הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
התופעה השכיחה בקרב תינוקות וילדים שחשוב להכיר
אדמדמת הינה מחלה נפוצה במיוחד בטווח הגילאים של שנה ועד שלוש שנים. כיצד נדבקים, מה התסמינים, ומה אפשר לעשות בשביל למנוע אותה? הנה כל הפרטים

מחלת האדמדמת מתבטאת בעליית חום למשך שלושה ימים, בדרך כלל עם תסמינים קלים בדרכי הנשימה העליונות, כמו נזלת ורגישות בגרון, ולפעמים גם בדלקת אוזניים. בעשרות אחוזים בודדים בקרב ילדים מופיעה גם תפרחת עורית לאחר ירידת החום אשר חולפת תוך כמה ימים, כאשר משך המחלה הוא בדרך כלל עד שבעה ימים. הגורם למחלה הוא נגיף מקבוצת נגיפי ההרפס וההידבקות בו מחולקת ל-3 סוגים:

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


1. זיהום ראשוני של הנגיף הכולל את תסמיני החום והתפרחת העורית כפי שמופיעים אצל ילדים

2. הסוג הלטנטי בו הנגיף מתיישב בתאי גוף, בעיקר בבלוטות הרוק. במצב זה הנגיף לא גורם לתסמיני המחלה אך מופרש ברוק של האנשים הנושאים אותו

3. זיהום חוזר של הנגיף – סוג שאינו שכיח ומתרחש בעיקר אצל חולים עם מצב של פגיעה במערכת החיסונית

כיצד נדבקים? 

נגיף האדמדמת משתכפל בתוך בלוטות הרוק ומופרש ברוק, לכן ההדבקה בנגיף עוברת בעיקר ע"י מגע טיפתי של רוק או הפרשות מדרכי נשימה. 

מה התסמינים?

מחלת האדמדמת מתחילה כאמור בעלייה פתאומית של החום, למשך 3-5 ימים עם נזלת קלה, ולפעמים כאבים בגרון או כאבי אוזניים. כאשר ישנה ירידה של החום מופיעה תפרחת עורית שטוחה ונקודתית עם כתמים אדומים על פני העור באזור הצוואר, ויורדת לבטן, הגב והגפיים.  

מה שכיחות התופעה?

אדמדמת היא מחלה שכיחה במיוחד. מחקרים הראו כי לאחר שההגנה שקיבל התינוק מהאימא נחלשת התינוק חשוף להידבקות בנגיף ומתפתחת מחלת האדמדמת, כך שהמחלה למעשה נפוצה בעיקר מגיל 3 חודשים ועד גיל 3 שנים וכמעט כל הילדים יחלו בה בטווח הזמן הזה. 

האם ניתן להימנע מהדבקה? 

קשה מאוד להימנע מהדבקה בנגיף האדמדמת. הנגיף עובר בקלות בין התינוקות, במגע ישיר או במשחק משותף. כמו כן, ילדים שנדבקו בנגיף יכולים להדביק אחרים לפני עליית החום או הופעת התסמינים הקליניים, כך שקשה עד בלתי אפשרי למנוע את ההדבקה ביניהם.

מהם הסיבוכים האפשריים? 

מחלת האדמדמת אצל תינוקות בריאים חולפת ללא סיבוכים. קיימים מספר מקרים אפשריים במערכת העצבים המרכזית כמו פרכוסים מתמשכים, או פגיעה בכבד. כמו כן, עיקר הסיבוכים הרפואיים מדווחים אצל תינוקות הסובלים ממערכת חיסונית מוחלשת כיוון שהנגיף גורם לזיהומים חוזרים. 

כיצד מטפלים?

המחלה נחשבת למחלה קלה וחולפת. הטיפול בה בעיקרו טיפול תומך, כמו הורדת חום או מתן נוגדי כאבים ומעקב קליני. התפרחת העורית לא מגרדת וחולפת גם היא באופן ספונטני כך שאין צורך במתן טיפול מיוחד. בתינוקות עם מערכת חיסונית מוחלשת הטיפול במחלה מורכב יותר, ויש צורך במתן תרופות אנטי-ויראליות בהנחיית הרופא המטפל.

 

100% לא
0% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE