הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
רבים סובלים מהן, אך לא מודעים לכך: המדריך המלא לבעיות עיכול
גזים, מעי רגיז, עצירות, וכאבי בטן, הם רק חלק מהתופעות המגיעות בעקבות בעיות שונות בעיכול. איך זה קורה? מתי נדלקת נורה אדומה? ומה חשוב לדעת בנושא? הנה כל הפרטים

בשלב כזה או אחר בחיים, רבים מאיתנו סובלים מבעיות עיכול. זה יכול להיות הצטברות גזים, עצירות, או כל דבר אחר שגורם למערכת העיכול לא לעבוד כראוי. תלונות הקשורות לפעילות מערכת העיכול שכיחות מאד, החל מגיל הינקות ועד לזקנה והן רבות ומגוונות. החדשות הטובות הן שרובן אינן מסוכנות וחולפות מעצמן. הסיבות השכיחות לבעיות במערכת עיכול הן מחלות זיהומיות, הרגלי חיים, אכילה לא מאוזנת וכמובן סטרס. כמו כן, יש כמה נורות אדומות שיכולות לכוון אותנו לכך שהסימפטומים מבטאים בעיה רצינית יותר. הנה כמה תסמינים שכדאי להכיר.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


גזים

גזים במערכת העיכול הם תופעה נורמלית שלרוב לא מבטאת מחלה מסוכנת. עם זאת, חלק מהאנשים חווים את התופעות בצורה טורדנית יותר מאחרים, מה שעשוי להביא לפגיעה באיכות החיים. ישנם גורמים שונים שיכולים לגרום לריבוי גז במערכת העיכול: לעיסת מסטיק המעודדת בליעת אוויר, שתיית משקאות מוגזים, בליעה מוגברת של אוויר במצבי לחץ, בעיות אנטומיות בפה ותזונה עשירה במזונות שלא מתפרקים במעי הדק ואז עוברים פירוק במעי הגס שם נוצרים גזים. שעועית וברוקולי למשל הם מזונות שיכולים לגרום לגזים, וכך גם מוצרי חלב, בייחוד בקרב אנשים בעלי אי-סבילות ללקטוז. לעתים ניתן לשפר את התלונות על ידי שינוי באורח החיים: להמעיט בלעיסת מסטיקים וסוכריות ללא סוכר או להפחית במזונות עתירי גזים. אנשים שסובלים מאוד מנפיחות יכולים לחוות הקלה מתזונה מיוחדת הנקראת FODMAP. 

ריפלוקס ומחלת החזר קיבתי-ושטי

מצב שכיח המטריד כ-20% מהאוכלוסייה, אשר נגרם עקב מעבר תוכן מהקיבה חזרה לוושט שגורם לסימפטומים או לסיבוכים. לרוב, הסובלים מהבעיה יתלוננו על תחושת צריבה בבית החזה (צרבת), או על תחושה של עליית מזון במעלה הוושט וטעם מריר בפה. לעומת הקיבה, שבנויה להתמודד עם התוכן החומצי, רירית הוושט לא בנויה לכך, ולכן היא עשויה להינזק. הסיבות השכיחות לכך נעוצות באורח החיים. מזון שומני, עגבניות ושתיית קפה עשויים לגרום להתרופפות הסוגר התחתון של הוושט. גם הרגלים כגון עישון, שתיית אלכוהול, מעודדים הרפיה שלו.

הטיפול בתופעה כולל שינוי באורח החיים, לרבות הפחתת צריכת מזונות שמעודדים ריפלוקס, הימנעות מאכילה סמוך לשינה, שינה עם כרית מוגבהת, ירידה במשקל והפסקת עישון. במקרים שהתלונות חוזרות על עצמן, יש להגיע לבדיקת רופא שעשוי לשקול התחלת טיפול תרופתי, למשל בסותרי חומצה, וביצוע בדיקות נוספות כגון בדיקת גסטרוסקופיה במהלכה ניתן לראות אם יש דלקת או אם נגרם נזק לוושט כתוצאה מעליית החומצה.  

כאבי בטן 

סימפטומים נלווים לכאבי הבטן שעשויים להדאיג הם : חום, דם בצואה או צואה שחורה, הקאות, היעדר יציאות, צהבת, ירידת משקל או כאב חמור המעיר משינה. מעבר לכך, כאבי בטן עליונה יכולים לנבוע מסיבות שאינן קשורות במערכתַ העיכול - למשל עקב בעיות לבביות, דלקת ריאות וקרע באבי העורקים. בירור כאב בטן לרוב יכלול בדיקה גופנית, בדיקות מעבדה ולעיתים יצריך בדיקות הדמיה. הסיבות מגוונות ויכולול לכלול למשל דלקת או כיב בקיבה, דלקת במעי, מחלה ממארת, אפנדיציטיס ועוד.  

עצירות

עצירות יכולה להתבטא בתדירות נמוכה של יציאות, בצורך להתאמץ מאד כדי להתרוקן, ביציאות של נפחים קטנים במרקם קשה או בתחושה של חוסר התרוקנות מלאה. עצירות יכולה להיגרם ממעבר איטי של הצואה במערכת העיכול. הסיבות לתופעה מגוונות ומרובות: תוצאה משינויים בתזונה, אורח חיים יושבני, שינויים הורמונליים, תגובה לתרופות נוגדות דיכאון ותרופות נגד כאב. כאשר העצירות היא חדשה או מלווה בכאב בטן או בירידת משקל היא בהחלט מצריכה בירור רפואי. בירור עצירות יכול לכלול בדיקה גופנית עם התרשמותֶ מתפיחותֶ או רגישות של הבטן, בדיקות דם, בדיקות הדמיה (למשל CT בטן וקולונוסקופיה). 

הטיפול בעצירות לרוב מתחיל משינוי באורח החיים - שתיה מרובה, אכילה מרובת סיבים, פעילות גופנית ועוד. בהיעדר הטבה, לעיתים ניתן להקל עם טיפול תרופתי. יש סוגים רבים של תרופות לטיפול בעצירות שעובדות במנגנונים שונים, והרופא יחליט איזו תרופה מתאימה בהתאם למקרה הרלוונטי.

תסמונת המעי הרגיז 

התסמינים של תופעה זו הם נפיחות, ריבוי גזים, כאב בטן, שלשולים, עצירות. כמו כן, רידה במשקל, נוכחות של דם בצואה, חום וכאבים המעירים משינה, פחות שכיחים בקרב הסובלים ממעי רגיז והם מצריכים בירור למצבים אחרים. חשוב להדגיש שתסמונת המעי הרגיז יכולה להחמיר במצבי סטרס וככל הנראה הגורם לכך הוא שינוי במגוון החיידקים המאכלסים את המעי באופן טבעי, מצבים הנגרמים לאחר זיהומים של דרכי העיכול וכו'. 

הטיפול במעי רגיז עשוי לכלול שינוי באורח החיים שינוי תזונתי תוך התייעצות עם דיאטנית. במקרה שאלה אינם מסייעים והמטופל סובל מאד, ניתן לשקול טיפול תרופתי. התרופות המוכרות פועלות במנגנונים שונים ויש להתאים לכל מטופל את הטיפול המתאים עבורו.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE