הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הכירו את העצב שיכול להחזיר את מערכות הגוף שלכם לאיזון
עצב הוואגוס מספק הולכה חשמלית של מערכת העצבים לכל האיברים הפנימיים. בעיתות לחץ הוא צריך להגביר את הפעילות שלו - כדי להחזיר את מערכות הגוף לאיזון. אז איך מחזקים אותו וזוכים בתחושת רוגע? הנה חמש דרכים קלות ליישום

רבים מאיתנו חיים במציאות מלאת סטרס. במצבים מסוג זה יש איום פיזי על שלמות הגוף ובמצבי לחץ רגשיים או מנטליים, המערכת הסימפתטית נכנסת לפעולה ומופעלת תגובה על ידי הורמוני סטרס כמו קורטיזול ואדרנלין אשר שוטפים את הגוף ומשנים את מערך חילוף החומרים כדי לייעל את תגובת הגוף לסיטואציה המאיימת. 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מערכת זו מיועדת להיות פעילה שעות ספורות בלבד ואז להירגע. אם זה לא קורה, המחיר הגופני עלול להיות גבוה כי פעולות חיוניות חשובות של הגוף, כמו קצב הלב, נשימה תקינה, מערכת הורמונלית מאוזנת, מערכת חיסונית יעילה ושינה עמוקה, מואטות מאוד או מושהות. אז איך נרגעים במציאות לחוצה?

מה שיכול לעזור הוא עצב הוואגוס המספק הולכה חשמלית של מערכת העצבים המרגיעה כמעט לכל האיברים הפנימיים. כשרמות האדרנלין בגוף גבוהות לזמן ממושך, עצב הוואגוס חייב להגביר את הפעילות שלו כדי להחזיר את מערכות הגוף לאיזון פיזי, רגשי והורמונלי. ניתן להשיג זאת על ידי כמה צעדים פשוטים:  

נשימה אפית

בכל פעם שאנו שואפים אוויר, הלב פועם מהר יותר כדי להאיץ את זרימת החמצן בגוף. בעת הוצאת אוויר, בנשיפה, לעומת זאת, עצב הוואגוס מוריד את קצב הלב ומסייע בשחרור חומרים התורמים לרגיעה. הנה תרגיל נשימה פשוט שאפשר לבצע בכל מקום ובכל זמן:

שבו ישיבה נינוחה על כיסא או על שטיח כששתי כפות הרגליים מונחות על הרצפה.

זקפו את הגו, הניחו את כפות הידיים על הברכיים או על משענות הכיסא.

שאפו בעדינות דרך האף ותנו לאוויר למלא את הריאות.

המתינו כשנייה ואז הוציאו את האוויר דרך האף לאט ובהדרגה.

חזרו על התרגיל חמש פעמים ברצף, רצוי אפילו פעם בשעה.

כפיפות קדימה ולמטה

כל תנוחות הכפיפות קדימה ולמטה מפעילות את עצב הוואגוס ומאזנות אותו. נסו לבצע תנוחה אחת או שתיים כאלה כמה פעמים ביום בכל פעם למשך כדקה. הנה דוגמה לתרגיל מומלץ:

עמדו ישר בפישוק קל, הרפו את השכמות והרכינו מעט את הראש לכיוון בית החזה.

קחו שתי נשימות עמוקות דרך האף, רככו מעט את הברכיים ולאט ובהדרגה התכופפו קדימה לכיוון הרצפה. אל תנסו לגעת ברצפה - זה לא חשוב, רק רכנו קדימה רפויים ככל האפשר והרפו את הראש ואת הזרועות. אפשרו להן להיות תלויות בחופשיות.

כעת קחו עוד שאיפה עמוקה דרך האף, כוונו את האוויר אל בית החזה והגב העליון, הרחיבו את הסרעפת, ותוך כדי נשיפה עדינה איטית והדרגתית מהאף, התרוממו למעלה.

הרגיעו את העיניים

האזור שמאחורי העיניים הוא אזור שנגיש במיוחד לגירוי עצב הוואגוס. כשאנחנו בלחץ אנחנו נוטים למקד את המבט למשך זמן ארוך מדי בנקודה אחת ולכן מעפעפים פחות. זה מעביר למוח מסר שיש לעמוד על המשמר. לכן ריכוך של גלגל העין והפניית המבט פנימה אל תוך הגוף תורמים לתחושת רוגע ומעבירים למוח מסר שהסכנה חלפה. התרגיל הבא מפעיל לחץ עדין על עצב הוואגוס ובכך מעביר לגוף מסר של רוגע ושלווה. בצעו אותו כמה פעמים ביום וגם בכל פעם שאתם חשים עומס מנטלי ומתח בשכמות.

שבו בנוחות, הרכינו את הראש קדימה ועצמו את העיניים.

הניחו את כפות הידיים על אזור העיניים בעדינות כך שיכסו את ארובות העיניים, והרפו את הצוואר ואת השכמות.

הישארו בתנוחה לאורך חמש נשימות מודעות, רכות ומלאות מהאף.

שתו מים והדקו את הלשון

במצבי מתח הפה נוטה להתייבש. לכן חשוב להקפיד על שתייה מספקת ועל לחלוח הפה לאורך היום. כמו כן רצוי להדק מדי פעם את הלשון לחך העליון ולחך התחתון. הפעולה הזאת מסייעת בוויסות עצב הוואגוס.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE