הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
התפרצות הר הגעש בהוואי: אזהרה מפני פליטת גזים מסוכנים - שעל הדרך יוצרים נופים מדהימים
הלבה עצמה לא צפויה להגיע לאזורים המיושבים, אך המכון הגיאולוגי מזהיר את התושבים מפני גזים המכילים פחמן דו חמצני וזכוכיות וולקניות שיכולות להיות קטלניות

מאונה לואה, אחד מהרי הגעש הגדולים והפעילים ביותר על כדור הארץ, החל להתפרץ וגורם לפליטת גזים מסוכנים, לשכבת אפר דקה - וגם לנופים מרהיבים. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

הר הגעש, אחד מחמישה אשר מרכיבים את האי, החל להתפרץ ביום ראשון האחרון בשעה 23:30, כך הודיע המכון הגיאולוגי של ארצות הברית (USGS). זאת לאחר כמה שבועות בהן נראתה פעילות אינטנסיבית בהר עם עשרות רעידות אדמה ביום.

אמנם מומחים מאמינים שהלבה עצמה לא תגיעה לאזורים המיושבים, אך הרשויות פרסמו אזהרה לתושבים מפני הרוחות שעלולות לשאת איתן גז געשי, אפר ו'שערות פלה' - שהן סיבים קטנים של זכוכיות וולקניות חדות, העלולות להזיק מאוד לריאות. 

"עד רבע אינץ' של אפר צפוי סביב ובמורד ההר של מאונה לואה. אנשים עם קשיי נשימה צריכים להישאר בתוך הבית, ולכסות את האף והפה בבד או מסכה", נכתב בהצהרה של USGS.

 

 

גזים געשיים כוללים חומרים שונים כמו פחמן דו חמצני, מימן גופרתי ועוד, שיכולים לגרום לחנק לבני אדם ולבעלי חיים. גופרית דו חמצנית גם היא נמצאת בגזים, והיא מגרה את העיניים, העור ומערכת הנשימה, ויכולה אף ליצור גשמים חומציים. 

בעוד שחלק מהתושבים מפנים את עצמם, אחרים נזהרים ונהנים מהנופים עוצרי הנשימה שמגיעים בעקבות הגזים המסוכנים. אלה שהיו ערים בשעות הבוקר המוקדמות נהנו לצפות בזריחה היפה עם הצבעים כחולים, סגולים ואדומים.

תושב אחד פרסם ציוץ עם תמונות מרהיבות: "מאונה לואה מתפרץ עם הזריחה שהיא פשוטו כמשמעו הדבר הכי מדהים שראיתי אי פעם". 

 

 

ההתפרצות של הר הגעש מתרחשת כעת בתוך לוע ההר, שגילו בין 700,000 למיליון שנים. הוא לא התפרץ מאז שנת 1984, אך כאמור מחודש ספטמבר האחרון הוא החל להראות רמות גבוהות של פעילות, עם בין 40 ל-50 רעידות אדמה ביום. 

ולמרות שהמומחים חושבים שהלבה לא תפגע בתושבים, קשה מאוד לחזות את מידת הנזק שההתפרצות הזו תגרום. לפי ה-USGS, בהתפרצות שנרשמה בשנת 1950, הלבה עברה מפתח ההר שבגובה כ-3,000 מטרים מעל פני הים אל האוקיינוס תוך כ-3 שעות בלבד. 

"אם ההתפרצות תישאר בפסגה, סביר להניח שזרימות הלבה יהיו מוגבלות בתוך ההר. עם זאת, אם פתחי ההתפרצות נודדים אל מחוץ לקירות ההר, זרמי הלבה עשויים לנוע במהירות במורד המדרון", נכתב בהודעה של הסוכנות הגיאולוגית. 

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE