הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
במטא החליטו: הביטוי האנטי ישראלי "מהנהר ועד הים" אינו שיח שנאה
מספר חברים במועצת הפיקוח של מטא – אשר ספגה ביקורת חריפה לאחר שקבעה כי הביטוי האנטי-ישראלי "מהנהר ועד הים" אינו מהווה שיח שנאה – הביעו בעבר דעות ביקורתיות על פעולות ישראל בעזה

מספר חברים במועצת הפיקוח של מטא – אשר ספגה ביקורת חריפה לאחר שקבעה כי הביטוי האנטי-ישראלי "מהנהר ועד הים" אינו מהווה שיח שנאה – הביעו בעבר דעות ביקורתיות על פעולות ישראל בעזה.

המועצה המייעצת, הטוענת לעצמאות ממטא, קבעה כי משתמשי פייסבוק ואינסטגרם יכולים להשתמש בסיסמה השנויה במחלוקת – שהופיעה בהפגנות אנטי-ישראליות ברחבי המדינה – כל עוד היא אינה משמשת באופן המהלל את חמאס או קוראת לאלימות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הערות קודמות של מספר חברים באשר לפעולות ישראל בעזה מעלות שאלות לגבי יכולתם להישאר אובייקטיביים בנוגע לסיסמה. לתשומת לבו של צוקרברג

 

מועצת הפיקוח, שנוסדה ב-2020 באישור מנכ"ל מטא מארק צוקרברג, מורכבת כיום מ-21 חברים ה"מגיעים ממגוון רקעים תרבותיים ומקצועיים, דוברים יותר מ-30 שפות ונבחרו כדי לשקף את המשתמשים המגוונים של פייסבוק, אינסטגרם ות'רדס," לפי אתר האינטרנט שלה.

עם זאת, הערות קודמות של מספר חברים מעלות שאלות לגבי יכולתם להישאר אובייקטיביים בנוגע לסיסמה, המתייחסת לרעיון של מדינה פלסטינית המשתרעת על פני השטח שבין נהר הירדן לים התיכון – השטח הנשלט כיום על ידי ישראל.

בין חבריה נמצאת תוואכול כרמאן, פעילה תימנית וזוכת פרס נובל לשלום, שהכריזה בנאום במאי האחרון בוותיקן כי "העולם שותק מול רצח העם והטיהור האתני של העם הפלסטיני בעזה." ישראל גינתה את נאומה כ"אנטישמי בוטה".

אלן רוסברידג'ר, העורך הראשי לשעבר של אתר החדשות הבריטי השמאלני "הגארדיאן", כתב טור מוקדם יותר השנה בו טען כי בעוד ש"אנטישמיות אמיתית ומרושעת" אכן קיימת, "הזוועות של ה-7 באוקטובר בוודאי לא התרחשו בחלל ריק." הוא גם התייחס לויכוח סביב "מהנהר ועד הים".

"חלק אף חשבו שהקריאה ראויה להעמדה לדין. עם זאת, נתניהו הכריז לאחרונה כי לישראל "חייבת להיות שליטה ביטחונית על כל השטח ממערב לנהר הירדן" – ובכך מחק את הרעיון של מדינה פלסטינית. האם אחד ניתן לאמירה, והשני לא?" כתב רוסברידג'ר.

 

האם חברי הוודעה התעלמו מכך שהביטוי "מהנהר ועד הים" מופיע אפילו באמנה של ארגון הטרור חמאס?

 

ניגהאת דאד, מנהלת קרן הזכויות הדיגיטליות שבסיסה בפקיסטן, האשימה את פייסבוק בטור משנת 2018 בכניעה לישראל על ידי "השתקת קולותיהם של אנשים שהיו קורבנות היסטוריים בקריאתם למה שניתן לכנות בצדק מדינה כובשת, מה שמאשר את ההשפעה שיש לממשלות מסוימות על ענקיות הטכנולוגיה בעמק הסיליקון."

אנדי באיוני, חבר מועצת הפיקוח ועורך בכיר בג'קרטה פוסט, כתב טור באפריל האחרון שטען כי אינדונזיה "צריכה להיראות כמובילה את התמיכה במדינה פלסטינית עצמאית ובחברות מלאה באו"ם."

מועצת הפיקוח לא חשפה אילו מחבריה השתתפו בהצבעה או את התוצאות המדויקות של ההצבעה בעד ונגד ההחלטה. 

חברים בולטים נוספים במועצה כוללים את ראש ממשלת דנמרק לשעבר הלה ת'ורנינג-שמידט, דובר האו"ם לשעבר חאלד מנסור ועורכת הדין לזכויות אדם ממקסיקו סיטי פמלה סן מרטין.

המועצה הכירה בכך שמיעוט מחבריה התנגדו להחלטה והצביעו על כך שהביטוי "מהנהר ועד הים" מופיע אפילו באמנה של ארגון הטרור חמאס.

 

 

"מיעוט מהמועצה סבור שעל מטא לאמץ כלל ברירת מחדל המניח שהביטוי מהווה האדרה של ארגון מוכרז, אלא אם כן יש סימנים ברורים שהמשתמש אינו תומך בחמאס או בהתקפות ה-7 באוקטובר," נאמר בהצהרת המועצה על ההחלטה.

בינתיים, רוב המצביעים במועצה חשו שלביטוי "יש משמעויות מרובות והוא משמש אנשים בדרכים שונות ובכוונות שונות."

"ההקשר הוא קריטי," אמרה סן מרטין, המכהנת כיו"ר משותף של המועצה. "פשוט להסיר דיבור פוליטי אינו פתרון. צריך להיות מקום לדיון, במיוחד בזמני משבר וסכסוך."

הקבוצה אמרה שהחלטותיה "מתקבלות על ידי פאנלים של חמישה חברים ומאושרות ברוב קולות של המועצה המלאה" וציינה שההחלטות "אינן מייצגות בהכרח את דעותיהם של כל החברים."

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE