הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
B12: למה מדובר בוויטמין כה חשוב ואיך משיגים אותו?
מדובר על אחד הויטמינים החשובים ביותר לתפקוד גופנו. אך כיצד ניתן לדעת האם סובלים ממחסור? וחשוב מכך - מאילו מזונות תוכלו להשלים את החסך ומתי צריך להיעזר בתוספים?

ויטמין B12 הוא הוויטמין הנחוץ ביותר בכל תא בגופנו, המשפיע על מערכות שונות, כולל מערכת העצבים ומערכת יצירת הדם. מעבר לכך, הוא גם מגן על ה-DNA. ויטמין חיוני זה נמצא רק במזון מן החי: בבשר, בעופות, בביצים, בחלב ומוצריו. 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חיידקים במעיים מייצרים כמות מסוימת של ויטמין B12, אך בלי צריכה מהמזון או מתוספי תזונה, היא מספיקה אולי לשנתיים. לכן, אנשים שאינם צורכים מזונות המכילים B12 בכמות מספקת או בכלל, עלולים לסבול ממחסור בו.

איך מתקיים מצב של חוסר?

ההסבר לכך הוא ספיגה לא תקינה של הויטמין בגוף. בדרכו למערכת העיכול, הוא צריך להיכנס לקשר עם נשאים רבים, שבעצם בכל אחד מהם עלולה להיות בעיה, בדרך כלל בגלל גנים מסוימים. במקרה כזה, לא משנה כמה בשר אוכלים, עדיין צפוי מחסור.

כמו כן, אוכלוסיות רבות עלולות לסבול ממחסור בוויטמין B12: טבעונים וצמחונים, אנשים הסובלים מחומציות לא מספקת בקיבה, הנוטלים תרופות המשפיעות על החומציות, מי שעבר ניתוחים בריאטריים, חולי צליאק ומחלת קרוהן ונוטלי תרופה לסוכרת מסוג מסוים. בנוסף, עם השנים, יכולת הספיגה והייצור של B12 פוחתת משמעותית. זה אומר שאכילה מספקת של המזונות המכילים ויטמין B12 אינה ערובה לספיגה מספקת שלו. 

אילו סימנים עשויים להעיד על מחסור ב-B12?

עייפות, חולשה, נשירת שיער, אנמיה, ירידה בתיאבון ובמשקל, נימול בגפיים, ירידה בזיכרון ובריכוז, כאבי בטן, כאבי ראש, דיכאון, בלבול ושינוים במצב הרוח.

מה עושים במקרה של מחסור?

B12 נספג מצוין באמצעות תוספי תזונה - בכדורים, בספריי או בכל צורה אחרת.  לכן, אחרי שעושים בדיקות של הויטמין בדם ומגלים שהוא חסר – יש לקחת תוסף. ברוב המקרים מסתפקים בכדורים, במינון הנקבע על ידי תזונאי או רופא, בהתאם למצב החסר, פעם ביום או 4-3 פעמים בשבוע, ובמקרים רבים מספיק אפילו כדור אחת בשבוע כדי לשמור על רמת תקינה. כמו כן, חשוב לדעת כי הגבול התחתון של רמת ה-B12 הוא מ"ל, וכל מה שמתחתיו נחשב כמחסור. 

3% לא
97% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE