הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחקר: אנשים עשירים נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן
כמעט 300 אלף איש השתתפו במחקר שנערך בפינלנד, שמצא קשר בין מחלות ספציפיות למצב סוציו-אקונומי גבוה או נמוך. עשירים נוטים לסרטן, עניים נוטים לסוכרת ודלקת פרקים

מחקר שנערך באוניברסיטת הלסינקי שבפינלנד בדק ומצא כי יש קשר בין מצב סוציו-אקונומי לבין מגוון של מחלות.

על פי הממצאים, אנשים שזכו לחיות ברמה סוציו-אקונומית גבוהה, היו בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן השד, סרטן הערמונית וסוגים נוספים של המחלה הקשה.

לעומת הזאת, קבוצות פחות אמידות נמצאו רגישות יותר מבחינה גנטית לסוכרת ודלקת פרקים, כמו גם דיכאון, אלכוהוליזם וסרטן ריאות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

מובילת המחקר, שנערך בהשתתפות של כ-280,000 תושבי פינלנד בגילאי 35 עד 80,  היא ד"ר פיונה האגנבק מהמכון לרפואה מולקולרית בפינלנד, שהסבירה כי התוצאות הראשוניות יכולות לעצב את ציוני הסיכון הפוליגניים – אשר משמשים למדידת הסיכון למחלה על סמך גנטיקה.

כך לדוגמה, "בעתיד, פרוטוקולי הסקר לסרטן השד עשויים להיות מותאמים כך שנשים בעלות סיכון גנטי גבוה ובעלי השכלה גבוהה יקבלו בדיקה מוקדמת יותר או תכופה יותר מאשר נשים בעלות סיכון גנטי נמוך יותר או השכלה נמוכה יותר", הסבירה.

המחקר הוא הראשון שניתח 19 מחלות נפוצות במדינות עשירות, והוכיח קשר כלשהו. "רוב המודלים לחיזוי סיכונים קליניים כוללים מידע דמוגרפי בסיסי כמו מין וגיל ביולוגיים, מתוך הכרה ששכיחות המחלה שונה בין גברים ונשים, ותלויה בגיל", אמרה. "אבל עכשיו, אנחנו יכולים להראות שהניבוי הגנטי של סיכון למחלה תלוי גם ברקע החברתי-כלכלי של הפרט".

"למרות שהמידע הגנטי שלנו לא משתנה לאורך חיינו, השפעת הגנטיקה על הסיכון למחלות משתנה ככל שאנו מתבגרים או משנים את הנסיבות שלנו", אמרה.

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE