הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שבט מבודד באמזונס חובר לאינטרנט הודות לאילון מאסק - אך חווה קריסה בשל התמכרות למדיה חברתית ולפורנוגרפיה
חברי השבט מתלוננים על חלוקת השבט והתדרדרות בנורמות ההתנהגות החברתיות והמיניות בעקבות החיבור המהיר לרשת

שבט המרובו המבודד בברזיל, שמונה כ-2,000 חברים, חובר לאינטרנט לפני תשעה חודשים הודות לשירות סטארלינק של אילון מאסק. אך במקום לחבר בין חברי השבט, החיבור המהיר לרשת גרם לפירוד ולעימותים בתוכו.

"כשזה הגיע, כולם היו שמחים", אמר ציינאמה מרובו בן ה-73 לניו יורק טיימס. "אבל עכשיו, המצב החמיר. הצעירים התעצלנו בגלל האינטרנט והם לומדים את הדרכים של האדם הלבן".

שבט המרובו ידוע במסורתו הצנועה, אשר אפילו מוחה על נשיקות בציבור.

אך אלפרדו מרובו, אחד מחברי השבט, חושש שהגעת השירות, שמספק אינטרנט מהיר לפינות הנידחות של העולם, תערער את הנורמות החברתיות.

אלפרדו אמר שרבים מהצעירים בשבט התחילו לשתף סרטוני פורנוגרפיה בצ'אטים קבוצתיים וכי כבר הבחין בהתנהגות מינית אגרסיבית יותר אצל חלק מהם.

"אנחנו מודאגים שהצעירים ירצו לנסות את הדברים שהם רואים במסך", הוא אמר. "כולם כל כך מחוברים שלפעמים הם אפילו לא מדברים עם המשפחה שלהם".

סטארלינק פועל באמצעות חיבור אנטנות ל-6,000 לוויינים במסלול נמוך. האנטנות הדרושות נתרמו לשבט על ידי היזמית האמריקאית אליסון רנו.

בתחילה, האינטרנט התקבל בברכה על ידי השבט המבודד, אשר יכלו לראשונה ליצור קשר עם רשויות בזמן חירום, כולל לטיפול בעקיצות נחש קטלניות. "זה כבר הציל חיים", אמר אנוק מרובו בן ה-40.

החיבור לאינטרנט גם אפשר לשבט לשתף משאבים חינוכיים עם שבטים אמזוניים אחרים וליצור קשר עם חברים ובני משפחה שעברו למקומות אחרים. הוא פתח עולם של אפשרויות לצעירים בשבט, שחלקם לא יכלו לדמיין מה נמצא מעבר לסביבתם המיידית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

נערה אחת סיפרה לניו יורק טיימס כי היא חולמת כעת לטייל בעולם, ואחרת אמרה שהיא שואפת להיות רופאת שיניים בסאו פאולו.

עם זאת, אנוק התלונן על החסרונות המשמעותיים. "זה שינה את השגרה כל כך שזה היה לרעתנו," הוא אמר. "בכפר, אם לא צדים, דגים ושותלים, לא אוכלים".

"יש צעירים שממשיכים לשמור על המסורת שלנו", הוסיף טמאסאי מרובו בן ה-42. "ואחרים רק רוצים לבלות את כל אחר הצהריים בטלפונים שלהם".

חברי השבט התמכרו כל כך שהמנהיגים נאלצו להגביל את הגישה לאינטרנט לשעתיים בכל בוקר, חמש שעות כל ערב וכל היום ביום ראשון.

אך ההורים עדיין חוששים שהנזק כבר נעשה.

אב נוסף, קאיפה מרובו, הביע דאגה מכך שהילדים שלו משחקים במשחקי יריות אלימים.

"אני מודאג שהם פתאום ירצו לחקות אותם," אמר.

בינתיים, אחרים מספרים שהם נפלו קורבן להונאות באינטרנט בשל חוסר הידע הדיגיטלי, בעוד רבים מהצעירים מדברים עם זרים ברשתות החברתיות.

פלורה דוטרה, פעילה ברזילאית שעובדת עם שבטים ילידים, הייתה חיונית בחיבור המרובו לאינטרנט. היא מאמינה שהדאגות לגבי האינטרנט מוגזמות וטוענת שרוב חברי השבט "רצו והיו ראויים" לגישה לרשת העולמית.

עם זאת, חלק מהפקידים בברזיל ביקרו את הכנסת האינטרנט לקהילות המבודדות, בטענה שתרבויות ומנהגים מיוחדים עשויים כעת להיעלם לנצח.

"זה נקרא אתנוצנטריות", אמרה דוטרה על הביקורות.

"האדם הלבן חושב שהוא יודע מה הכי טוב".

טוב, הוא בכל זאת זה שהמציא את הטכנולוגיה..

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE