הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ארבעה ימי עבודה בשבוע: הניסוי הגדול הגיע לסיומו - ואלו הן התוצאות
15 אחוזים מהעובדים שהשתתפו בפיילוט אמרו ששום סכום כסף שבעולם לא ישכנע אותם לחזור לשגרת עבודה של חמישה ימים, ורוב החברות שלקחו חלק בניסוי הודיעו שלא יחזרו לאחור

עשרות חברות בבריטניה השתתפו בניסוי הגדול בעולם שבדק את האפשרות לעבוד ארבעה ימים בשבוע, שהיה כל כך מוצלח עבור המעסיקים והעובדים, עד כדי ש15% מהעובדים אמרו ש"שום סכום כסף" לא ישכנע אותם לחזור לעבוד חמישה ימים בשבוע. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: Shutterstock)

 

קרוב ל-3,000 עובדים לקחו חלק בפיילוט, שאורגן על ידי קבוצת ההסברה 'ארבעה ימי עבודה' בשיתוף קבוצת המחקר 'אוטונומיה' וחוקרים מבוסטון קולג' ואונ' קיימבריג'. 

החברות שהשתתפו בניסוי קיבלו מספר שיטות שונות כדי לקצר משמעותית את שבוע העבודה - ממתן יום חופש אחד בשבוע או צמצום שעות העבודה ל-32 שעות שבועיות - אך הם היו צריכים להבטיח שהעובדים עדיין יקבלו 100 אחוז משכרם.

בסוף הניסוי, העובדים דיווחו על מגוון יתרונות הקשורים לשינה שלהם, לרמות הלחץ, לחיים האישיים ולבריאות הנפשית - כך לפי התוצאות שפורסמו ביום שלישי. לצד היתרונות הללו, הכנסות החברות "נשארו כמעט זהות" במהלך הניסוי שנמשך שישה חודשים. 

מתוך 61 החברות שהשתתפו בפיילוט, 56 מהן אמרו שימשיכו ליישם את שבוע העבודה המקוצר. שתיים מהחברות אמרו שימשיכו בניסוי ויחכו לממצאים פנימיים, ואילו שלוש חברות אמרו שיחזירו את העובדים שלהם לחמישה ימי עבודה. 

תוצאות המחקר הזה צפוי להמשיך ולחזק את השינויים המתבצעים בשוק העבודה מאז מגפת הקורונה, בעיקר כפתרון אפשרי לרמת השחיקה הגבוהה ל עובדים ותופעת 'ההתפטרות הגדולה', במסגרתה עובדים לא מתפשרים על התנאים שלהם.

כאמור, רוב העובדים שלקחו חלק בניסוי אמרו שהם לא רוצים לחזור לחמישה ימים עבודה. הם נשאלו מהי תוספת השכר שיצטרכו לקבל כדי לחזור לנוהג הקודם, וכמעט שליש אמרו שידרשו עד 50 אחוז משכרם, ושמונה אחוזים יבקשו תוספת של יותר מ-50 אחוזים.

מהצד השני, המתנגדים לארבעה ימי עבודה בשבוע טוענים כי בעוד שהמדיניות כן עשויה להועיל לחלק מהאנשים, היא אינה אפשרית עבור רבים כולל בתעשיות של טיפול בילדים ובריאות, שכבר מתמודדות עם מחסור נרחב בכוח אדם. 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE