הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לכבוד ראש השנה: עשרה יתרונות בריאותיים של דבש שמעולם לא הכרתם
דבש הוא אחד מהממתיקים העתיקים ביותר בעולם - הוא מוסיף טעם מיוחד ומתיקות לכל קינוח ואצלנו הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהברכות של ראש השנה, הברכה שכולנו מצפים לה: תפוח בדבש, לשנה מתוקה

הדבש מוכר וידוע כמזון וכ"תרופה טבעית על ידי כל הדורות, המסורות והתרבויות העתיקות והמודרניות כאחת. הדבש נמצא בשימוש על ידי בני האדם למגוון רחב של שימושים, מאכילה ושתיה, טיפול בריאותי חיצוני ופנימי וכן בשלל מוצרים ותכשירים. הדבורים בולעות, מעכלות ומעלות גרה את הצוף שהן אוספות, צוף זה מכיל כמעט 600 תרכובות והוא הדבש אותו אנו בני האדם צורכים. הדבש מכיל רשימה ארוכה של יתרונות בריאותיים, הנה עשרה מהם:

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מונע סרטן ומחלות לב
במחקר שפורסם בכתב העת 'מולקולות' גילה שדבש הוא ציטוטוקסי (חומר כימי שגורם נזק לתאים והורס אותם) לתאי סרטן וגידולים, אך בתאים הבריאים הוא לא פוגע כלל.
המחקר הראה שדבש מדכא את החומרים הקרצינוגנים (carcinogenesis- חומרים מסרטנים הגורמים למחלת הסרטן) ע"י כך שהוא מווסת את התהליכים המולקולרים של: התחלת, ההתפתחות ושלבי ההתקדמות של תאי הסרטן ושל גידולים. במחקר זה התגלה שהתרכובות העיקריות שהדבש עשיר בהן, פלבונואידים שהם נוגדי חמצון חזקים מאוד וחומצות פנוליות, הן התרכובות העיקריות נוגדות הסרטן המעורבות בין שאר התכונות המועילות שלו. בין היתר, תרכובות אלה גם מפחיתות את הסיכון לחלות במחלות לב.

עוזר בצמצום כיבי קיבה והפרעות בקיבה ובמעיים
מחקרים הראו כי דבש יכול לשמש כטיפול טבעי ויעיל במיוחד בשיבושים כמו כיבי קיבה ודלקת חיידקית של הקיבה והמעיים. בנוסף,  הדבש משמש לניקוי פצעים, מגרה את התחדשות רקמות ומפחית דלקות.

דבש הוא חומר חיטוי והגנה טבעי
אמנם הדבש נמצא בשימוש כבר דורות רבים בעולם לטיפול בפצעים ומחלות שונות, אך רק בשנים האחרונות התגלו במחקרים תכונותיו המחטאות והאנטי מיקרוביאליות (אנטיביוטיות).

דבש הוא אנטי דלקתי, אנטי פטרייתי, אנטי ויראלי, אנטי מיקרובקטריאי ומחטא
מחקרים קליניים גיבו וחיזקו את הידע העתיק על הדבש. בין הייתר עשו ניסוי גם על פצעים חיצוניים על הגוף וגילו שמריחת דבש על פצעים ועל עור פגוע, עוזרת לניקוי וריפוי הרקמות. בזכות העובדה שהדבש בעל PH נמוך, עם אפקט אוסמוטי, ריכוז גבוה של סוכר טבעי ועם נוכחות של גורמים בקטריוסטטים (המעכבים צמיחה והתרבות של חיידקים) וממיתי חיידקים (bactericidal).

דבש הוא תוסף תזונה מעולה לעוסקים בספורט וכושר
ספורטאים אולימפיים מהתקופה העתיקה היו אוכלים דבש כדי להגביר את הביצועים האתלטים שלהם.
מחקרים מודרניים הראו שדבש אכן מעולה בשמירה על רמות הגליקוגן (glycogen- פולימר רב סוכר, שבנוי מגלוקוז ותפקידו לשמר עתודות של אנרגיה זמינה ביצורים חיים. נמצא גם בשרירים לשם פעילותם השוטפת) והוא משפר את זמן ההתאוששות יותר טוב ממתיקים אחרים.

דבש לטיפול בשיעול וכאבי גרון
זה לא כוס שתה עם דבש עוזר לגרון שורף, בזמן שיעול או כאשר "מאבדים את הקול", אבל האם ידעתם שזה מדעי?
מחקר שהתקיים ב-2007 השתתפו 105 ילדים בגילאי שנתיים עד 18, לכל אחד ניתנה מנת דבש והיא התגלתה כיעילה קצת יותר מדקסטרומתורפאן (תרופה נגד שיעול) בהקלה על שיעול לילי ואיפשר שינה טובה יותר.

דבש מגביר את יעילות החומרים שהוא בא איתם במגע
בתרבות העממית משתמשים בדבש לשיפור הראייה, להורדה במשקל, מרפא אימפוטנציה ושפיכה מוקדמת, שיבושים בדרכי השתן, אסטמה סימפונית, שלשולים ובחילה.
הדבש מגביר את איכות החומרים שאיתם הוא בא במגע ונכנס לערוצים העדינים ביותר שבגוף מכיוון שיש לו תכונה המאפשרת לו להיכנס לרקמות העמוקות של הגוף.
כאשר משלבים את הדבש עם תכשירים צמחיים אחרים, הוא מגביר את התכונות המרפאות של תכשירים אלה וגם עוזר להם להגיע לרקמות העמוקות יותר.

דבש מוסת את הרמות הסוכר בדם
דבש  מכיל אמנם סוכר פשוט, אבל לא מדובר בסוכר לבן או בממתיקים מלאכותיים הפוגעים בגוף. יש שילוב מדוייק בין פרוקטוז לגלוקוז ולכן הוא עוזר להסדיר את רמות הסוכר בדם.

עוזר בהחלמת פצעים וכוויות
אנחנו רגילים לצרוך דבש כמוצר למאכל, אבל שימוש חיצוני בדבש הראה שהוא יעיל קצת יותר מסולפאדיאזין (sulfadiazine- מלחת הכסף או סילברול, קרם רפואי המשמש למניעת זיהומים ולטיפול בכוויות, בפצעי לחץ וכיבים מזוהמים ברגל). אפקט הייבוש של הסוכרים הפשוטים בשילוב עם תכונותיו האנטי בקטריאליות של הדבש, יוצרים השפעה טובה זו. במחקר קליני שפורסם ב-2013 התקבלה ההוכחה החד משמעית שדבש יעיל מאוד לריפוי פצעים. במחקר נוסף שהתפרסם ב-2011 נחקרה לעומק השפעתו המרפאת של הדבש על פצעים וכוויות. מחקרי מעבדה וניסויים קליניים הראו שהדבש הוא גורם אנטיבקטריאלי והוא מחטא את פצעים ועזר בתהליך הריפוי. בניסוי מרחו דבש על כל מיני אזורים על העור שיש בהם פצעים, כיבי עור, כיבי קיבה וכוויות נבחנו. הנתונים הראו שסגולות ריפוי הפצעים של הדבש כוללות גירוי של גדילת רקמות, משפר את האפיתליזציה (ריפוי פצע) וממזער את הופעתן של צלקות.

פרוביוטיקה טבעית
מספר זנים של דבש מכילים כמויות עצומות של בקטריה ידידותית. דבש מכיל 6 זנים של חיידקים לקטובצילים, זן של חיידק גראם- חיובי המייצר חומצה לקטית המתסיסה פחמימות. בנוסף לכך דבש מכיל גם 4 זנים של חיידקי ביפידובקטריה: חיידק אנאירובי, הנמצא במערכת העיכול בצורה טבעית וגם בנרתיק, יש לו תפקיד חשוב מאוד בשמירה על בריאות הגוף, מייצר חומצה לקטית ואצטית, מעכב התפתחות של חיידקים במעי.

מחזק את מערכת החיסון
בסקירה שנערכה ב-2012 ופורסמה בכתב העת 'רפואה משלימה ורפואה אלטרנטיבית מבוססת ראיות', התגלה שדבש גולמי הוא נוגד חמצון חזק מאוד והוא פועל כמחזק טבעי של מערכת החיסון. לכל סוגי הדבש השונים יש תרכובות פלבונואידיות שונות, בהתאם לפרחים המשמשים כמקור לייצור הדבש. שני סוגי הדבש היעילים ביותר לגוף האדם הם דבש מאנוקה ודבש כוסמת.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE