הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"הם מוציאים מטוסים פגומים": מהנדס לשעבר בבואינג סיפק עדות בפני וועדת הסנאט
הסנאטורים ביקרו בחריפות, וחושף שחיתויות שעבד בחברה חשף את מה שהוא רואה כתרבות עבודה רשלנית של החברה המייצרת מטוסים מתחת לסף הבטיחות הנדרש

חקירת נהלי הבטיחות של בואינג שאירעה היום (רביעי) בסנאט נפתחה בשורת מחוקקים שהאשימה את החברה באחריות לזינוק בתקריות בטיחותיות במטוסיה.

המחוקקים הטילו אשמה לא רק במה שכינו כ'תרבות הבטיחות הגרועה של החברה', אלא גם במינהל התעופה הפדרלי (ה-FAA) שנתן לתקריות להתרחש במשמרת שלו.

הדיון בוועדת המסחר של הסנאט חקר מה השתבש בבואינג, בעקבות דלת מטוס 737 MAX 9 שהתפוצצה באוויר מעל אורגון ושורת תקריות אוויר אחרות כמו גם על רקע מספר חושפי שחיתויות שיצאו לאור באחרונה עם פרטים מטרידים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



בעדותה בפני הפאנל, טרייסי דילינג'ר, מנהלת תרבות הבטיחות והגורמים האנושיים בנאס"א, אמרה שאחת הפרקטיקות הבסיסיות של תרבות בטיחות תפקודית בחברה כבואינג היא להבין מי אחראי בסופו של דבר לאישור רמת הבטיחות.

היא סיפרה כי בדקה סקרים שבחנו את עובדי בואינג ושהראו כי 95% מהעונים לא ידעו מיהו קצין הבטיחות הראשי שלהם.

הסנאטורית תמי דאקוורת' ציינה כי קל להבין מדוע עובדים מבולבלים כאשר "ה-FAA לא מצליח לנקוט פעולה בתגובה להתנהגות כושלת".

"זה שולח מסר שאין לטעות בו, שהתנהגות רעה הינה מקובלת'', אמרה דאקוורת', שהוסיפה כי ה-FAA בחלק מהמקרים איפשר להתנהלות להימשך.

חוויאר דה לואיס מהמחלקה לאווירונאוטיקה ואסטרונאוטיקה של המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), העיד גם הוא וסיפר כי הוא חש שתכנית ההסמכה העצמית שהקונגרס אישר בעבר לחברה הלכה 'רחוק מדי'.

"ב-20 השנים האחרונות, כל אישור שנתן ה-FAA דחף יותר ויותר את האחריות לצד של היצרן, בדרך כלל במטרה מובנת של הגברת היעילות והפרודוקטיביות", אמר דה לואיס, שאיבד את אחותו על סיפון ה-737 MAX 8 שהתרסק ב-2019 באתיופיה.

"שתי התרסקויות של ה-737 Max הראו שהמטוטלת הלכה רחוק מדי".

אך את אור הזרקורים תפסה עדותו של אחד העובדים לשעבר של החברה, המהנדס סאם סאלהפור.

"יש לי דאגות רציניות לגבי בטיחותם של מטוסי ה-787 וה-777, ואני מוכן לקחת על עצמי סיכון מקצועי כדי לדבר עליהם", אמר חושף השחיתויות של בואינג, בהצהרת הפתיחה שלו.

לדבריו, כשהעלה חששות לגבי ה-787 Dreamliner, "התעלמו" ממנו בחברה ו"אמרו לו לא ליצור עיכובים. נאמר לי, בכנות, לשתוק".

סאלהפור הזהיר כי גוף המטוס של ה-787 Dreamliner הורכב בצורה לא נכונה וכי החברה "מיהרה לטפל בצווארי בקבוק בייצור".

התוצאה, הזהיר, היא "כשל עייפות מוקדם" במטוסים הללו.

לבסוף ציין, "הם מוציאים מטוסים פגומים".

לבואינג לא היו עדים מטעמם שבאו לדיון, אך דובר החברה מסר ל-Hill כי החברה "מבינה את אחריות הפיקוח החשובה של ועדת המשנה ואנו משתפים פעולה עם החקירה הזו. הצענו לספק מסמכים, עדויות ותדרוכים טכניים, ואנו נמצאים בדיונים עם ועדת המשנה לגבי הצעדים הבאים".

הסנאטור ריצ'רד בלומנטל, יו"ר הוועדה, הודה לסאלהפור על כך ש"דיבר אמת לכוח במובן הטוב של המילה. תודה שהתמודדת מול אחת החברות החזקות בעולם".

בלומנטל הוסיף, "אנחנו מתכוונים לחשוף מה איפשר לתרבות ההתעלמות מהבטיחות להתקיים, כדי שנוכל לשנות אותה לתמיד".

בתחילת מרץ, חושף שחיתויות בבואינג נמצא מת במכוניתו מ"פגיעה שגרם לעצמו".

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE