הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
איך משתמשים בסמבוק ואיך הוא ישפר את הבריאות שלכם?
היפוקרטס והאינדיאנים השתמשו בו לריפוי כבר לפני מאות שנים, ולמעשה, גם היום כדאי להכניס אותו למטבח. הנה שמונה סגולות רפואיות שתמצאו באבקת הפרי הסגלגלה ובפרחי הסמבוק הלבנים ולסיכום, גם שני מתכונים טעימים ובריאים

הסמבוק הוא עץ הגדל עד לגובה של 99 מטר ומניב פרחים לבנים קטנים שבהמשך יצמיחו גרגרי יער שחורים שהם פירות העץ. הצמח מוכר היטב ברפואה המסורתית. כאשר בשנת 400 לספירה, היפוקרטס, אבי הרפואה, השתמש בפרחי הסמבוק לריפוי מחלות שונות וכינה אותם "לב הרפואה". גם האינדיאנים נהגו לרפא בעזרתם ראומטיזם וקדחת, והמצרים העתיקים השתמשו בהם לריפוי כוויות ולטיפוח העור.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנה שמונה תועלות שהצמח הזה יכול לתרום לבריאות שלכם:

בוסט לחיסוניות

הסמבוק מחזק את מערכת החיסון ואף תורם למניעת מחלות חיידקיות ומחלות ויראליות, כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת Journal of Functional Foods בשנת 2015. במחקר נמצא כי מתן תוסף סמבוק לחולי שפעת קיצר את משך המחלה בארבעה ימים, זאת הודות לפוליפנולים המצויים בו (שמונעים כניסת פתוגנים לתאים) ונוגדי חמצון מסוג קוורצטין ורוטין שידועים כמחזקי מערכת החיסון.

הפחתה בליחה

הצמח ידוע גם ביכולותיו המכייחות ולכן נהוג להשתמש בו במקרים של צינון, שיעול, ברונכיטיס, סינוסיטיס, אסתמה ואלרגיות שונות. יכולותיו אלה הוכחו במחקרים רבים, ביניהם מחקר שהתפרסם בשנת 2018 בכתב העת Complementary Therapies in Medicine שמצא כי צריכתו יעילה בהפחתת ליחה במחלות שהיא חלק מהן.

הורדת רמות הסוכר בדם

מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Agricultural and Food Chemistry בשנת 2019 הראה שצריכת סמבוק מגבירה את ייצור האינסולין, מה שמסייע בהכנסת הסוכר לתאים. עוד נמצא כי הוא מאיץ את ייצור אנזים בשם אלפא־גלוקוזידאז שמפחית את רמת הסוכר בדם.

סיוע לבריאות הלב

הסמבוק מועיל למערכת הקרדיווסקולרית בהיותו עשיר באנתוציאנינים, נוגדי חמצון עוצמתיים המעניקים לפרי הצמח את צבעו הסגול. נמצא כי הוא מפחית את רמות השומנים בדם, בעורק האאורטה ובכבד ובכך גם את הסיכון למחלות לב וכלי דם. בנוסף, במחקר שפורסם בשנת 2012 בכתב העת World Academy of Science Engineering and Technology, נמצא כי צריכתו מפחיתה את רמת החומצה האורית שנוכחותה גורמת לעלייה בלחץ הדם.

תמיכה בבריאות המעי

הסמבוק עשיר בסיבים תזונתיים, ובעיקר בפקטין, שתורמים לתחושת שובע ארוכה ומזינים את אוכלוסיית החיידקים הידידותיים במעיים, מונעים בחילות ונפיחות ומסדירים יציאות. כמו כן יש בו 16 חומצות אמינו, שחלקן חיוניות לסינתזת חלבונים שהגוף לא יודע לייצר, וכן חומצות שומן חיוניות (חומצה לינולאית, לינולנית ואולאית (אומגה 3, 6 ו־9)

משתן

צריכה של סמבוק הוכחה כבעלת אפקט משתן כמו התרופה הידרוכלורותיאזיד הניתנת לטיפול ביתר לחץ דם ולטיפול בבצקות. בנוסף, מחקר שפורסם בשנת 2015 בכתב העת Journal of Functional Foods מצא שצריכת סמבוק מעודדת הפרשת נתרן מהכליות דרך השתן.

אנטי סרטני

בסמבוק יש נוגדי חמצון רבים (אנתוציאנינים, קוורצטין, פוליפנולים ועוד) הנלחמים ברדיקלים החופשיים ומסייעים למניעת התפתחות מחלות סרטן במנגנונים שונים. כך לדוגמה, במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Medicinal Food בשנת 2006 נמצא כי הסמבוק מסייע במניעה של היווצרות תאי סרטן.

שיפור במראה העור

בפרחי הסמבוק יש פלבנואידים, נוגדי חמצון שמונעים מהרדיקלים החופשיים לפגוע בתאי העור ולהאיץ את הזדקנותו. כמו כן תרחיף פרחי הסמבוק מסייע לטיפול באקנה בשל התכונות האנטיספטיות של הצמח.

איך משתמשים בסמבוק?

כאבקה מעשירה: בסמוזיס, מיצים, חליטות, ריבות וקינוחים או כצבע מאכל טבעי בגוון סגול לקישוט קרמים, גלידות, משקאות ומרקים. 1־2 כפיות מהוות מנה יומית, ומומלץ לקנות אבקה אורגנית.

כפרחים בחליטה: שמים כפית גדושה של פרחי סמבוק בכוס, יוצקים מעל מים רותחים, מכסים לרבע שעה לפחות, מסננים ושותים. מומלץ לתינוקות למניעת מחלות ולחיזוק חיסוני (רצוי לקרר לטמפרטורת שתייה לפני).

כסירופ: לטיפול ולמניעת המחלות שצוינו לעיל.

לסיום, הנה שני מתכונים פשוטים, טעימים ובריאים:

סמוזי לעור פנים צעיר וחיוני

רכיבים:

100 גרם מחית אסאי קפוא (או בננה גדולה קפואה)

1 כוס פירות יער (לפחות שני סוגים מהפירות הבאים: תותים, אוכמניות, דומדמניות, דובדבנים)

2 תמרים

4 עלי חסה גדולים

2 כפיות זרעי צ'יה או זרעי פשתן

2 כפיות אבקת סמבוק אורגני + 1 כפית נוספת לעיטור

1/2 כוס מים

הוראות הכנה:

טוחנים הכול במעבד מזון למחית אחידה, יוצקים לשתי כוסות אישיות ומפזרים חצי כפית אבקת סמבוק לעיטור מעל כל מנה.

מרק סגול קרמי מחזק

רכיבים:

1 בטטה סגולה

6 יחידות בינוניות של תפוח אדמה ירושלמי (או כרובית קטנה)

1 בצל סגול

1 כף שמן זית

1 כפית מלח הימלאיה דק

קמצוץ תימין טרי או יבש

2 כפיות אבקת סמבוק אורגנית

5 כפיות חמאת שקדים טבעית

הוראות הכנה:

חותכים את הירקות לקוביות, מערבבים בשמן הזית וצולים במשך כ־15 דקות בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות. מעבירים את הירקות הצלויים לסיר, יוצקים מעל מים רותחים עד כיסוי ומביאים יחד לרתיחה. מתבלים במלח ובתימין ומבשלים על להבה נמוכה כ־20 דקות, עד לריכוך הירקות. טוחנים את המרק בבלנדר ידני למרקם חלק, מוסיפים את אבקת הסמבוק ומערבבים היטב. מוסיפים את חמאת השקדים, מערבבים ומגישים חם.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE