זה כלל לא כל הסיפור של ה-B12. אז, מדובר על אחד משמונה ויטמינים השייכים לקבוצה הנקראת יחד 'קומפלקס B' ולכולם תפקיד חשוב בהמרת פחמימות, שומנים וחלבונים לגלוקוז. 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ויטמין זה חשוב במיוחד למערכת העצבים, לייצור אנרגיה בתאים וסינתוז ד.נ.א, בשל כך, כשהוא בחוסר, עלולה להיגרם אנמיה מגלובלסטית. כמו כן הוא עובד בשיתוף פעולה יחד עם ויטמין B9  – כדי לייצר תאי דם אדומים ובכדי לעזור לברזל לעבוד טוב יותר בגוף. שני ויטמינים אלו יחד חשובים עבור תפקוד חיסוני ומצבי רוח ושניהם עלולים להוביל לאנמיה בעת חוסר.

אילו תופעות יכולות להופיע בעקבות מחסור?

עייפות

קוצר נשימה

שלשול

עצבנות

נמנום ונימול באצבעות

ועוד

במצבים חמורים יותר עלול להיגרם גם נזק עצבי. חוסר בויטמין, אף יגרור עליה ברמת ההומוציסטאין בדם, וזו תגרום נזק לתאי האנדותל, לטרשת עורקים ופקקת.

מחקרים מראים כי מחסור בויטמין B12 הוא נפוץ, גם באופן תת קליני, בעיקר בגלל שהוא מגיע ממקורות מוגבלים –  רק מהחי וגם בגלל שהספיגה שלו בעייתית.

מי בסכנה למחסור בדרך כלל?

ילדים וקשישים – אשר פעמים רבות צורכים תזונה מוגבלת מאוד.

צמחונים וטבעונים – שכן מקור הויטמין הוא מן החי ברמת העיקרון.  

אנשים עם קשיי ספיגה כמו חולי קרוהן, אנשים הנוטלים אנטיביוטיקה לאורך זמן, חולי לבלב, מנותחים בריאטרים, אנשים הנוטלים תרופות באופן כרוני וכן חולי HIV.

מומלץ לקחת תוסף כאשר באופן נוזלי הספיגה היא הטובה ביותר, שטח הפנים של הנוזל גדול ובעל יכולת ספיגה יעילה יותר, כך שמקבלים חשיפה וספיגה מקסימלית. אם לא רוכשים את הויטמין הנוזלי, רצוי לרכוש לכסנית, אשר מניחים מתחת ללשון  – יש לתת לה להתמוסס וממש ליצור שם שלולית קטנה ולא לבלוע אותה ישר או במהירות.  

איזה סוג ויטמין מומלץ לרכוש?

בעיקרון ישנן 4 נגזרות, 2 אותן ניתן לרכוש:  'ציאנוקובלאמין' (Cyanocobalamin) וה – 'מתילקובלאמין' (Methylcobalamin), שזה B12 המחובר לציאניד או לקבוצת מתיל.

המתיל הוא הנגזרת הפעילה והוא העדיף מכיוון שהיא נחוצה ורצויה לגוף עבור תהליכים נוספים, זאת לעומת הציאניד אותו הגוף נדרש לפרק ולהפריש החוצה.מתיל זו אחת הצורות הפעילות של ויטמין, מבלי שעליו לעבור עוד שינוי וזו הצורה המומלת לרכישה. כמו כן, למעשנים עדיף לקחת מתילקובלאמין בכל מקרה מפאת קשיי המרה.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE