הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ VS האריס: התוכנית של המועמדים לנשיאות להציל את הסושיאל סקיוריטי
מדובר באחד הנושאים הדחופים ביותר לטפל, שכן תחזית שחורה מנבאת שתוך עשר שנים בערך האמריקאים יאבדו הרבה מקצבאות הביטוח הלאומי שלהם

מיליוני אמריקאים עלולים לראות את קצבאות הביטוח הלאומי שלהם נחתכות בערך עשור מעכשיו אם הקונגרס לא יפעל, והנשיא הבא עשוי לשחק תפקיד חשוב בעיצוב האג'נדה הזו.

סקרים מראים שהבוחרים מתנגדים בתוקף לקיצוץ קצבאות כדי לתקן את התוכנית. כמעט 80% מהאמריקאים, כולל 77% מהרפובליקנים ו-83% מהדמוקרטים, אומרים שקצבאות הביטוח הלאומי לא צריכות להצטמצם בשום צורה, לפי מחקר של Pew Research.

למרות ההסכמה הדו-מפלגתית, גם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ וסגנית הנשיא קמלה האריס נימנעו מפרטים במסע הבחירות, כל אחד מהם נשבע להגן על הסושיאל סקיוריטי אך הציעו מעט פרטים על איך הם מתכננים לתקן את התוכנית.

השינוי הגדול האחרון בביטוח הלאומי התרחש ב-1983, כאשר התוכנית הייתה רק חודשים מליפול ולא להיות מסוגלת לשלם קצבאות מלאות.

עשור עשוי להיראות כמו זמן רב למציאת פתרון, אך הבעיה הופכת למורכבת יותר ככל שממתינים יותר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


האריס וטראמפ (צילום: AP)

 

מה אמר דונלד טראמפ על הסושיאל סקיוריטי?

טראמפ הבטיח ל"הגן" ו"להציל" את הביטוח הלאומי, ואמר שהוא לא יקצץ בתגמולים או יעלה את גיל הפרישה. עם זאת, הוא לא הציע פרטים על איך הוא מתכוון לחזק את התוכנית לטווח הארוך – כאשר תיקון המערכת עשוי לדרוש העלאת מסים, קיצוץ תגמולים או שילוב של שניהם.

במפגש עיוני בדצמבר, טראמפ הציע לחזק את הביטוח הלאומי על ידי ניצול ה"עושר המדהים שמתחת לרגלינו" בצורת נפט וגז.

ניתוח של הוועדה לתקציב פדרלי אחראי, CRFB,מצא שהקצאת כל ההכנסות מהשכרת נפט וגז לביטוח הלאומי תכסה רק 4% מהפער המתוכנן.

בסרטון מ-2023 שנוגע לעניין, טראמפ אמר שהוא מתכוון "לקצץ בבזבוז, הונאה, וניצול לרעה בכל מקום שניתן למצוא אותו" אך לא יקצץ בתגמולי הפנסיונרים. במקום זאת, הוא אמר שהוא יקצץ "בשחרורים המוניים של מהגרים בלתי חוקיים שמרוקנים את רשת הביטחון החברתית שלנו" ויבטל "את המיליארדים שמושקעים במאבק האקלים הקיצוני".

הבטחתו של טראמפ לשמור על גיל הפרישה קבוע נמצאת בניגוד להצעת התקציב האחרונה של ועדת הלימוד של הרפובליקנים, שהציעה להעלות את גיל הפרישה למי שאינם קרובים לפרישה "כדי להתחשב בעליות בתוחלת החיים".

כמו כן, טראמפ קרא לסיום המס על הטבות הביטוח הלאומי: "קשישים לא צריכים לשלם מסים על הביטוח הלאומי, והם לא ישלמו", אמר טראמפ בעצרת האחרונה בפנסילבניה.

לפי החוק הנוכחי, אנשים שמרוויחים מעל 25,000 דולר משלמים מס הכנסה על עד 50% מהטבות הפרישה שלהם מהביטוח הלאומי. לקשישים שמרוויחים מעל 34,000 דולר, 35% נוספים מההטבות חייבים במס.

כיום, כ-40% ממקבלי ביטוח לאומי משלמים מס הכנסה פדרלי על ההטבות שלהם, לפי מינהל הביטוח הלאומי. החלק הזה עלה מ-26% ב-1998 מכיוון שסף הפטורים לא עולה עם האינפלציה, דוגמה למה שנקרא "זחילת סולם".

אם תעבור, פטור מס על הביטוח הלאומי של טראמפ יכול להיות ברכה לפנסיונרים, אך מומחי מדיניות מזהירים שזה יזיק לתוכנית בטווח הארוך.

"אם היית מבטל את מקורות הכספים האלה, זה היה מקטין את הזמן שבו קרנות האמון של הביטוח הלאומי היו נגמרות", אמר ריץ' ג'ונסון, חוקר בכיר במכון העירוני.

גארט ווטסון, אנליסט מדיניות בכיר ב-Tax Foundation, כינה את הרעיון "בלתי יציב ובלתי אחראי מבחינה פיסקלית" בפוסט בבלוג. הוא העריך שההצעה תפחית הכנסות ממסים בכ-1.4 טריליון דולר מ-2025 עד 2034, תפגע במלאי של הביטוח הלאומי אפילו מהר יותר ומקדמת את התאריך שבו התוכנית תהפוך לחסרת יכולת תשלום בעד שנתיים.

 

טראמפ (צילום: Getty Images)

 

מה אמרה קמלה האריס על ביטוח לאומי?

האריס התחייבה ל"הגן" ול"חזק" את ביטוח הלאומי אך לא סיפקה פרטים על עמדתה.

כסנאטורית, האריס הייתה שותפה לחוק הרחבת ביטוח הלאומי, שהיה אמור להגדיל קצבאות לחלק מהמבוטחים ולשנות את האופן שבו מחושבות התוספות השנתיות למחייה, מה שמכונה COLA. החוק גם היה אמור להרחיב את מס הביטוח הלאומי להכנסות מעל 250,000 דולר בשנה.

הנה מה שעשוי לקרות, בהתבסס על מה שהאריס תמכה עד כה.

ממשל ביידן-האריס אמר שהוא מתנגד לכל הצעה לקצץ בקצבאות או להפריט את ביטוח הלאומי. במקום זאת, הבית הלבן רוצה לטפל בבעיית הכשירות על ידי בקשה מ"האמריקאים בעלי ההכנסה הגבוהה ביותר לשלם את חלקם ההוגן".

אם האריס תמשיך בגישה זו כנשיאה, היא כנראה תדחוף להרחבת מס השכר לכלול הכנסות גבוהות יותר.

כיום, מקור ההכנסה העיקרי לביטוח הלאומי הוא מס שכר, שמוגבל ב-168,600 דולר לשנת 2024 — כל הכנסה מעל לכך אינה כפופה למס. החקיקה שהאריס הייתה שותפה לה ב-2019 הייתה מחילה את המס על הכנסות מעל 250,000 דולר. התוכנית של ביידן קראה להחיל את המס על הכנסה מעל 400,000 דולר.

סקרים מצביעים על כך שביטול תקרת המס נתפס כפופולרי במיוחד, עם 79% מהרפובליקנים ו-88% מהדמוקרטים תומכים בהצעה ל-400,000 דולר, לפי סקר מ-2022.

"אני חושבת שסושיאל סקיוריטי הוא נושא זוכה עבור הדמוקרטים. זה היה כך היסטורית", אמרה ננסי אלטמן, נשיאת Social Security Works, קבוצה עירונית פרוגרסיבית בעד הרחבת המערכת.

ביקורת על התוכנית, כמו של בריאן רידל מהמכון השמרני מנהטן, טוענת שהסרת תקרת המס תסגור רק חצי מהפער לטווח הארוך תוך העלאת מסים דרמטית על המעמד הבינוני העליון.

 

האריס (צילום: Getty Images)

 

דאגה נוספת היא ששינוי במס השכר יכול להסיר את התקרה על הקצבאות שאנשים בעלי הכנסה גבוהה יכולים לקבל. כדי לפתור זאת, מקבלי ההחלטות יכולים לנתק בין השניים, לבטל את העלייה המתאימה בקצבאות, אך אז חלק מהאנשים ישלמו יותר למערכת ויקבלו פחות.

החקיקה שהאריס תמכה בה כסנאטורית הייתה משנה את הדרך שבה מחושב ה-COLA השנתי.

כיום, קשישים מקבלים התאמה שנתית לתגמוליהם בהתבסס על מדד מחירי הצרכן לעובדי שכר עירוניים ופקידים. מדד זה משקף את דפוסי ההוצאה של אמריקאים רגילים, אך יש טוענים שמדד אחר יהיה מדויק יותר עבור מבוגרים.

האריס כנראה הייתה תומכת בשינוי ה-COLA כך שיהיה מבוסס על מדד מחירי הצרכן לצרכנים מבוגרים (CPI-E), שמשקלל עלויות כמו הוצאות רפואיות בצורה כבדה יותר.

אם החלפה זו הייתה מתרחשת, כפי שחקיקה אחרונה קראה לכך, ישנן מגבלות. ראשית, ה-CPI-E מבוסס על מדגם הרבה יותר קטן. כמו כן, ייתכן שהוא לא משקף באופן מדויק את הרגלי ההוצאה של מיליוני זכאי קצבת הביטוח הלאומי מתחת לגיל 62.

דו"ח אחרון ממרכז המחקר של הקונגרס מצא שהמעבר ל-CPI-E  "בדרך כלל צפוי" להביא ל-"COLAs גבוהים יותר ותגמולי ביטוח לאומי גבוהים יותר". אם זה המצב, הקונגרס עדיין יצטרך למצוא דרך לתקן את האי-יציבות המתמשכת.

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE