הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"המסמך החשוב בהיסטוריה האנושית": התנ"ך העתיק והשלם בעולם נמכר תמורת 38.1 מיליון דולר
הספר בן יותר מ-1,000 השנים הפך לכתב היד היקר ביותר שנמכר אי פעם במכירה פומבית, וכמעט שבר את שיא כל הזמנים של המסמך היקר ביותר בעולם

התנ"ך העברי העתיק והשלם ביותר, המתואר כ"אחד הטקסטים החשובים והייחודיים ביותר בהיסטוריה האנושית", הפך לכתב היד היקר ביותר שנמכר אי פעם במכירה פומבית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: Getty Images)

 

הספר נקרא The Codex Sassoon הוא בן יותר מ-1,000 שנים, ומומחים מעריכים שהוא נכתב בסוף המאה התשיעית או תחילת המאה ה-10, וביום רביעי האחרון הוא נמכר תמורת 38.1 מיליון דולר בסותבי'ס בניו יורק. 

הבעלים החדש של הספר הוא עורך הדין האמריקאי והשגריר לשעבר ברומניה אלפרד מוזס, זאת עבור מוזיאון ANU לעם היהודי בתל אביב.

"התנ"ך העברי הוא המשפיע ביותר בהיסטוריה ומהווה את סלע הציוויליזציה המערבית", אמר מוזס בהצהרה. "אני שמח לדעת שזה שייך לעם היהודי. זו הייתה המשימה שלי, להבין את המשמעות ההיסטורית של קודקס ששון, ולשכן אותו במקום עם גישה גלובלית לכולם". 

כאמור, זהו כתב היד התנ"כי הקדום ביותר ששרד, הכולל את כל 24 הספרים, כך שהוא גם הספר השלם ביותר שכן חסרים לו רק 12 עמודים.

שרון מינץ, מומחית בכירה ליודאיקה בסותבי'ס, אמרה כי "זהו המסמך החשוב ביותר שהגיע למכירה פומבית אי פעם", והוסיפה שהיא "מרוצה לחלוטין מהתוצאה המונומנטלית ושקודקס ששון יחזור לישראל ויוצג לראווה לכל העולם".

 

(צילום: AP)

 

הקודקס ששון כולל 792 דפי קלף עשויים מעורות של בעלי חיים, והוא תואר על ידי מינץ כ"ייצור מפואר שרק העשירים ביותר יכלו להרשות לעצמם". 

התנ"ך העברי הזה נקרא על שמו של אספן היודאיקה הנודע דיוויד סולומון ששון, הבעלים הקודם של המסמך העתיק, שקיבל את כתב היד בשנת 1929 ואחסן אותו בביתו בלונדון לצד האוסף הפרטי והגדול שלו של כתבי יד עבריים. 

לאחר מותו, הקודקס נמכר בציריך לקרן הפנסיה של הרכבת הבריטית בשנת 1978, ו-11 שנים לאחר מכן זו מכרה את הספר לג'קי ספרא, בנקאי ואספן אומנות עבור 3.19 מיליון דולר. וביום רביעי, ספרא היה זה שמכר את התנ"ך ביום רביעי.

כתב היד האחרון ששבר את שיאי המכירות היה Codex Leicester של ליאונרדו דה וינצ'י, שנמכר תמורת 30.8 מיליון דולר בשנת 1994.

עם זאת, הקודקס ששון לא שבר את שיא המסמכים ההיסטוריים היקרים ביותר - שכן בשנת 2021 החוקה האמריקאית הראשונה נמכרה תמונת 43.2 מיליון דולר.

 

 

5% לא
95% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE