הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מה זו היפוכונדריה – ואיך להתמודד איתה?
החרדה התמידית לגבי המצב הבריאותי, למרות שהרופאים אומרים אחרת, יכולה להפוך ל"בעיה משמעותית הן מבחינה פסיכולוגית והן מבחינה פיזית

רוב האנשים יכולים להזדהות עם החוויה של להניח שיש להם מצב רפואי כלשהו או מחלת נפש, זאת עם או בלי קשר לאבחון שנעשה על ידי רופא.

זה יכול לנבוע מחיפושים באינטרנט כמו סיבות לכאבי בטן, ואז כמובן לאבחן את עצמכם, או לשמוע על מחלה שמתפשטת בקרב חברים או בני משפחה ולחשוד שגם לכם יש אותה.

זה במיוחד נפוץ עם הפרעות שאנשים לא מבינים היטב, כמו למשל אבחנה עצמית של הפרעת טורדנות כפייתית (OCD) רק בגלל שהם אוהבים דברים נקיים ומסודרים, או שמישהו מניח שיש לו ADHD רק בגלל שיש לו קושי להתרכז בנסיבות מסוימות.

למרות שזה נורמלי לחוות פחדים או חרדה בקשר לבעיה בריאותית או מצב חשוד, אומרת ד"ר נהה פתאק, אך דאגת יתר או אובססיבית - במיוחד ללא אבחון רשמי - "יכולה להיות מפריעה מאוד לשמחת היום יום ולרווחה".

מישהו שעושה את זה לעיתים קרובות מכונה בדרך כלל כהיפוכונדר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

מהו היפוכונדר?

היפוכונדר הוא מישהו שדואג באופן יתר לגבי מחלה או מצב רפואי כלשהו, זאת "למרות הערכות רפואיות המצביעות אחרת", אמר ד"ר ג'ייסון נגטה, מומחה מבית החולים לילדים UCSF Benioff שבסן פרנסיסקו.

הוא אומר שהמצב נקרא בעבר היפוכונדריזיס, אך ב-2013 הוא התפצל לשני מצבים מוכרים והוגדר כ-"הפרעת חרדת מחלה" או "הפרעת תסמינים סומטיים" כאשר כל אבחון נקבע על פי גורמים ייחודיים. "שתי ההפרעות מאופיינות ברמות גבוהות של חרדת בריאות, אך הבדל חשוב הוא שבהפרעת תסמינים סומטיים יש תסמינים פיזיים משמעותיים, בעוד שבהפרעת חרדת מחלה התסמינים הפיזיים נעדרים או קלים", הוא הסביר.

בכל מקרה, מישהו שחווה תחושות של היפוכונדריה יכול להיות כל כך משוכנע שיש לו מצב רפואי חמור שמעט דברים יכולים לשכנע אותו אחרת. "הם אפילו עשויים להחליף רופאים באופן חוזר ונשנה כשהם מחפשים כל אישור שהם חולים", אומרת חואניטה גרה, ד"ר לפסיכולוגיה בניו רושל, ניו יורק.

בינתיים, אנשים כאלה לעיתים קרובות חווים חרדה עיקשת ומטרידה, והדאגות שלהם לעיתים קרובות "מובילות ללקויות משמעותיות בתפקוד היומיומי", אמר נגטה. ללא טיפול, המצב יכול אף להוביל לתוצאות בריאותיות פיזיות שליליות. "המחקר מצביע על כך שחרדה כרונית הקשורה להיפוכונדריה יכולה להגביר את הסיכון למצבים כמו מחלות לב, מה שהופך אותה לבעיה משמעותית הן מבחינה פסיכולוגית והן מבחינה פיזית", הוא מוסיף.

להפוך את העניינים למורכבים עוד יותר, היפוכונדריה או פחד ממחלה משפיעים על כ-8% מהאוכלוסייה, אומר ארון טנדלר, פסיכיאטר מוסמך והמנכ"ל הרפואי של BrainsWay, שאומר שזה לא רק משפיע על כל אדם שנפגע, "אלא גם גורם לנטל משמעותי על מערכת הבריאות".

מה גורם למישהו להיות היפוכונדר?

למרות שהמצב כה נפוץ, "אנחנו לא יודעים בדיוק מה גורם להיפוכונדריה", אמרה ד"ר פתאק, "אבל זה יכול להיות קשור לדברים כמו היסטוריה משפחתית של מחלה קשה, רמות קיצוניות של לחץ וחרדה, חוויות בריאותיות אישיות מפחידות, או טראומה הנובעת מהתעללות בילדות, הזנחה, אונס, או צורות אחרות של התעללות רגשית או פיזית".

מהן הדרכים הטובות ביותר להיפוכונדרי לקבל עזרה?

לא משנה מה עומד מאחורי המצב, לרוב ניתן לטפל בו - כל עוד האדם המושפע מוכן לקבל עזרה "על ידי שיחה עם איש מקצוע בתחום הרפואי או הנפשי", אמר נגטה.

פתאק אומרת שהטיפולים הפופולריים לחרדת מחלה או הפרעת סימפטום סומטי כוללים טיפול דיבורי או טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, "שיכולים לעזור לאנשים לשנות את דפוסי החשיבה שלהם". היא הוסיפה שלפעמים תרופות כמו נוגדי דיכאון יכולות גם להיות מועילות וכי אנשי מקצוע בתחום הבריאות מספקים תוכנית טיפול מותאמת אישית לכל מטופל. "מטרת הטיפול," היא אומרת, "היא להפחית את התסמינים ולשפר את החיים היומיומיים".

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE