הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
החות'ים לועגים לארה"ב בסרטון המתעד תקיפת ספינת נפט יוונית בים האדום
צפו: טרוריסטים חות'ים תקפו ולאחר מכן הציתו מכלית נפט יוונית השבוע בים האדום, ופרסמו צילומים של ההרס כדי ללעוג לארה"ב ובעלות בריתה שאמורות להגן על קווי הספנות החיוניים באזור.

בסרטון שפורסם ביום שישי של הסוניון - ספינה שנשאה 150,000 טון נפט גולמי - ניתן לשמוע את הטרוריסטים הנתמכים על ידי איראן צועקים את הסיסמה של הקבוצה: "אללה הוא הגדול מכולם! מוות לאמריקה! מוות לישראל! קללה על היהודים! ניצחון לאסלאם!" בזמן שהאש משתוללת.

זוהי הספינה המסחרית השלישית שטרוריסטים תימנים השמידו בים האדום, לאחר טביעת ה-M/V Tudor - גם היא בבעלות יוונית - ביוני וה-Rubymar מבליז במרץ.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תמונת מסך מתוך סרטון המראה שריפה ענקית על סיפון מכלית הנפט היוונית הסוניון, שהותקפה על ידי המורדים החות'ים בים האדום

 

הטרוריסטים, רוכבים על סירות קטנות, התקרבו תחילה למכלית ביום רביעי, פתחו באש עם רובים ופגעו בספינה עם ארבעה קליעים, על פי מרכז מבצעי הסחר הימי של הצבא הבריטי. לא היה ברור אם אלו היו כטב"מים או טילים. ביום שישי, שלושה פיצוצים, שמקורם המדויק לא היה ברור, זעזעו את כלי השיט. ניתוח פריים אחר פריים של הסרטון שבוצע על ידי Associated Press מצא שהפיצוצים הסימולטניים פגעו בסיפון הסוניון. זה מרמז על כך שההתקפה אולי בוצעה על ידי מטעני נפץ שהונחו, ולא על ידי תקיפת טיל או כטב"ם.

צוות הסוניון, המונה 29 איש, פונה על ידי מחלצים צרפתים לג'יבוטי הסמוכה ביום חמישי, לאחר ההתקפה הראשונית. הצוות, המורכב מ-23 פיליפינים ושני ימאים סוחר רוסים, עגן את הספינה לפני שנטש אותה, אך כעת נראה שהיא נסחפת..

הסוניון, שלדברי החות'ים הייתה בדרכה לישראל, כנראה לא ביקשה הגנה כשעברה בנתיבי הספנות הקריטיים שם, אישר מבצע Aspides, מבצע הביטחון הימי של האיחוד האירופי שמטרתו למנוע איומים חות'ים. אחת מספינותיה הגיבה לזירה כדי לסייע בחילוץ הצוות.

חבר הקונגרס מייק וולץ (רפובליקני-פלורידה) שיתף סרטון של פיצוץ הספינה ב-X - וכינה זאת כישלון של מדיניות החוץ האמריקאית. "זה מה שמדיניות הפיוס של ביידן/האריס כלפי איראן מביאה לכם... טרוריסטים חות'ים מפוצצים 150,000 טון נפט גולמי לתוך הים האדום," אמר וולץ. מייסד בלקווטר, אריק פרינס, כינה את ההתקפה האחרונה "סימן ברור לקריסת האמינות וההרתעה האמריקאית." "לתת לשלוחה האיראנית החות'ית לסגור נתיב ימי עיקרי הוא כישלון אפי. אמריקה יכולה וחייבת לעשות טוב יותר!" הוא כתב ב-X.

גורם ביטחוני אמריקאי, שדיבר בעילום שם, אמר ל-AP שגורמים אמריקאים מודעים לשריפות וממשיכים לעקוב אחר המצב. הפיקוד המרכזי של ארה"ב (CENTCOM) אמר בשבת בבוקר שכוחותיו השמידו מערכת טילים חות'ית אחת באזור בשליטת החות'ים בתימן ב-24 השעות האחרונות. "נקבע שמערכת זו היוותה איום ברור ומיידי על כוחות ארה"ב והקואליציה, וכלי שיט סוחר באזור," אמר CENTCOM ב-X. "פעולה זו ננקטה כדי להגן על חופש השיט ולהפוך את המים הבינלאומיים ל"בטוחים ומאובטחים יותר" עבור ארה"ב, הקואליציה וכלי שיט סוחר," הוסיף.

 

 

הספינה ו-150,000 טון הנפט הגולמי שלה מהווים כעת איום סביבתי חמור לאזור. לשם השוואה, מכלית הנפט אקסון ולדז שעלתה על שרטון מול חופי אלסקה ב-1989 - וגרמה לאחד מהאסונות הסביבתיים הגרועים ביותר בהיסטוריה של המדינה - נשאה 37,000 טון נפט גולמי. "דליפה אפשרית עלולה להוביל לתוצאות הרסניות לסביבה הימית של האזור," אמרה רשות הנמלים והאזורים החופשיים של ג'יבוטי בפוסט ברשתות החברתיות ביום שישי.

דובר צבאי חות'י אמר ביום שישי בנאום לתימנים כי המכלית הותקפה מכיוון שבעליה, Delta Tankers, הפרו את האיסור של הקבוצה על "כניסה לנמלי פלסטין הכבושה". הקבוצה תקפה יותר מ-80 כלי שיט עם טילים וכטב"מים מאז שהחלה את מסע ההתקפות שלה. בדצמבר, ארצות הברית השיקה את מבצע Prosperity Guardian, שאיחד כוחות ממספר מדינות כדי לספק הגנה לספינות בים האדום ובמפרץ עדן, שם עוברים סחורות בשווי טריליון דולר מדי שנה. 

בהצהרה, Delta Tankers אמרה שהיא "עושה כל שביכולתה להזיז את כלי השיט" ואת מטענו. "מסיבות ביטחוניות, איננו יכולים להגיב יותר," נאמר בהצהרה.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE