הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בעזרת שום ואצות: חוקרים מאונ' קליפורניה מצאו דרך לצמצם את הפליטות המזהות מפרות
בתוכנית שנחשבת ל"מחוץ לקופסה", המדענים יצרו כדור פרוביוטי המכיל מספר צמחים שמטרתו לחתוך בעד 80% את הפליטות שמאיצות את ההתחממות הגלובלית

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בדייוויס ומהמכון לגנומיקה חדשנית מבצעים ניסוי רב-שנתי לשינוי תהליכי העיכול בקיבות הפרות.

פרות, שנצרכות ברחבי העולם, מייצרות כמויות גדולות של מתאן, גז חממה חזק שתורם ל-30% מההתחממות הגלובלית.

הצוות משתמש בטכנולוגיית CRISPR כדי לשנות גנטית מיקרובים בקיבות הפרות במטרה להפחית או לבטל את פליטות המתאן הללו.

"זה לגמרי מחוץ לקופסה", אמר ארמיאס קבריאב, פרופסור למדעי החי ב-UC-Davis. "אף אחד לא עשה את זה קודם".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: AP)

 

בממוצע, פרה פולטת כ-220 פאונדים של מתאן בשנה, שזה כמחצית מהפליטות שמייצר רכב טיפוסי. לפי ארגון המזון והחקלאות, הפרות עצמן אחראיות לכ-4% מההתחממות הגלובלית.

אם מאמצי החוקרים יהיו מוצלחים, הם יוכלו להפסיק את מקור המתאן האנושי הגדול ביותר ולהשפיע באופן משמעותי על מגמות ההתחממות הגלובלית.

למרות שהוספת חומרים כמו אצות, אורגנו או שום לתזונת הפרות יכולה להפחית את פליטות המתאן עד ל-80%, הדבר אפשרי רק לכ-10% מהבקר בארצות הברית - בעיקר פרות חלב.

אותו המצב חל גלובלית. הבקר הנותר, בעיקר בקר בשר, רועה במרעות וניזון מדשא ומזון גס. הטמעת שינויים תזונתיים כאלו עבור מיליארדי הבקר החופשיים הללו תהיה בעייתית מבחינה לוגיסטית.

"אנחנו מנסים למצוא פתרון להפחתת מתאן שהוא נגיש בקלות וזול, ללא הגבלות או מגבלות, ושניתן יהיה להפוך לזמין לא רק לקליפורניה אלא גלובלית", אמר מתיאס הס, פרופסור למדעי החי באונ'.

המדענים מתכננים ליצור סוג של כדור פרוביוטי שניתן יהיה לתת לפרות בלידה, ובכך לשנות את המיקרוביום שלהן לצמיתות. הגישה הזו מבוססת על הצלחות קודמות בעריכת גנים, כמו גידול בקר ללא קרניים או עם פרווה חלקה ועמידה בחום.

כדור פרוביוטי שתוכנן להפחית את פליטות המתאן מפרות יכול גם לשפר את יעילות החווה. פרות מאבדות עד 12% מהאנרגיה שלהן דרך גיהוקי מתאן, ובעלי גרה אחרים כמו כבשים ועזים חווים הפסדים דומים.

ניסויים ראשוניים של הפרוביוטי הזה יתקיימו ב-UC Davis, שם חוקרים יעקבו אחרי פליטות המתאן על ידי מעקב אחרי גיהוקי הפרות כדי להעריך את יעילות הטיפול.

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE