הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אספקת המים של תושבי קליפורניה נמצאת בסכנה - והמדינה מתקשה להתמודד עם הבעיה
הקיץ הקרוב צפוי לעבור בשלום בזכות כמות הממטרים הגבוהה שירדה מאז ינואר, אבל הסתכלות על מגמות מזג האוויר ובעיקר חוסר היציבות משינויי האקלים – מזכירה שכבר לא ניתן להסתמך על מקורות המים המסורתיים

קליפורניה סבלה במשך שנים רבות מבצורת קשה, שהסתיימה לפני כשנה עם ממטרים רבים וסופות כבדות שמילאו את מאגרי המים.

אבל מקורות המים המסורתיים עדיין עומדים בפני סכנה, בעיקר בגלל חוסר היציבות בכמות המשקעים שנובע ממשבר האקלים המחריף, כמו גם גידול האוכלוסיה, חקלאות, גשמים לא מנוצלים וגורמים אחרים.

הרשויות המקומיות, המדינתיות וכמובן הפדרליות פועלות במרץ למצוא פתרונות לטווח הארוך – אבל בינתיים קליפורניה נושמת לרווחה, שכן הנתונים העדכניים מראים שהגולדן סטייט התרחקה מספיק צעדים מבצורת בקיץ הקרוב.

נובמבר ודצמבר אמנם היו יבשים יחסית, אבל שנת 2024 נכנסה בסערה עם גשמים כבדים שהפתיעו רבים, ובעיקר את מחלקת משאבי המים של קליפורניה שהכריזה בשמחה על עלייה גדולה בהקצאת המים החזויה לשנה הקרובה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

המחלקה הודיעה שהמדינה מצפה לספק 30% מהאספקה של פרויקט המים של המדינה, אשר אחראית על הרשת הגדולה של מאגרי המים, התעלות והסכרים שנמצאים בשימוש על ידי 29 סוכנויות מים שמרשתות כ-27 מיליון איש.

מדובר בבשורה של ממש, שכן התחזית הראשונית שניתנה רק בחודש פברואר האחרון עמדה על 15% מהאספקה.

גם פרויקט המים הפדרלי Central Valley – שמשמש כמקור מים מרכזי לחלקאים, הודיע ביום שישי האחרון על עלייה. הגידול כולל 100% מההקצאות של החלקאים מצפון לדלתא של נהר סקרמנטו-סן חואקין, ו-35% מההקצאות מלשקים מדרום לדלתא, שזו עלייה מ-75% ו-15% בהתאמה.

הכל, כאמור, בזכות הסופות שנראו מאמצע חודש פברואר ועד סופו, אשר "שיפרו מאז את התנאים ההידרולוגיים במיוחד עבור צפון קליפורניה, מה שמאפשר להקצאה רחבה יותר באספקת המים", נכתב בהצהרה.

גם לפני כשבועיים נראתה סופת שלגים גדולה, שהיוותה 98% מהממוצע לאותו תאריך, כל זאת בעוד שמאגרי המים העיקריים בקליפורניה עמדו על 116% מהכמות ההיסטורית שלהם – ובזמן שהתחזיות מצביעות על כך שבימים הקרובים תכה סופה חורפית, ככל הנראה אחרונה לעונה הזו.

וכך, אם הקצאת המים החזויה אכן תתממש, היא תסמן שיפור משמעותי מתקופת הבצורת הארוכה שהסתיימה בשנת 2022, כאשר אז ההקצאה קוצצה לחמישה אחוזים בלבד והובילה להגבלות חסרות תקדים בשימוש במים בדרום קליפורניה.

עם זאת, מהצד השני, התחזית מסמנת ירידה ניכרת משנת 2023 – אז מנהל המים של קליפורניה סיפק 100 אחוזים מהאספקה המבוקשת בפעם הראשונה מזה כמעט 20 שנה, זאת אחרי חורף גשום להפליא.

כאשר מסתכלים על התנודות הללו, במזג האוויר וכתוצאה מכך גם בהסתמכות על מים, הן משקפות למעשה את האקלים המשתנה של קליפורניה – שבא לידי ביטוי בטמפרטורות חמות יותר ואוויר יבש יותר, כמו גם פרצי מזג אוויר קיצוניים, אשר מכונים לעתים 'צליפת שוט'.

"ככל שאנו חווים תנאי מזג אוויר קיצוניים יותר, כל שנה מביאה איתה אתגרים משלה, וזו הסיבה שזה כל כך חשוב להמשיך ולהתאים את מערכת המים שלנו לבניית חוסן אקלימי", כתבה קארלה נמת', מנהלת מחלקת משאבי המים (DWR).

 

(צילום: AP)

 

עבור כך, פקידי מחלקת המים של המדינה בילו את כל החורף האחרון במאמץ למקסם את הלכידה והאגירה של הממטרים מסופות החורף השונות, וכך, מאז ה-1 בינואר, הם הוסיפו כ-777 מיליון מטר מעוקב לאגם אורוביל ויותר מ-185 מיליון מטר מעוקב למאגר סן לואיס.

למרות החדשות הטובות, קליפורניה עדיין סופגת ביקורת על כך שהיא החמיצה הזדמנויות רבות לאסוף מי גשמים.

דו"ח שפורסם לאחרונה על ידי מכון הפסיפיק, קבע כי מבין 10 המדינות עם הכי הרבה "פוטנציאל לא מנוצל" – קליפורניה מדורגת במקום התשיעי, עם כ-2.8 מיליארד מטר מעוקב של מי גשמים מאזורים עריוניים שהתפספסו.

מבחינת ערים – לוס אנג'לס מייצגת את האזור העירוני עם פוטנציאל זרימת מי הסערה הגבוהה ביותר במערב, ועדיין מוצבת רק במקום ה-19 במימוש אגירת המים.

המכון הסביר שלא ניתן לאגור את כל הממטרים, וכמובן שחלקם נחוצים מאוד למטרות סביבתיות שונות כמו בריאות אקולוגית ואפילו נופש, אבל הנפח העצום מצביע על כך שהרשויות לא עצמו מספיק.

אחת הסיבות לכך, לפחות כפי שהסבירו גורמים מדינתיים ופדרליים, היא האתגר לשאוב מי גשמים בשל נוכחותם של כל מני דגים הנמצאים בסכנת הכחדה – מה שחייב קבלת היתרים ובירוקרטיה רבה שהפחיתה באופן משמעותי את השאיבה.

ממצאי הדו"ח של המכון מגיעים בתקופה מטלטלת במיוחד, כאשר ההסתמכות על מקורות מים מסורתיים מתערערת – בקליפורניה כמובן ובמקומות רבים אחרים ברחבי העולם.

בין הערכות של מומחים, שינויי האקלים בדרום מערב אמריקה צפויים להביא לתקופות יבשות ממושכות אשר יופסקו על ידי סערות גשמים פתאומיות שיובילו להצפות.

בתגובה למשבר, פקידי מים עירוניים נוקטים בצעדים שונים ופונים לחלופות כמו התפלה ומי שפכים, כדי לדאוד שהמים בברזים ימשיכו לזרום.

 

 

אבל מי סערה הם גם נכס חשוב מאוד, למרות שבמשך שנים הם נתפשו כ"בעיה, כנטל שצריך לדחוף למקום אחר". קליפורניה מנסה להסתגל לשינויי האקלים ולשינוי התפיסתי, ולאחרונה הועלה 'פרויקט שינוע הדלתא', שזו מנהרה באורך כ-45 מייל שתעביר יותר מים מהדלתע לאזורים בדרום.

הפרויקט בסך 16 מיליארד הדולר, "יאפשר להעביר יותר מים במהלך ימים גשומים עם זרימה גבוהה, תוך הגנה על מיני דגים שונים שנמצאים בסכנה בין היתר בגלל תשתיות השאיבה הנוכחיות", נמסר מה-DWR.

אילו קליפורניה כבר הייתה מרימה את המנהרה הזו, היה ניתן לאגור עד 900 מיליון מטרים מעוקבים של בין בתקופה הקצרה של בין ה-1 בינואר ל-14 במרץ – או מספיק ליותר מ-7.6 מיליון תושבים בשנה אחת.

הפרויקט עדיין על הכוונת, לצד יותר מ-160 מיליון דולר בתוכניות שונות שאושרו על ידי המדינה מאז שנת 2019. אבל הוא בעיקר מייצג שינוי תפיסתי.

"מה שאנחנו הולכים לראות בעתיד הוא מחזור מים, כמו לכידה ושימוש חוזר במי סערה. זה יהיה חלק משמעותי, וצריך לחשוב ולדבר על זה, ולהתחיל לטפל בזה – עכשיו", אמר סת' בראון, מנכ"ל העמותה הלאומית העירונית למי סערה.

ג'ניפר פייר, המנהלת הכללית של העמותה 'קבלני המים הממכלתיים', אמרה: "האקלים של קליפורניה משתנה במהירות, ועלינו לחדש את התשתית שלנו כדי שנוכל להגביר במהירות כדי לנצל אירועי סערה בלתי צפויים וכך לאגור מים רבים ככל האפשר עבור התקופה היבשה הבאה, שהיא בלתי נמנעת".

"בעוד אנו עומדים בפני עתיד חם ויבש כתוצאה משינויי האקלים, אנו לא יכולים להסתמך על המקורות שהיו לנו בעבר. לכן, קליפורניה חייבת להמשיך ולהשקיע באסטרטגיות לניהול מים כמו לכידת מי סערה ומחזור מי תהום כדי להבטיח שאספקת המים שלנו תישאר בטוחה ואמינה", אמרה מרגרט מוהר, סגנית מנהל התקשורת של DWR.

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE