הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
משבר: ארה"ב נמנעה מהטלת וטו על החלטת או"ם אנטי-ישראלית, נתניהו בתגובה מבטל משלחת בכירים בדרכם לוושינגטון
רגע שפל כמותו לא נראה מאז עידן אובמה ביחסי ישראל-ארה"ב לאחר שארצות הברית נמנעה מהטלת וטו באו"ם על החלטה שלילית לישראל, בעוד נתניהו הורה לבטל את נסיעתה של משלחת ישראלית שהיתה אמורה לבקר בוושינגטון להתייעצויות רמות דרג

המתיחות בין ארה"ב וישראל התגלתה היום לעיני העולם כולו כאשר וושינגטון עמדה בצד ואיפשרה למועצת הביטחון של האו"ם להעביר החלטה הקוראת להפסקת אש מיידית בעזה בלי לציין במפורש את שחרור החטופים.

ההחלטה האמריקנית להימנע מההצבעה גרמה לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לבטל נסיעה מתוכננת לארה"ב של שניים מיועציו הבכירים, כך מסרו שני גורמים ישראלים.

ארה"ב הטילה בעבר וטו על החלטות דומות הקוראות להפסקת אש בנוסים דומים - אך לא עתה.

ולמרות זאת שגרירת ארצות הברית באו"ם לינדה תומאס גרינפלד הגיבה על הצעת ההחלטה באומרה כי: "הפסקת אש הייתה יכולה להגיע לפני כחודשים אילו חמאס היה מוכן לשחרר בני ערובה", היא קראה למדינות החברות ולמועצת הביטחון לדרוש מחמאס "לקבל את העסקה שעל השולחן [שכן] כל הפסקת אש חייבת לבוא עם שחרור כל בני הערובה".

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הן בחמאס והן ברשות הפלסטינית בירכו על ההחלטה, בעוד שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן מתח ביקורת על מועצת הביטחון על כך שהעבירה החלטה שקראה להפסקת אש "מבלי להתנות זאת בשחרור החטופים".

"הדבר מערער את המאמצים להבטיח את שחרורם", קבע באו"ם.

שר החוץ, ישראל כ"ץ, כתב ב-X כי ארצו לא תכבד את ההחלטה: "מדינת ישראל לא תפסיק את האש. נשמיד את חמאס ונמשיך להילחם עד שאחרון החטופים יחזור הביתה".

ממשל ביידן בחר להימנע במקום להטיל וטו על ההחלטה כאמור, כאשר מקור בכיר המאורע בנושא מסר כי ארה"ב תכננה להטיל וטו, אך היו מאמצים דיפלומטיים אינטנסיביים למצוא פשרה שהעמידו אותה בעמדת הימנעות בשל העובדה שארצות הברית "יכלה לחיות" עם הנוסח הסופי. 

בינתיים, היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והשר רון דרמר, חבר קבינט המלחמה ויועצו הקרוב של נתניהו, היו אמורים לנסוע לוושינגטון.

דובר היועץ לביטחון לאומי ג'ון קירבי הגיב על ביטול המשלחת באכזבה:

"אנחנו מאוד מאוכזבים מכך שהם לא יגיעו לוושינגטון הבירה כדי לאפשר לנו לנהל איתם שיחה מלאה על חלופות ברות קיימא לכניסה לשטח רפיח", אמר.

דובר מחלקת המדינה מתיו מילר כינה את הביטול "מפתיע ומצער".

פקיד אמריקני אחד אמר ל-CNN שביטול הביקור הוא תגובת יתר שמשקפת ככל הנראה את החששות הפוליטיים הפנימיים של נתניהו עצמו.

נתניהו לא התקשר ישירות עם ביידן לגבי ההחלטה, והנשיא לא מתכוון להתקשר לנתניהו כדי לדון בעניין, מסר הבכיר.

בנפרד, ישראל הסכימה להצעה אמריקאית על עסקת חטופים במסגרתה ישוחררו כ-700 אסירים פלסטינים, ביניהם 100 רוצחים מחבלים, בתמורה לשחרור 40 חטופים.

עם זאת, חמאס אמר כי נושאים נוספים נותרו לא פתורים: "מבחינתנו, המשא ומתן אינו ממוקד רק סביב עסקת חילופי השבויים, ישראל לא הסכימה לאף אחת מהבקשות (חמאס) הקשורות להפסקת אש מוחלטת, נסיגת כל הכוחות מרצועת עזה, ולו בשלבים, והחזרת כל העקורים לבתיהם", אמר אחד מבכירי ארגון הטרור באסם נעים.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE