הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שירן שפיץ בטור אישי על טיפול משפחתי- איך זה עובד ומתי כדאי לפנות?
משפחה לא בוחרים, אך בהחלט ניתן ורצוי לבחור את האופן בו מתמודדים עם קשיים בתוך המשפחה

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שירן שפיץ

מהו טיפול משפחתי?

טיפול משפחתי הוא טיפול בו לוקחים חלק כל בני המשפחה, או חלקם, במטרה לשפר את יכולת המשפחה להתמודד עם בעיות וקונפליקטים ולשנות את דפוסי התקשורת שאינם אפקטיביים.

 

מתי כדאי לפנות לטיפול משפחתי?

משפחות מגיעות לטיפול מסיבות שונות ומגוונות, אך בכל זאת ניתן למנות מספר גורמים מרכזיים לפנייה לטיפול משפחתי:

 

  1. תקופות של שינוי משמעותי בחיי המשפחה– משפחות רבות זקוקות לסיוע חיצוני בהתמודדות עם שינויים משמעותיים שחלים אצלן. שינויים כאלה יכולים לכלול מעבר למגורים בעיר או בארץ אחרת, לידה של ילד חדש במשפחה, שינוי דרמטי במשפחה עקב מחלה אצל אחד מבני המשפחה.

 

  1. משברי חיים – אובדן של אחד מבני המשפחה הקרובה או הרחוקה המשפיע על החברים במשפחה, משבר כלכלי חמור שמשפיע על אורח החיים, בגידה של אחד מההורים שמובילה למשבר זוגי, גירושי ההורים שמובילים לעיתים להקמת תא משפחתי נוסף חדש, התמודדות עם מחלה קשה ועוד.

 

  1. קושי אישי של אחד מבני המשפחה שמשפיע על המשפחה כולה – בין המקרים הנפוצים בהקשר זה, קשיי התנהגות וקשיים רגשיים של אחד המתבגרים במשפחה, הפרעות אכילה או הפרעות התמכרות של אחד מבני הבית, אלימות במשפחה וכד'.

 

  1. קשיים אקוטיים בתקשורת בתוך המשפחה– למשל, מריבות חמורות בין אחים שפוגעות בשגרת החיים ובאיכותם, ריחוק בין אחד ההורים לאחד הילדים ועוד.

 

  1. התמודדויות חברתיות שילדים עוברים שמשפיעות על כל בני המשפחה.

 

איך נראה טיפול משפחתי?

טיפול משפחתי כולל מפגשים שבועיים קבועים של המשפחה עם המטפל/ת. טיפול משפחתי יחל בד"כ בפגישות אישיות של המטפל עם כל אחד מבני המשפחה או תצפית משפחתית (במקרה של ילדים קטנים), במטרה להכיר אותם באופן אישי ולוודא שקולו של כל אחד מהם נשמע ונלקח בחשבון.

בעזרת המפגשים האישיים יכול המטפל להרכיב תמונה שלמה יותר, הכוללת את זווית המבט האישית של כל חבר במשפחה.

לאחר שלב ההיכרות, יבנה המטפל, ביחד עם ההורים, את תוכנית הטיפול המותאמת למטרות שהוגדרו והוסכמו על ידם ויחל בביצוע התוכנית.

 

כמה זמן אורך טיפול משפחתי?

טיפול משפחתי הוא במהותו ממוקד וקצר מועד ובדרך כלל יארך 3-4 חודשים בלבד. הסיבות לכך רבות, אך נוגעות בעיקר לעובדה שילדים, מטבעם, מתקשים להשתתף בתהליכים ארוכים ולעובדה שהטיפול ממוקד בשינוי דפוסי התנהלות ותקשורת ולא מתיימר לגעת בשורשים הנפשיים העמוקים שהובילו להם.

 

מה עושים אם מישהו במשפחה לא רוצה להשתתף בטיפול?

מתחילים טיפול עם מי שכן מעוניין להשתתף!

עם הזמן בן המשפחה ירגיש בשינוי ובדר"כ יצטרף... אומרים שרק אהבה מביאה אהבה. במקרה הזה: רק שינוי מביא שינוי! אל תלחצו ובוודאי שלא לחייב! תמיד ניתן יהיה להצטרך לטיפול בשלב מאוחר יותר.

 

שתי נקודות שחשוב לזכור

  1. הגעה לטיפול משפחתי אינה מעידה על חולשת היחסים במשפחה או על כישלון ההורים בניווט התא המשפחתי. ההפך הוא הנכון – הפנייה לסיוע של איש מקצוע חיצוני מעידה על עוצמה ועל נכונות ללמוד ולהשתפר, כדי להיטיב את היחסים המשפחתיים וכתוצאה מכך את חייהם האישיים של כל בני המשפחה.

 

  1. הטיפול המשפחתי לא תמיד יסתיים בפתרון מוחלט של הבעיה שבגינה הגיעה המשפחה לטיפול, אך גם במקרים הללו – בני המשפחה יצאו ממנו מחוזקים, מבינים זה את זה טוב יותר ומצוידים בכלים שיהפכו את התקשורת המשפחתית למיטיבה ואפקטיבית יותר.

 

אני ממליצה לכם בכלל להתחיל ממידע שיש בשפע בעיתונות! כמו הטור הזה שאני כותבת, בפודקאסטים שהם חינמים בזומים שנותנים ידע!

בספרים מעולים! בעידן של היום יש המון ידע והוא בשפע, ובקורסים להורות, אני יכולה להמליץ לכם על הקורס להיות ההורה שחלמת להיות!

המחזור החמישי מתחיל ב-5 ביוני, קורס משנה חיים! שם תקבלו כלים פרקטיים:

לבחור את התגובות שלכם, ללמד את הילדים שלכם לווסת את הרגשות והמחשבות שלהם, להפחית את הלחץ והחרדה ולחזק את המערכת החיסונית, כשהיא חזקה באופן אוטומטי עולה לילד הביטחון ואז הילד רגוע יותר!

תזכרו, אנחנו הצינור לילדים שלנו!

לעוד פרטים חייגו אליי: 818.923.7484

או למייל [email protected]

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE