הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
פריצת דרך ישראלית תופסת כותרות בעולם: "יצרנו אשכי גבר במעבדה ונפתור את בעיית הפוריות של גברים"
מדענים מאוניברסיטת בר אילן עם בשורה משמעותית לזכרים הסובלים מבעיות פוריות ברחבי תבל. הפיתוח שמתפקד כעת בעכברים מיועד יהיה לסייע בעתיד גם לזכרים אנושיים

חוקרים מאוניברסיטת בר-אילן גידלו "אשכי מעבדה" שהם מקווים שיוכלו בסופו של דבר להקל על עקרות גברים - תופעה המשפיעה על 10% עד 15% מהגברים האמריקאים.

האיברים הזעירים והמלאכותיים, המופקים מתאים השייכים לעכברים, דומים במבנה ובתפקוד לאשכי עכברים טבעיים.

צוות החוקרים, בראשות ד"ר ניצן גונן, שואפים לפתח אשכים שכאלה עבור בני אדם העשויים מתאי גזע אנושיים כדי לסייע בטיפול בהפרעות מין התפתחותיות ובאי פוריות.

"מרפאות פוריות מסוגלות לזהות חלק מהבעיות שגורמות לאי פוריות של גבר - ספירת זרע נמוכה או מבנה לא תקין - אבל אנחנו לא מבינים לגמרי מה גורם לזה, אילו מוטציות בגנום הובילו למצב, או מה השתבש בתפקוד האשך, וכתוצאה מכך הצינורות אינם נושאים היטב את הזרע", אמרה גונן בשבוע שעבר ל"הארץ".

"כעת ניתן יהיה ללמוד את הנושאים הללו בתוך מערכת הדגם שיצרנו", הוסיפה ד"ר גונן.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

בעבר, יצרו ביולוגים 'אורגנואידים' - גרסאות מיניאטוריות תלת מימדיות של איברים לא בשלים - הדומים למוח, לכליות ולמעיים - מתאי גזע.

האורגנואידים שהצוות של ד"ר גונן יצר באים מתאי אשכים לא בשלים של עכברים כאמור.

החוקרים הבינו שהתהליך הצליח כאשר זיהו מבנים דמויי אבובות וארגון המחקה את זה של האשך. 

אשכי העכבר המלאכותיים פעלו היטב במשך תשעה שבועות - וזה, בתיאוריה, מספיק זמן להתרחשות של שחרור זרע עכברים, תהליך האורך כ-34.5 ימים.

לאשכים שני תפקידים עיקריים - ייצור, אחסון והבשלה של תאי זרע וסינתזה של טסטוסטרון, הורמון המין הגברי העיקרי.

בממצאי המחקר, שפורסמו לאחרונה ב-International Journal of Biological Sciences, המדענים ציינו שהאורגנואידים שלהם הראו "סימני כניסה למיוזה", תהליך שמפחית את מספר הכרומוזומים בחצי ליצירת תאי זרע.

החזון של גונן הוא לגדל אורגנואידים באשכים כדי לעזור לנערים חולי סרטן שאולי לא יוכלו לייצר זרע תפקודי.

ביופסיות יילקחו לפני תחילת הטיפול, ואז יגדלו זרעונים פוריים במבחנה שיוקפאו כדי שיוכלו להשתמש בו בעתיד כדי להביא ילדים לעולם.

גונן רואה גם את הטכנולוגיה הזו בשימוש בתעשיית בעלי החיים.

"זה נכון שאם המדע יכול למצוא דרך לשלוט במין חיות משק ולהבטיח שכל הצאצאים יהיו רק נקבות או רק זכרים, הייצור של התעשייה ישתפר פי שניים", הסבירה.

"למשל, שמונה נקבות ייולדו במקום ארבע נקבות וארבעה זכרים - וגם החיות בתעשייה ירוויחו, כי חצי מהן לא ייהרגו, כפי שנעשה היום", הוסיפה.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE