הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מגזין ״סייט אנד סאונד״ קבע: זה הסרט הטוב ביותר בהיסטוריה
זה קורה פעם בעשור, המגזין הנחשב פונה למאות מבקרי קולנוע מכל העולם במטרה לדרג את מאה הסרטים הגדולים אי פעם. הפעם זכה סרטה המהפכני של הבמאית הבלגית שנטל אקרמן ״ז'אן דילמן״

אוהבי קולנוע מכל רחבי העולם מחכים לרגע הזה במשך עשור - סקר המבקרים של מגזין ״סייט אנד סאונד״ אשר קובע את עשרת הסרטים הטובים ביותר בהיסטוריה. במשך שנים ארוכות הסרט אשר זכה שוב ושוב במקום הראשון היה ״האזרח קיין״, אך כעת, סרט אחר, שונה בתכלית, הצליח לגבור עליו. מדובר על סרטה של הבמאית שנטל אקרמן, ״ז׳אן דילמן״, שיצא בשנת 1975.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הסקר המדובר נערך אחת לעשור כבר משנות החמישים המוקדמות, כאשר הסרט הראשון שהוכתר כטוב ביותר בהיסטוריה היה ״גונבי האופניים״ של ויטוריו דה סיקה משנת 1948. נראה כי הבחירה בסרטה של אקרמן מסמנת את התפיסה החדשה של קהל המבקרים, כאשר מדובר על הפעם הראשונה בה סרט אשר ביימה אישה זוכה במקום הראשון.

 

״ז׳אן דילמן״ נחשב לסרט מורכב במיוחד, כאשר הוא למעשה אינו נגיש במיוחד למי שאינו אוהב קולנוע זר, אחר, ואוונגרדי. למעשה, לא מתרחש בו הרבה, על פניו, מה שהפך אותו לסרט שוליים אשר מוערך רק בקרב מביני עניין. בנוסף לכך, אורכו של הסרט עומד על שלוש שעות ועשרים דקות.

במרכז העלילה עומדת ז׳אן, אלמנה חד הורית ועקר בית אשר עובדת בזנות בזמן שבנה בבית הספר. הסרט מציג את שגרת יומה עד לפרטים הקטנים ביותר, כך למשל כאשר היא מכינה לעצמה כוס קפה, הצופה נדרש לראות אותה מחכה בזמן אמת למים שירתחו, כשהיא מקלפת תפוחי אדמה על הצופה לראות אותה מקלפת אותם אחד אחד וכך הלאה.

כל ה״כלום״ הזה מתנזק לרגע דרמטי במיוחד בסיומו של הסרט, אז הגיבורה מחליטה לרצוח את אחד הקליינטים שלה, כשהשוט האחרון מציג אותה יושבת בסלון ביתה עם דם על הידיים. 

"ורטיגו" ו"האזרח קיין" אשר כיכבו במקומות הראשונים במשך עשורים רבים, התמקמו במקום השני והשלישי. מעניין לראות כי סרטה של אקרמן, עמד במקום ה-35 בשנת 2012, כאשר בזמנו היה זה הסרט הראשון שביימה אישה שהגיע למאה הראשונים. נראה כי השיח הפמיניסטי והמודעות בהחלט הגיעו גם למבקרים השנה.

מה לגבי סרטים מיתולוגיים נוספים? "הסנדק", הנחשב על ידי הקהל לסרט הגדול ביותר אי פעם, שיפר את מעמדו הפעם והגיע למקום ה-11. פרזיטים" הדרום קוריאני שביים בונג ג'ון אשר היה אחת הסרטים האהובים של השנים האחרונות הצליח להגיע למקום ה-90 ברשימה. "הניצוץ" הגיע לממקום ה-88, "2001: אודיסאה בחלל" הגיע למקום השישי, ומרטין סקורסזה הצליח להכניס רק שני סרטים ("החבר'ה הטובים" במקום ה-63 ו"נהג מונית" במקום ה-29). מפתיע לגלות אך ברשימה לא מדורג אף סרט שביימו האחים כהן, סטיבן ספילברג או קוונטין טרנטינו. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE