הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חינוך מסלול מחדש
כיצד הפך de Toledo מבית ספר יהודי קטן בחניון של בית כנסת מקומי לאחד ממוסדות החינוך החשובים בקליפורניה * תוכנית הלימודים המחייבת לימודי עברית ופרויקט חילופי סטודנטים מרחבי העולם. התמודדות עם השלכות המלחמה בישראל וגל האנטישמיות הנוכחי, וגם המורה לחינוך גופני שהפך למנהל בית הספר

היום, יותר מתמיד, אנו מבינים את חשיבות מוסדות החינוך בקהילה היהודית בכל רחבי העולם. בתקופה בה גל אנטישמיות ענק שוטף את האוניברסטאות ברחבי המדינה, החינוך המוקדם בבתי הספר היסודיים והתיכוניים הופך משמעותי יותר מתמיד ומספק לתלמידים את הידע, היכולת והבטחון להתמודד עם האתגר החדש של ״להיות סטודנט יהודי בארצות הברית״.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מוסדות חינוך רבים התאימו את מערכת הלימוד שלהם למציאות של אחרי ה-7 באוקטובר, בה הם מבקשים לספק לתלמידים תשובות לשאלות כמו מה היא זהות יהודית? כיצד להתמודד עם התקפות אנטישמיות? וחיזוק הקשר לישראל.
בין המוסדות הללו תמצאו את de Toledo High School, הנחשב לאחד מבתי הספר התיכוניים היהודיים הטובים בקליפורניה. הוא החל את דרכו כחלום נאיבי כמעט, אי שם בסוף שנות ה-90, להקים בית ספר תיכון יהודי שאינו דתי, אך עדיין מחוייב ללימודי יהדות ועברית. הוועדה לחינוך יהודי בסן פרננדו ואלי בחרה בד״ר ברוס פוואל, שבעברו היה מעורב בהקמתם של מרכזי חינוך יהודים אחרים, לתפקיד ראש בית הספר הראשון.


בספטמבר 2002 בית הספר שכר שטח ב- Bernard Milken Jewish Community campus בווסט הילס והחל את פעילותו. הביקוש היה גדול, ולאחר שנתיים בית הספר עבר למתחם החניה של בית הכנסת "שומרי תורה" שהפך לביתו במשך יותר מעשור.
אל המבנה הגדול והיפהפה בו ממוקם בית הספר כיום בווסט הילס, עברו רק ב- 2013 לאחר שרכשו את השטח בסיוע הג׳ואיש פדריישן. כמה שנים לאחר מכן, משפחת די טולדו המפורסמת, עם אב המשפחה ששימש כמנכ״ל חברת הענק קפיטל גרופ - הכניסה את בנם ללמוד בבית הספר. לאחר סיום לימודיו החליטו להעניק לבית הספר מתנה גדולה בסכום כספי דמיוני ששינה לתמיד את יכולותיו של בית הספר והפך אותו למוסד חינוכי ברמות הגבוהות ביותר: מיטב המורים והמחנכים בעולם היהודי,כיתות מרווחות ומאובזרות היטב, מעבדות, אולפני הקלטות, אצטדיון כדורסל מפואר ועוד. כך הפך בית הספר לאחר ממתקני החינוך הטובים בעיר. בנוסף, התרומה הכספית הנדיבה מימנה פרוייקטים חינוכיים גדולים וחובקי עולם עליהם נרחיב בהמשך. ראוי לציין שמשפחת די טולדו המתינה עד שבנם סיים את לימודיו בבית הספר טרם העניקו את התרומה הנדיבה, כדי להבטיח שלא יקבל יחס מועדף במהלך לימודיו. באקט של כבוד והערכה, ועדת בית הספר החליטה לשנות שם התיכון ל- de Toledo.


במהלך ביקורי ב- de Toledo פגשתי את מארק שפאל, מנהל בית הספר שאחראי על 340 התלמידים הלומדים בו. הוא העביר לי סיור מודרך במתחם היפהפה וסיפר בגאווה על ההשגים של בוגריו המגיעים לאוניברסיטאות הנחשבות במדינה וברחבי העולם.
סיפורו האישי של מארק מרתק בפני עצמו. הוא החל את תפקידו כמאמן (בישראלית מורה לחינוך גופני) בית הספר ועשה את כל הדרך עד לתפקיד מנהל בית הספר.
מארק: ״הסיפור שלי הוא כמו זה של העובד שהתחיל בחדר הדואר של החברה והתקדם כל הדרך להיות ה- CEO (צוחק). לא תיארתי לעצמי שאגיע לשם. אחרי כל כך הרבה שנים כמאמן, מייסד בית הספר הציע לי להגיש מועמדות למשרת ניהול כמה פעמים. לא קיבלתי את ההצעה מפני אהבתי את מה שאני עושה. יום אחד הוא הודיע לי שהם בודקים את האפשרות להביא מנהל חיצוני מחוץ למערכת.


התייעצתי עם אשתי, תמי, שהיא דיקן בית הספר וגם מלמדת היסטוריה. הבנתי שביליתי 15 שנה בבניית התרבות וסגנון בית הספר ומנהל חדש מבחוץ, טוב ככל שיהיה, יכול לשנות את הדי אן איי והמסורת של בית הספר. לכן, החלטתי לקבל את ההצעה ולהגיש מועמדות להיות ראש בית הספר. שמחתי שמצאו אותי מתאים וכיום אני נהנה מכל רגע״.

ראש בית הספר מארק שפאל ותלמידיו 

אחת ממטרותיו של מארק כמנהל בית הספר הוא להעמיק את הקשרים של תלמידיו עם העולם היהודי בישראל וברחבי העולם. כבר שנים שבית הספר מקיים תוכנית חילופי סטודנטים עם תיכונים כמו: ליידי דיוויס, עירוני א' ועירוני ד' בתל אביב ורמת גן. מארק: ״מההתחלה הקשר עם ישראל היה מאוד חשוב. בהרבה תוכניות חילופי סטודנטים או משלחות בבתי ספר אחרים הילדים ישנים בהוסטלים או אכסניות ומטיילים ברחבי הארץ. זה נהדר, אבל אנחנו רצינו לעשות יותר עבור הסטודנטים שלנו.

כשהייתי בגיל תיכון גרתי שנה בישראל והתחברתי למשפחה ישראלית; רותי ואורי פיין הפכו להיות ״האבא והאמא״ שלי בישראל. ביליתי בבית שלהם חמש פעמים בשבוע ואכלתי יותר מלוואח, פיתה וחומוס מאשר בכל חיי. אבל דרכם הכרתי את התרבות הישראלית, האוכל והמנהגים בצורה הקרובה האותנטית ביותר.
מאז, בכל שנה אני מגיע לבקר אותם בישראל. זאת אחת המטרות עבור התלמידים שלנו; לחבר אותם לא רק לארץ ישראל אלא גם לאנשים ולקהילה. אנחנו מאמינים שבדרך זו הם יבינו טוב יותר את המדינה והחברה הישראלית. בית הספר מוציא תוכנית חילופי סטודנטים מצויינת במהלכה נוער ישראלי מגיע לגור אצל תלמידים אמריקאים לשבועיים, ובאביב תלמידים שלנו יוצאים לבקר וגרים עם משפחות ישראליות. כך, נוצרת היכרות עמוקה עם חיי המשפחה הישראלים בשילוב של אירוח הדדי. אנחנו מפעילים גם תוכנית מורחבת יותר וכחלק ממנה מארחים פה תלמידים ישראלים לכ-8 שבועות ובהמשך תלמידים שלנו מבקרים אצל אותה המשפחה במשך 12 שבועות! ממש עושים סימסטר מלא בישראל; אנחנו שוכרים עבורם מורים בארץ והם מעבירים את כל השיעורים בבית הספר. כך נוצר קשר משמעותי עם הקהילה הישראלית, חברויות חזקות והתלמידים שומרים על קשר במשך שנים. הייתה לנו אפילו חתונה אחת שהתרחשה בעקבות ההכרויות הללו״.

תיכון בינלאומי

מלבד חיזוק הקשר עם ישראל, בית הספר מבצע חילופי סטודנטים עם תלמידים מכל רחבי העולם: בולגריה, טורקיה, אורוגוואי, מקסיקו סיטי ועוד. מארק: ״אנחנו לא תיכון רגיל, כבר לפני שנים הבנו שאנחנו חיים בעולם גלובלי עם קהילות יהודיות וישראליות מרתקות בכל רחבי העולם. שמנו לנו למטרה להיות מוסד חינוכי גלובלי ולהעניק לסטודנטים שלנו את האפשרויות להיות באינטראקציה עם יהודים כמותם במקומות רבים ומגוונים ברחבי העולם, כדי להבין את הדמיון ביניהם וגם את השוני. התלמידים שלנו לומדים להבין את האתגרים עימם מתמודדים תלמידים אחרים ברחבי העולם, וזו הזדמנות עבורם להבין עד כמה הם בני מזל לחיות כאן בקליפורניה״. העובדה שהתיכון מעניק לנוער כה צעיר הזדמנות לבקר ולראות מקומות חדשים מעניקה להם יתרון משמעותי בעולם הגלובלי.


אחד הפרויקטים המרתקים של התלמידים הצעירים מגיע מתחום המדע והבוטניקה. התלמידים לומדים לגדל ספירולינה- אצה ירוקה מיוחדת שנחשבת לאוכל על ותוסף תזונה מצויין, מלאה בחלבון, חומצות אמינו ויטמינים ומינרלים. תהליך הגידול מתבצע בבריכות מים וחממות מיוחדות שהוקמו בבית הספר. לאחר מכן, התלמידים מייבשים את האצות וטוחנים אותן לאבקה ממנה עושים תוסף תזונה שמומלץ בעיקר לתינוקות. בכל שנה תלמידי הפרוייקט טסים לביקור של עשרה ימים באוגנדה, אפריקה, ומסייעים למקומיים לגדל את האוכל שם. כך תלמידי בית הספר לומדים על תרבויות בכל רחבי העולם ועל הערך החשוב לסייע לאחר.
מארק: ״יש לנו גם כיתות און ליין של החלפת תכנים והפרייה הדדית עם בתי ספר במדינות בכל יבשת בעולם מלבד אנטרטיקה. חשוב לנו מאוד שהתלמידים שלנו לא יחיו בבועה, אנחנו רוצים שהם יבינו מה קורה בעולם הגלובלי סביבם ושיהפכו למנהיגים.


במהלך הסיור בבית הספר שמחתי לראות את החשיפה לשפה העברית מכל עבר. אפילו עצים וצמחים בחצר בית הספר זוכים לכיתוב עברי לצד האנגלי. שמות חדרי המעבדה, ספריה ואולם כושר, כולם נכתבים בעברית. כמו גם, משפטי מפתח מהתנ״ך ושילוב אירועים חשובים בהיסטוריה היהודית ישראלית והאמריקאית כאחד.
מארק: ״כל התלמידים מחוייבים לקחת שיעורי עברית והם לומדים את השפה ממש כמו כל שפה שניה אחרת. יש גם לימודי יהדות - בית הספר מקפיד לחגוג את החגים הגדולים ביהדות. יש לנו שיעורים מיוחדים העוסקים באורח חיים יהודי ואנחנו מקפידים לעשות הכל בכיף ובצורה מעניינת כדי שהתלמידים באמת ירצו לחקור ולהבין מה זה אומר להיות יהודי.

בית הספר גם כולל תאטרון רחב ידיים, מעבדות משוכללות, מחלקת רובוטיקה והנדסה מצטיינת ואפילו אולפן הקלטות מוזיקה מקצועי״.

החינוך אחרי ה- 7 באוקטובר והמלחמה באנטישמיות

העולם היהודי השתנה בעקבות המלחמה הנוכחית בישראל. גל האנטישמיות ששוטף את ארצות הברית לא פוסח על הקמפוסים ומוסדות החינוך היהודים. תלמידים רבים מתמודדים עם האשמות וגידופים, וחלקם גם עם מקרי אלימות פיזיים וחרמות ברשתות החברתיות.

מארק: ״כבר באוקטובר 9, מיד לאחר האירועים בישראל, שקדנו על בניית תוכנית לימודית שתסביר טוב יותר את המצב. יצרנו שיעורים בזום לכל התלמידים והבאנו את אחד הבוגרים שלנו שעובד בג׳ואיש פדריישן כדי להסביר, לענות על שאלות ולתמוך בתלמידים ולחזקם. רצינו שהם יקבלו את המידע הראשוני דרכנו ולא ילכו לאיבוד בין רשתות המדיה החברתית.
השנה התחלנו לעבוד באופן קבוע עם ארגון Stand with us, נציגיהם מגיעים לבית הספר ומסייע לתלמידים להבין טוב יותר כיצד להתמודד עם כל האשמות נגד ישראל והקהילה היהודית, איך להגיב לאנשים שתוקפים אותך בסגנון של: ישראל היא מדינת אפרטהייד או כובשת - איך להגיב במדיה החברתית? הצורה הכי טובה היא פשוט לא להגיב. הפלטפורמה הזו היא אינה מקום לדיאלוג אמיתי אלא להאשמות והכפשות הדדיות.


אנחנו יוצאים עכשיו בקבוצת זום שתתמוך ותסביר לתלמידים איך להיות יהודים בתקופה הזאת. כאן אנחנו שוב מבחינים כיצד אירוח של ילדים ישראלים והביקור של תלמידנו בקהילות ישראליות בארץ ובעולם מסייע להם להבין את המשמעויות של הדברים טוב יותר. אנחנו מציינים בבית הספר את יום הזיכרון וחוגגים את יום העצמאות, מביאים מרצים ודוברים שמלמדים את התלמידים על תרבות ישראלית. עכשיו אנחנו מוסיפים תכנים שיעסקו בהבנה טובה יותר וחיבור לזהות היהודית.
אני רוצה שכשהתלמידים שלי ממשיכים מכאן לקולג׳ הם ידעו לענות לאנשים אחרים שהם פוגשים מכל דת או תרבות אחרת ועשויים לאתגר אותם. התלמידים שלנו צריכים ללכת בביטחון״.


ימים ספורים לאחר פגישתנו מארק טס לביקור הקבוע שלו בישראל. במהלכו יפגוש בין היתר את בוגרי בית הספר המשרתים בצה״ל. מארק: ״יש לנו בסביבות 80 בוגרים שהתנדבו לשרת בצה״ל אחרי המלחמה של ה- 7 באוקטובר. הם מגיעים ליחידות הכי מובחרות כמו סיירת צנחנים, סיירת גולני ואפילו 2 טייסי קרב של אף 15 בחיל האוויר הישראלי. כשהתלמידים שלנו מתנדבים לצה״ל הם עושים את זה ביג טיים. זו גאווה גדולה ואני מתרגש כשאני רואה אותם עם מדי צה״ל ורובה- אני בשוק כי אני זוכר אותם כילדים. חלקם הזמינו אותי לבסיסים שלהם בנבטים ובסיס אילן רמון. זה מרגש מאוד. בית הספר החליט לתמוך בהם אז הקמנו קרן מיוחדת של עשרת אלפים דולר בכל שנה שבעזרתה אנחנו מסייעים לקליטתם כחיילים בודדים המתגייסים לצה״ל״.


רוב בתי הספר משמרים את מעמדם כמרכזים חינוכיים שעובדים על פי תוכנית לימודים מסודרת. נדמה שב- de Toledo עושים דברים קצת אחרת.
מארק:״ גם עכשיו, כראש בית הספר, חשוב לי עדיין להיות חלק מכל דבר שמתרחש כאן. כפי שאתה רואה, חלון המשרד שלי פונה אל החצר המרכזית כדי שאוכל לראות בכל זמן את המתרחש ולהיות נוכח וקרוב. בנוסף לחומר הלימודי חשוב לנו מאוד ללמד את התלמידים שלנו להיות אנשים טובים, אדיבים, לא לעשות לשון הרע ולעבוד עם הנשמה שלהם.
אני מרגיש שיש לי הזכות לקחת חלק משמעותי בעיצוב הילדים האלו בצורה עמוקה ומשמעותית שתשפיע על המשך חייהם. אני מתרגש להיות עם הילדים כאן כל בוקר. לעיתים אני יוצא לחצר כדי לשוחח, להתמסר עימם בכדור או לאכול איתם ארוחת צהריים. חשוב לי מאוד לשמור על קשר ישיר עם התלמידים ממש כמו בהתחלה. במשך השנים אני נפגש עם בוגרים שלנו שמגיעים לכאן אחרי שהתחתנו או כדי להכיר לי את הילדים שלהם. הם חולקים את הסיפורים שלהם איתי וזאת סגירת מעגל נפלאה שמעניקה לי סיפוק ואושר גדול״.

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE