הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שירן שפיץ משתפת בפתרונות ל"איך נעבור את החופש הגדול ללא תלישת שערות?"
הילדים שלנו זקוקים לגבולות על מנת שירגישו בטוחים ומוגנים. אבל חשוב לזכור לאפשר להם את זכות הבחירה בתוך הגבולות שהצבתם להם.

הרי אין מסגרות, סדר היום הקבוע משתבש, כולם יוצאים מהשגרה ומשתחררים - מה עם הגבולות והחוקים?

החופש הוא ההזדמנות שלנו, של כולנו (ההורים והילדים) לצאת מהשגרה. אבל איך נצלח אותו מבלי להיכלא לכאוס?

אחד הדברים שהורים משתפים אותי, היא העובדה שהמעבר ממסגרת קבועה לחופש, לא פשוט בהכרח לכמה מהילדים. הילדים שלנו, בייחוד הקטנים מבניהם, חייבים שגרה, הם יודעים מה מצפה להם. הידיעה משרה בהם ביטחון.

חשוב מאוד שאנו ההורים, נקבע כמה כללים ברורים. הכללים יהיו גמישים יותר אך עדיין ברורים, זה זמן מצויין לרשום את חוקי הבית ולתלות אותם במקום שכולם יראו!

אז איך עושים את זה?

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


טיפ 1: תיאום ציפיות

בתחילת החופש הגדול אני ממליצה לכנס את כל המשפחה לשיחה.

השיחה יכולה להתבצע בארוחה משפחתית או סתם התכנסות בסלון יחד עם כל המשפחה. חשוב מאוד שהאווירה תהיה נעימה.

אתם מוזמנים להקשיב להם, לכל אחד מהילדים, גם לקטנים שביניהם, ולהבין מהם מה הציפיות שלהם מהחופש הגדול? מה הם היו רוצים לעשות בזמן הזה? מקומות שהם היו רוצים להיות בהם.

אפשר לקחת דף ולרשום את כל הרעיונות והרצונות של הילדים (גם הפרועים והלא הגיוניים שבהם), לדון בהם ולהחליט יחד מה עושים.

תזכרו שהילדים רוצים להרגיש שייכים, חשובים, בעלי דיעה. תהיה להם מוטיבציה לשתף אתכם פעולה בידיעה שהם שותפים לקבלת ההחלטות.

אתם יכולים לקבוע שבכל שבוע תערכו שיחה משפחתית ותדברו איתם על מה עברתם השבוע? מה עבד/ לא עבד? ומה צפוי לקרות בשבוע הקרוב? בכך אנו נגרום לילדינו לראות ולהבין את האחר ובנוסף דרך השיח הם יבינו שלא כל מה שעושה טוב לאחד הוא טוב לאחר. צריך לגשר ולמצוא פתרון.

טיפ 2: תכנון מראש

אתן לכם כמה רעיונות:

1. אתם מוזמנים לבנות יחד עם ילדיכם מערכת לחודשי החופש. את האירועים חלקנו והפעילויות שאתם יודעים מראש שתעשו (קייטנות, חופשות, טיולים כו') תכניסו כבר לטבלה. את שאר הפעילויות שאתם קובעים יחד הכניסו בהמשך.
2. אפשר לכתוב על לוח מחיק את הפעילויות של מחר ולמחוק כל פעילות שנעשתה.

חשוב מאוד, בכל ערב ובבוקר למחרת להכין ולתזכר את הילדים אילו פעילויות אתם הולכים לעבור באותו היום (ים, בריכה, חברים, סבא וסבתא חופשות ועוד). זה עוזר לשמור על הסדר, ולילדים יש רשת ביטחון והרגשת שליטה.

טיפ 3: איך לא נתרושש הקיץ?

אתם המבוגרים יודעים בוודאות כמה אתם יכולים להוציא ולבזבז על חופשת הקיץ.

אתם אלה שיודעים בוודאות אם אתם יכולים להרשות לעצמכם יעד זה או אחר לחופש אם בכלל. אתם אלה שיודעים אם 5 הצגות בחופשה ל-X ילדים זה משהו שתוכלו לעמוד בו או לא.

בואו נחזור שנייה לטיפ הקודם, תכנון מראש. החליטו מבעוד מועד, לפני השיחה עם הילדים מה אתם יכולים להרשות לעצמכם הקיץ (חופשה /הצגות/ אירועים כו'). לאחר שתעשו את החישובים ותגיעו למסקנות שתפו את הילדים.

לפני כל בילוי, החליטו אם קונים ממתק אחד או הפתעה אחת ותעמדו על כך. אל תחרגו מההסכם שלכם. הידיעה הזו תמנע ויכוחים ותסכולים מיותרים.

במידה ולילד יש קופת חיסכון ויש לו כסף, הסבירו את משמעות הדבר. מה הוא יוכל לקנות בסכום שברשותו, מה האפשרויות העומדות בפניו ואפשרו לו להחליט. אל תחליטו בשבילו כיצד לבזבז את הכסף.

גם אם הבחירה שבחר אינה מוצאת חן בעיניכם, עודדו אותו. תחושת הערך שלו תעלה פלאים, הוא ירגיש שגאים בו וסומכים עליו. הוא ירגיש גדול בוגר ועצמאי.

טיפ 4: הצבת גבולות

אני חוזרת שוב לטיפים הקודמים. כאשר יש לנו תיאום ציפיות מול הילדים אנחנו קובעים מה הם הגבולות והחוקים של הבית. למרות שאנו בחופש, ולמרות שאנחנו מאפשרים (טיפה יותר) ומכופפים מעט את החוקים (שעות שינה שנדבר עליהם בהמשך ועוד) עלינו לזכור שאנו ההורים, מחויבים לפעול עפ"י החוקים והגבולות שהצבנו על מנת להגן על ילדנו בפרט ועל הבית בכלל. כך למשל הגבלת שעות צפייה במסכים, כמות מסוימת של אכילת ממתקים ביום ועוד.

טיפ 5: שעת שינה

מומלץ מאוד לשמור על הסדר ושגרת ערב כפי שעשיתם עד לפני תקופת החופש הגדול. שגרת הערב חשובה עדיין להרדמות קלה ושינה רצופה. כחלק מתיאום הציפיות והתכנון מראש, במהלך הקיץ אתם יכולים לאחר את שעת השינה משעת השינה הרגילה עקב פעילויות שונות ומגוונות שמסתיימות מאוחר וכו'.

אבל, החליטו על שעה שהיא הגבול לשעת השינה במהלך תקופת החופשה ואל תחרגו ממנה. 

חוסר שינה ועייפות יתר עלולים לגרום לילדים להיות עצבניים וחסרי שקט.

גורם לקושי בהירדמות, יקיצות במהלך הלילה ויקיצות מוקדמות. השתדלו שילכו לישון בשעה סבירה.

טיפ 6: מטלות הבית

כחלק מתיאום הציפיות וההכנה מראש, אפשר לבצע חלוקת תפקידים בין הילדים למטלות הבית וחלוקת אחריות (תלוי גיל כמובן). שיתוף הילדים במטלות הבית כמו שטיפת כלים, איסוף צעצועים, סידור החדר, עזרה בפינוי צלחות וכו' מלמדת אותם אחריות, שיתוף והדדיות.

גורמת להם להרגיש נחוצים, תורמים, מועילים ומשמעותיים למשפחה. הילדים לומדים שהם חלק מהמשפחה וגם להם יש זכויות וחובות כמו לכל אחד מבני הבית. אז השתמשו בהם.

טיפ 7: עידוד

במהלך חופשת הקיץ הילדים חווים ומתנסים בכל מיני פעילויות. תוך כדי החוויות החדשות שהם אוספים לעצמם הם מאתגרים את עצמם, בודקים את היכולות והגבולות שלהם ושלנו. זכרו לעודד ולחזק אותם בכל פעם שהם עמדו ביעדים חדשים או צלחו אתגר כזה או אחר. אבל הכי חשוב זה להמשיך ולעודד אותם בכל פעם שהם שמרו על הכללים והגבולות שהצבנו בפניהם ושיתפו איתנו פעולה.

העידוד רק יגביר את הביטחון העצמי שלהם וההתנהגות החיובית תישמר.

גם בימים לחוצים יותר שגם אתם וגם הילדים כבר חסרי סבלנות, השתדלו לעודד ולומר מילה חמה, לצחוק ולהחמיא. זה בטוח ישנה את האווירה בבית ויגרום לכם להינות מהמשך היום.

טיפ 8: חוג אמא/ אבא

חופשת הקיץ היא תקופה משפחתית (טיולים, חופשות, בילויים) כל בני הבית כל הזמן יחד. לפעמים זה לא פשוט, הדינמיקה בין בני הבית יכולה להיות לחוצה, בעיקר בין האחים אל מול תשומת הלב של ההורים. אל תשכחו, למרות שאנו ההורים מבלים איתם המון בחופשה, עדיין כל ילד זקוק לתשומת הלב האישית מכל הורה. חשוב להזכיר ולומר לכל ילד בנפרד כמה הוא חשוב, כמה כיף לנו ההורים לבלות איתו, רק איתו. להדגיש בפניו את הייחודיות שלו מכל בני המשפחה. לכן, נסו ליצור כמה שיותר הזדמנויות לבלות עם כל ילד בנפרד. זה לא חייב לקחת הרבה זמן (גם 20 דק' זה נפלא) ובזמן הזה נהלו איתו שיחה, שחקו במשחק שהוא אוהב, הקדישו לו זמן ותשומת לב ואני מבטיחה שזה יעשה פלאים.

טיפ 9: גם בקיץ אפשר ללמוד בכיף

במהלך כל השנה ילדינו צוברים הישגים מהלמידה וההשקעה במסגרות השונות. חשוב שבמהלך תקופת הקיץ לא לאבד אותם לגמרי כחלק מהפעילויות השונות שתכננתם לכם הקיץ, שלבו גם פעילויות שיעשירו את עולמם כמו מוזיאונים שונים, אטרקציות שונות ומגוונות שמעניינות את ילדיכם (מוזיאון הילדים, מוזיאון המדע וכו'). אם ילדיכם גם ככה שקועים במסך, אתם יכולים להציע להם לשלב בין הסדרות והשירים גם תוכנות לימוד מעניינות (צביעה, תרגול כתיבת ספרות, אותיות, שפות ועוד). כאשר אתם יוצאים לטיול בטבע, למדו אותם על צמחים, חיות, מקומות, אחד הדברים שאני מאוד אוהבת זה לקנות מחברת וכל יום הילד רושם מה הוא עשה, הודייה על דברים מסויימים, זה גם תרגול של שפה ומחשבה רגשית ומוטורית.

הלמידה תהפוך לחוויתית ומשמעותית יותר ותגרום לילד סיפוק וביטחונו העצמי יעלה.

טיפ 10: הורים, גם אתם חשובים, אל תשכחו את זה

תקופת החופש הגדול היא תקופה אינטנסיבית. אני ממליצה בחום למצוא לכם זמן לעצמכם, לבד. כן, כן, קראתם נכון. אני מדברת אלייך. קחו זמן לעצמכם, בין אם זה עם חברות, לצאת לדייט זוגי, אפילו ללכת לפעילות ספורטיבית לבד. כך לא תהיו על הקצה. אתם תצליחו לנשום ולהעריך ולהינות מהזמן עם הילדים ומהזמן לבד.

שיהיה לכולנו חופש נעים! תעריכו את זמן האיכות יחד עם הילדים ואל תשכחו ליהנות!

אני כאן לכל שאלה!

קורס ההורים מחזור 7 כבר פתוח להרשמה

אל תשכחו ליצור איתי קשר!

לעוד פרטים חייגו אליי: 818.923.7484

או למייל shiranshpitz@gmail.com

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE