הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
יום הולדת לאגדת הרוק ג׳ניס ג׳ופלין
אם לא הייתה נכנסת למועדון ה-27 והולכת לעולמה בגיל כה צעיר, ג׳ופלין יכלה להיות היום בת שמונים. לכבוד יום הולדתה של הכוכבת העל זמנית, החלטנו לערוך סקירה קצרה ונוסטלגית של מי שהייתה אחת הדמויות החשובות ביותר בתעשיית הרוקנרול

ג'ניס לין ג'ופלין נולדה בבית החולים סנט מרי בפורט ארתור שבטקסס ב-1943, שם גדלה לזוג הורים שמרנים. חבריה לכיתה נהגו למרר את חייה בעיקר בגלל שהעזה לתמוך בשוויון זכויות לשחורים בטקסס הגזענית של ראשית הסיקסטיז. הוריה עוד קיוו לרגע שלאחר התיכון תירגע מעט, ואף שמחו כאשר נרשמה לאוניברסיטת טקסס באוסטין, אך כמובן שג׳ופלין חתכה משם מהר.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


סיפור חייה הקצרים של ג׳ניס עם סופם הטרגי שהיה כמעט ידוע מראש, הפכו אותה לאגדה בלתי נשכחת בכל רחבי העולם. ג'ופלין, שכעת מציינים שמונים שנה להולדתה, הייתה הסמל המוזיקלי הנשי הכי גדול של הסיקסטיז. הזמרת האהובה כידוע נכנסה היישר אל תוך מועדון 27 – יחד עם ג'ימי הנדריקס, וג'ים מוריסון, סולן הדורז. 

שלוש האגדות האלו לא רק פרצו באותה השנה (1967), הם גם חלקו גיל פטירה ואות ראשונה בשמם הפרטי. אך הדמיון והקשר ביניהם לא מסתכם כאן. הנדריקס וג'ופלין זכו לחשיפה ראשונה באותו הפסטיבל (מונטריי), והם גם חלקו במה בעוד כמה. הקשר של זמרת הבלוז-רוק הלבנה עם הקול הכי שחור עם מוריסון היה בעל אופי אחר. השמועות אומרות כי ג׳ניס שברה על ראשו בקבוק זכוכית לאחר שסירב להבין שהיא לא מעוניינת בשירותיו הגופניים. השניים גם חלקו מפיק מוזיקלי - פול א. רוטשילד, שעבד עם הדורז, וחבר לזמרת ליצירת האלבום האחרון והטוב ביותר שלה - Pearl.

המוות המוקדם של ג'ופלין הוא החמצה כפולה, גם בגלל ההספק  המוזיקלי הדל שלה - רק חמישה סינגלים, אפילו לא היה את הכבוד לאחוז בידיה את כל אלבומי האולפן שלה. Pearl הטוב והשלם מבין הארבעה שלה - הושלם ויצא רק לאחר מותה.

ג׳ניס, כיאה לכוכבת רוק, שתתה, עישנה, הזריקה והסניפה ללא הרף. ב-1963 נחתה בסן פרנסיסקו במטרה להפוך לזמרת פולק. ההתחלה שלה בעיר לא הייתה קלה. שבע שנים לאחר מכן, כשהיא כבר נחשבת לזמרת הרוק הגדולה של אותו עשור, גופתה נמצאה בחדר קטן במלונית בלוס אנג'לס. סיבת המוות: מנת יתר של הרואין, בעוד תכולת הקיבה שלה הכילה שני כדורי ווליום ובקבוק טקילה. 

אך רגע לפני שהלכה לעולמה, הוציאה אלבום עם ביג בראדר, Cheap Thrills שיצא בקיץ 1968, שהפך סיפור הצלחה ומכר למעלה ממיליון עותקים. עם ליווי מוזיקלי שהחמיא מאוד לקול הייחודי של ג׳ופלין היא הצליחה לזרוח, בעיקר בלהיטים Piece of My Heart, Ball and Chain ובקאבר שהקליטה לאריה Summertime מהאופרה "פורגי ובס" של האחים גרשווין.  

בנוסף, ג'ופלין הספיקה גם לעצור בפסטיבל וודסטוק, כאשר בעיות הסמים והאלכוהול שלה הלכו והחריפו.  הזמרת שאמרה פעם במהלך הופעה שהיא עושה אהבה עם 25,000 איש, אך הוסיפה בעצב שבסופה היא הולכת לישון לבד. ובכל זאת, בין מאהביה של מי אהבה גברים ונשים כאחד, היו לאונרד כהן וקריס קריסטופרסון, וכמובן גם נשים, כמו זמרת הרוק-פולק היהודייה ג'ניס איאן ובת הזוג הקבועה ג'יי וויטאקר, שהייתה, בדומה לג׳ניס, היפית צעירה בעלת אהבה גדולה לסמים.

למרות שעברו שנים רבות מאז מותה, ג׳ניס ג׳ופלין הייתה ועודנה זמרת חד פעמית עם סיפור חיים טרגי, כזו שעדיין משפיעה על מוזיקאים רבים ברחבי העולם, ושיריה נשמעים מדי יום. חבל שהעולם קיבל ממנה כל כך מעט. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE