הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תסמונת העין היבשה: מדוע זה קורה, ולמי?
אחד מכל חמישה אנשים סובל מתסמונת העין היבשה. אך מה הסימפטומים של התופעה, ומה אפשר לעשות? הנה כל התשובות

מרבית האנשים נוטים לייחס את הסימפטומים המדוברים לעייפות או לגוף זר שחדר לעין, אבל למעשה פעמים רבות מדובר בתסמונת העין היבשה. תופעה שקיימת אצל עד 20 אחוזים מהאוכלוסייה העולמית. במסגרת התסמונת, ישנה ירידה בייצור הדמעות או התאדות מהירה שלהן משטח פני העין, מה שמוביל לתחושות של כאב, צריבה וגירוי.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים




אז מה זה בעצם אומר?

תסמונת העין היבשה נוצרת כאשר העין מתייבשת ומופיעים מכלול של סימפטומים על פני השטח החיצוני שלה, שגורמים לאי נוחות או פוגעים בראייה. יש גורמים רבים לתסמונת העין היבשה, אבל ניתן לסכם את מרביתם בחוסר ייצור של דמעות או דמעות לא אפקטיביות, שמתאדות מהר מדי. 

מה הסיבות?

הסיבה השכיחה ביותר היא פגם בתפקוד של בלוטות החלב שנמצאות בקצוות העפעפיים שלנו. תפקיד הבלוטות הללו הוא להפריש שכבה שומנית שמונעות אידוי של הדמעות שלנו. כאשר הן לא מתפקדות כראוי יש אידוי מוגבר של הדמעות ומטופלים סובלי מתסמונת עין יבשה.

מי סובל יותר מהתסמונת?

ככל שמתבגרים שכיחות תסמונת העין היבשה עולה, ובקרב בני 40 ומעלה מדובר על כמחציתם. התסמונת נפוצה יותר בקרב נשים ובעיקר לאחר השינויים ההורמונליים של גיל המעבר. כמו כן, בקרב כ-5% מהאנשים הסובלים מיובש בעיניים, הסיבה היא תת-ייצור של דמעות. לעתים סיבה נוספת היא הידבקות בדמודקס, טפיל שחי על שורש הריסים וגורם לסתימת הבלוטות וכתוצאה מכך לדלקת עפעפיים כרונית.

האם קיימים גורמים שמעלים את הסיכון לעין יבשה?

כל מי שעובר ניתוח עיניים כלשהו, בין אם הסרת משקפיים בלייזר או ניתוח קטרקט, אנשים שמשתמשים זמן ממושך בעדשות מגע, אנשים לאחר ניתוח הרמת עפעפיים, מחסור בוויטמין A, עבודה בלחות נמוכה או בחום גבוה, שימוש בתרופות מסוימות נגד אלרגיה, תרופות נגד דיכאון, מחלת סוכרת או הרפס בעיניים ועוד. 

אילו נזקים נגרמים כתוצאה מעיניים יבשות?

תסמונת העין היבשה יכולה להזיק עד כדי פגיעה בתפקוד היומיומי. הקרנית היא האיבר הכי מעוצבב בגוף ולכן כאב שנובע מהקרנית מקשה מאוד על המשך תפקוד תקין.  בנוסף, במקרים מתקדמים יכולים לגרום לטשטוש זמני או קבוע בראייה, ואם היובש מאוד חמור, זה עלול להוביל לשריטה בקרנית ואף לזיהום.

מה עם תרופות סבתא?

קומפרסים של מים או חליטת תה הם שיטה שנהוגה שנים והיא מקלה במעט על הגירוי, אם כי לא מביאה לשיפור משמעותי במצב הבסיסי. ישנם מוצרים שמכילים שמן עץ התה, שהוכח כיעיל בהשמדת טפיל הדמודקס.

האם ניתן להבריא לחלוטין?

תסמונת העין היבשה היא מחלה כרונית. ברוב המקרים, אין טיפול קסם שיכול להעלים אותה לחלוטין, אולם אין גם סיבה לסבול באופן מיותר ומומלץ מאוד לגשת לבדיקת מומחה על מנת לשמוע על האפשרויות הטיפוליות.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE