הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
גן עדן לעבריינים, גיהנום לתושבים: מושל קליפורניה הכריז על שליחת כוחות משטרה לעיר שהפכה למעוז הפשע הגדול במדינה
בשנים האחרונות נהייתה אוקלנד לשק החבטות של כנופיות הביזה המאורגנת בצפון המדינה שעושים בה ככל העולה על רוחם. גל המחאות בציבור קורא לרשויות להתפטר ולאלו שישארו לפעול לרפורמה בחקיקה 47 שהפחיתה את הענישה על עברות הרכוש. מושל קליפורניה המתנהג למהלך, הודיע בתגובה על שליחת 120 שוטרים לאזור

מושל קליפורניה, גאווין ניוסאם הודיע היום כי הוא שולח כוח של 120 שוטרי תנועה לעיר אוקלנד, במסגרת חוק אכיפה חדש במדינה במטרה למגר את הזינוק בפשיעה האלימה ובגניבות המתחוללות באזור ואשר הובילו ללחץ פוליטי ולמחלוקות וביקורות בקרב נבחרי הציבור על מדיניות מקבלי ההחלטות בהתמודדות מול התופעה. 

הכרזתו של ניוסאם מגיעה על רקע התעצמות שיעור אירועי הפשיעה באוקלנד, סגירת עסקים רבים כתוצאה מכך, והמאמצים הפוליטיים להדיח מתפקידם את ראש העיר וכן את תובע מחוז אלמידה בעקבות זאת. 

עיקר המחלוקת הפוליטית בעיר הצפונית נובעת מהכמות הגבוהה של מקרי הביזות המאורגנות בבתי העסק ברחבי קליפורניה כולה שהעלתה מחדש את הדיון הסוער על רקע החקיקה הדרמטית שהועברה בנובמבר 2014 במדינה בשם: Proposition 47, שהפחיתה את העונש על עבירות רכוש וסמים "קטנות" ולא אלימות, והעמידה אותו על 6 חודשי מאסר עם או בלי קנס, בתנאי שהרכוש שנגנב הוא בשווי של פחות מ-950 דולר.

הדעה הרווחת בקרב מרבית הציבור היא שהחקיקה נתנה רוח גבית לעבריינים. בעלי עסקים ומוכרים מעדיפים לא להתעסק איתם ולא תמיד מדווחים על פשעים מהסוג הזה.

אוקלנד היא כאמור לא העיר היחידה שסבלה ממדיניות זו. סן פרנסיסקו, למשל, היא אחד האזורים שנפגעים הכי הרבה מתופעת הביזות המאורגנות.

ב-2011 כ-70% ממקרי הגניבה מחנויות בסן פרנסיסקו הסתיימו במעצר, לעומת 15% בלבד ב-2021, לפי The Atlantic. לפני כשנתיים, אפילו אילון מאסק כינה את מרכז העיר סן פרנסיסקו, שם נמצא מטה טוויטר, "אפוקליפסת זומבים נטושה" בשל חסרי הבית הרבים ברחובות וריבוי המכורים לסמים.

הפושעים מנצלים את החקיקה וגונבים סחורות לצורך מכירתן ברשת והפקת רווחים. זו לא המטרה המקורית של החוק כמובן, שנועד בין היתר לצמצם את כמות האסירים בבתי הכלא ולחסוך כספים לרשויות. הבעיה היא שאופן השימוש של החוק בידי העבריינים והחתכים הנמוכים באוכלוסיה, מעמידים בסכנה את כל השאר, ומשפיעים על כלכלות המדינות הדמוקרטיות ועל שוק הנדל"ן.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בחזרה לאוקלנד, "מה שקורה בעיר היפה הזאת ובאזורים הסמוכים הוא מדאיג ולא מתקבל על הדעת", אמר ניוסאם בהצהרתו, "אני שולח את כוח שוטרי התנועה במטרה לסייע במאמצים המקומיים להחזיר את תחושת הביטחון שתושבים העובדים באוקלנד ובמזרח אזור המפרץ דורשים וראויים לה. 

על פי נתוני משטרת אוקלנד, שיעור הפשיעה בעיר זינק בשנה שעברה ב-21 אחוזים ביחס לזאת שקדמה לה ומספר מקרי הרצח חצה את רף ה-100 זו השנה הרביעית ברציפות.

בנוסף, מקרי השוד האמירו ב-38 אחוזים, אירועי הפריצות ב-23 וגניבות הרכבים בלא פחות מ-45 אחוזים.

לצד הפשיעה, אלמנט נוסף שמשחק תפקיד בהכרזה החדשה, הוא מגמת העליה בכמות חסרי הבית בעיר. בין השנים 2019 ל-2022 נרשם גידול בשיעור של כאלף תושבים שהפכו למחוסרי דיור ובסך הכל ישנם מעל ל-5 אלף כאלו המתגוררים באוהלים, במכוניות, בקראוונים, במבנים נטושים או ברחובות עצמם. 

יריביו הפוליטיים של ניוסאם בקרב המפלגה הרפובליקנית ביקרו אותו לאחרונה בעקבות המחזות המתרבים של מאהלי הומלסים שהוקמו מתחת לגשרים ועל המדרכות, כמו גם על רקע הצהרות עסקים גדולים דוגמת מזללת In-N-Out Burger, בעלת סניף אחד בלבד באוקלנד שכבר הודיעו על כוונתם לסגור ולעזוב את המקום כתוצאה מהפשיעה הגואה.

לדברי יריביו, זוהי הוכחה למה שהם מגדירים כהפקרות המוחלטת תחת הנהגתו של המושל.

ניוסאם עצמו יודע כי הכתם הנוכחי עלול להפוך לעקב אכילס שלו שילווה אותו בקריירה הפוליטית במפלגה הדמוקרטית, במיוחד לאחר סיום כהונתו בשנת 2027, כאשר אז הוא ילטוש עיניים לתפקיד הבא ולא מן הנמנע שברצונו שזה יהיה בחדר הסגלגל בבית הלבן.

זו גם הסיבה שבמהלך מסיבת העיתונאים שערך הוא ביקש להדגיש כי הזינוק החד הנוכחי בפשיעה הוא יחודי לאזור אוקלנד והתעקש כי בשנת 2023 נרשמה ירידה בשיעורי הפשיעה האלימה בלוס אנג'לס וסן פרנסיסקו.  

לדברי המושל, המדיניות החדשה תגביר את נוכחות המשטרה בעיר ובאזור מזרח המפרץ בכ-900 אחוזים ותכלול טכנולוגית חקירה מתקדמת כמו קריאת לוחיות רישוי, כל זאת לצד יחידות שיטור מקצועיות בליווי כלבים וכוח שיטור אווירי לאיתור גנבי רכבים, פורצי עסקים ועבריינים אלימים.  

בחודש אוגוסט האחרון, נענה ניוסאם לבקשת הנהגת העיר ושלח לאזור כוח משטרה שהוביל למעצרם של כמאה חשודים ולאיתור 193 כלי רכב גנובים. בקשה נוספת לעזרה התקבלה במשרדו של המושל בחודש שעבר כאשר הוא נפגש עם קבוצת בעלי עסקים מקומיים ופעילי ציבור. 

"הזינוק בפשיעה ובאלימות שאנו רואים ברחובותינו הוא בלתי נסבל", מסרה ראש עיריית אוקלנד, שאנג טאהו, בהצהרת תגובה להכרזת ניוסאם.

היא הוסיפה כי אוקלנד נקטה בעצמה במספר צעדים להתמודדות מול התופעה, כמו הגברת קצב חקירות המשטרה והעלאת מספר הגיוסים אליה וכן השקעה במאמצי המעורבות בנעשה בקהילה ובאלימות המתרחשת בתוכה. 

 

 

כאמור, תחושת האימה בקרב הציבור בעקבות המצב ובתוכו, מקרי הפריצות לרכבים והאלימות בנשק הובילו ללחצים פוליטיים בדמות קריאה לראש העיר ולתובעת המחוזית, פמלה פרייס, להתפטר מתפקידן ולהתמודד עליו מחדש בבחירות.

תחושה זו אינה מגיעה מכלום - על פי הדיווחים, תאגידי ענק כמו קלורוקס, קייזר פרמננטה ובלו שילד, הממוקמים באוקלנד, הפצירו בעובדיהם להקפיד על משנה זהירות בדרכם לעבודה מחשש שיפלו קורבן למעשה פשיעה. 

לצד In-N-Out, גם רשתות גדולות נוספות כמו דני'ס הודיעו על כוונתם לסגור סניפים משיקולי בטיחות העובדים. בחודש נובמבר האחרון בעליה של קבוצת הבייסבול העירונית הכריזו על החלטה פה אחד להעביר את המועדון ללאס וגאס, החלטה שבוודאי הנחיתה מכה אנושה לעיר החבוטה גם ככה. 

בתקופה האחרונה נערכו מספר מחאות ציבוריות שקראו לראשי הרשויות בעיר לנקוט ביד יותר קשה מול התעצמות הפשיעה ודרשו מראש העיר להכריז על מצב חירום. 

שלוחת ה-NAACP באוקלנד (האיגוד הלאומי לקידום זכויות הקהילה האפרו אמריקאית) פרסמה מכתב בחודש יולי בשנה שעברה שביקר בחריפות את מה שהוגדר כ"מדיניות הפרוגרסיבית הכושלת" אשר לדברי הכותבים, אפשרה לפשיעה להתעצם ברחובות וקרא לנבחרי הציבור לפעול במהירות על מנת לפתור את המשבר. 

"תושבי אוקלנד מותשים מתחושת אובדן הביטחון הציבורי הבלתי נסבלת אשר משפיעה באופן גורף על קהילות המיעוטים בעיר", נמסר במכתב האיגוד, "אם אין השלכות לביצוע פשיעה, היא תמשיך לגאות". 

קולות אלו נשמעו על רקע החלטת המושל חודשיים קודם לכן, במהלך חודש מאי האחרון לשלוח את המשמר הלאומי של קליפורניה ביחד עם כוחות שיטור תנועה לסן פרנסיסקו במטרה להילחם בשימוש ובסחר בסמים שפעל בעוצמה באזורים מסויימים בעיר. מהלך זה הוביל למעצרם של 460 חשודים עד כה ולהחרמת 18 אלף גרם של סם הפנטניל ו-5 אלף גרם של סם האמפטמין.

הדרישה באוקלנד הייתה להפעלת עוצמה ונחישות מנהיגותית דומה על ידי המושל, גם אצלם.

למרות הצעד הנוכחי, ניוסאם ממשיך להתנגד לקריאות לביצוע רפורמה בחוק 47, גם מאלו שהגיעו מתוך מפלגתו בקליפורניה.

אחד מהם הוא רוברט ריבאס שהגדיר את המלחמה מול פשיעת הרכוש בראש סדר העדיפויות שלו אשר לצד נבחרי ציבור נוספים פעל להגשת הצעות חוק שיעודן החלשת חקיקה 47. 

מבקרי החוק מעורר המחלוקת טוענים כי הוא אחראי לזינוק בשיעור הפשיעה והגידרו אותו כחלק ממדיניות שמאל רדיקלית שכל תכליתה היא להפחית את הענישה על העבריינים. 

בתגובה לכך, ניוסאם מצידו דחה טענות אלו בתואנה כי מדובר במתקפה ימנית קיצונית המתבססת על מידע חסר ושגוי.

יש לציין כי בחודש שעבר הוא הודיע על הכוונה להעביר שורת חקיקות שמטרתן היא בלימת שיעור עבירות הרכוש תוך התמקדות בפורצים, אם כי מבלי לעבד מחדש באופן משמעותי את חוק 47 או להוריד את סף הגניבה של $950 שנטען שגורם לפשיעה.

במהלך שנת 2023 העניק המושל יותר מ-267 מיליון דולר ל-55 ערים ומחוזות ברחבי קליפורניה כדי להילחם בתופעת הביזה ההמונית המאורגנת. למרבה האירוניה, דווקא עיריית אוקלנד פספסה את מועד הגשת הבקשה לקבלת תקציב זה. 

59% לא
41% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE