הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הספר היקר ביותר בעולם? תנ"ך בן 1,100 שנים עומד למכירה פומבית
מומחים מאמינים שהמסמך העתיק, שנכתב בסביבות המאה התשיעית ונותר כמעט בשלמותו, יכול להימכר ב-50 מיליון דולר ולהפוך למסמך ההיסטורי היקר ביותר

אחד מכתבי היד העתיקים ביותר בעולם, תנ"ך עברי כמעט שלם לחלוטין בן 1,100 שנה - יצא למכירה פומבית בחודש מאי הקרוב. 

מומחים בבית המכירות הפומביות 'סותביס' שבניו יורק, מעריכים שהספר יכניס בין 30 ל-50 מיליון דולר. 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: רויטרס)

 

אם כן, התנ"ך עשוי להפוך למסמך ההיסטורי היקר ביותר, או כמעט כזה, שנמכר אי פעם במכירה פומבית - זאת בתנאי שיעבור את ה-43.2 מיליון דולר ששולמו עבור העותק המקורי של חוקת ארצות הברית.

הספר, שנקרא The Codex Sassoon, הוא ספר קלף בכתב יד עם כריכת עור, שכאמור המומחים מאמינים שהוא נוצר בין השנים 880 עד 960 לספירה. 

סגנון הכתיבה של מעיד על כך שמי שיצר את הספר היה סופר מתחילת המאה העשירית, או במצרים או לבנט (מונח לאזור גיאוגרפי של המזרח התיכון), אם כי אין מיקום או שנה מדויקת. 

התנ"ך נקנה על ידי ז'קי ספרא, בנקאי ואספן אומנות, בשנת 1989. אז הוא רכש אותו תמורת 3.19 מיליון דולר, וכעת כאמור הוא מעמיד אותו למכירה. בינתיים, הספר מוצג במוזיאון העם היהודי בתל אביב. 

 

(צילום: Getty Images)

 

כפי שנכתב קודם, הספר הוא כמעט שלם. יש בו 792 עמודים וחסרים רק 12, והוא מכיל 92% מהתנ"ך העברי, מחולק לתורה, נביאים וכתובים. 

הספר העתיק מכיל גם הנחיות כיצד לאיית, לבטא, לנקד ולזמר נכון את המילים. 

הבעלים הקודמים של המסמך ההיסטורי רשומים בפנים - חלף בן אברהם שנתן אותו ליצחק בן יחזקאל אל-עטר, שנתן אותו לבניו, יחזקאל ומימון. לאחר מכן, במאה ה-13 הספר הגיע לבית כנסת במקיסין, עיירה שממוקמת במה שנקרא היום צפון מזרח רוסיה. 

לאחר שבית הכנסת נהרס בתחילת המאה ה-15, הספר נמסר לסלמה בן אבי אל-פח'ר. אך במשך 500 השנים הבאות, לא ידוע היכן היה. הוא צץ מחדש בפרנקפורט, גרמניה, בשנת 1929 ונקנה על ידי אספן של כתבי יד יהודיים - דוד סלומון ששון. 

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE