הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הוואי: הר הגעש הגדול בעולם החל להתפרץ
אחרי 38 שנים, אחד מהרי הגעש הפעילים ביותר על כדור הארץ - החל להתפרץ. בינתיים אין איומים ממשי על התושבים, אך הם מתבקשים לעקוב אחר הוראות הרשויות

אחרי שבועות של אי שקט ומעקב צמוד של מומחים, אחד מהרי הגעש הגדולים והפעילים בעולם - מואנה לואה שבהוואי - החל להתפרץ, בפעם הראשונה אחרי 38 שנים. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

הר הגעש, שהוא אחד מחמישה שמרכיבים את האי הוואי, מתנשא לגובה של קצת יותר מ-4,000 מטר מעל פני הים. 

החל מחודש ספטמבר הר הגעש התחמם ואירעו בו עשרות רעידות אדמה ביום - מה שמסמן התפרצות אפשרית. וכך, לפי המכון הגיאולוגי של ארה"ב (USGS), ההתפרצות החלה באופן רשמי ב-27 בנובמבר בסביבות השעה 23:30. 

הסוכנות האמריקאית הזהירה כי הרוחות החזקות עלולות לשאת גז געשי. אך בינתיים, ההתפרצות עצמה אינה מאיימת על היישובים במדרון ההר, אלא רק על הפסגה. 

 

 

הפעם האחרונה שמאונה לואה התפרץ היה בין ה-25 במרץ ל-15 באפריל 1984, אחרי כמעט שנתיים של פעילות סיסמית מוגברת. איש לא נפגע באותה התפרצות, אך זרימת הלבה גרמה לנזק באזור.

"בהתבסס על אירועי עבר, השלבים המוקדמים של התפרצות ההר יכולים להיות מאוד דינמיים והמיקום וההתקדמות של זרם הלבה יכולים להשתנות במהירות", נכתב בהצהרה של USGS, שביקשה מהתושבים לעקוב מקרוב אחר העדכונים ולהיות מוכנים.

בשלב זה, הסטטוס של הר הגעש הוא צהוב - רמה אחת מעל ירוק המעיד על התנהגות געשית נורמלית. הרמה הבאה היא כתום שמצביעה על עלייה בפעילות, ואז אדום - אזהרה חריפה. 

 

 

 

רבקה וויליאמס, וולקנולוגית ומדענית כדור הארץ באוניברסיטת האל שבבריטניה, אמרה כי "מאונה לואה נמצא במצב של אי שקט מוגבר מאז אמצע ספטמבר. הייתה עלייה ברעידות אדמה ועלייה בהתנפחות הקרקע. זה הצביע על תנועה של מאגמה (לבה) מתחת לפני השטח, אך בעומק די גדול. לא היה שום שינוי בשחרור הגזים או הטיה משמעותית של הקרקע שהצביעה על כך שהמאגמה עושה את דרכה אל פני השטח".

היא הוסיפה כי ההר היה במעקב צמוד, אבל המדענים לא היו בטוחים שהוא יתפרץ. "לפעמים יש תקופות תססיסה ובסוף שום דבר לא קורה. ולפעמים, כמו במקרה הזה, מתרחשת התפרצות!".

 

25% לא
75% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE