הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הסרט הישראלי שהביא את ה-7 באוקטובר לפסטיבל הקולנוע בוונציה
'על כלבים ואנשים' הוא סרט קצר שצולם בקיבוץ ניר עוז, שהוקרן באירוע הנוצץ באיטליה – למרות שלמעלה מ-300 אנשי התעשייה דרשו שלא לאפשר להקרינו

רק חודש לפני שאנו מציינים את השנה הראשונה לטבח ה-7 באוקטובר ותחילת המלחמה בעזה, יוצרי קולנוע ישראלים הביאו את האימה לפסטיבל הקולנוע בוונציה.

'על כלבים ואנשים', שאורכו כ-80 דקות בלבד, צולם בקיבוץ ניר עוז שנפל לידי מחבלי חמאס בבוקר שמחת תורה, ועוקב אחר נערה ששרדה את הטבח – וכעת היא מחפשת אחר הכלב שלה אותו היא לא מוצאת מאז הפלישה.

בהתמודדות עם השלכות הטבח בקהילה השבורה שלה, היא עדה, ממרחק, לטרגדיה שמתפתחת מעבר לגדר הגבול בעזה כאשר כוחות ישראליים מפציצים את הרצועה החופית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מתוך 'על כלבים ואנשים'

 

דני רוזנברג, הבמאי, דיבר לפני הבכורה העולמית של הסרט ביום שישי ודחה את ההצעות שאולי מוקדם מדי ליצור סרט בדיוני מתוך הקונפליקט שעדיין מתחולל ברצועת עזה.

"הרגשתי בחוזקה שזה הזמן הנכון לספר את הסיפור," הוא אמר לרויטרס. "אני חושב שזו המשימה שלנו, כיוצרי קולנוע, לפתוח חלון למציאות כדי, אולי, לאפשר קרן של אנושיות להיכנס."

ביום הראשון של הפסטיבל, יותר מ-300 יוצרי קולנוע, שחקנים, סופרים ומוזיקאים פרסמו מכתב שמגנה את הכללת הסרט 'על כלבים ואנשים' וסרט ישראלי נוסף, 'למה מלחמה', בטענה שבתי ההפקה הישראליים שותפים ל"דיכוי הפלסטינים."

רוזנברג התעלם מקריאות לחרם, ואמר שאלה שחתמו על המכתב אפילו לא ראו את הסרט שלו.

"בסופו של דבר, השאיפה שלי היא שהמלחמה תסתיים והשאיפה שלהם היא גם שהמלחמה תסתיים, כלומר, במובן הזה, אנחנו חולקים את אותה מטרה. אני פשוט לא מסכים עם הדרך שלהם לקדם אותה."

 

הבמאי דני רוזנברג, אורי אבינועם, ימית אביטל, נורה ליפשיץ בפסטיבל ונציה (צילום: רויטרס)

 

למרות שהסיפור הוא בדיוני, הוא משתמש במיקומים אמיתיים, דיאלוגים אימפרוביזציוניים ותושבים מקומיים אמיתיים, כאשר רק הדמות הראשית מגולמת על ידי שחקנית - אורי אבינועם בת ה-18.

"זו הייתה חוויה מאוד עוצמתית עבור כולנו מכיוון שאנחנו צוות כל כך קטן, אולי כמו שבעה אנשים", אמרה אבינועם. "זה משהו שלא חשבתי שאוכל לחוות כל כך צעירה כשחקנית."

למרות שרוזנברג וצוותו אמרו שהם משתוקקים לשלום, הם לא היו תחת אשליה שהעבודה שלהם בכל דרך יכולה לשחק תפקיד בהשגת זה.

"אני לא חושב שבטווח הקצר קולנוע יכול להביא לשינוי, אתה יודע, אפילו 'גרניקה' בסופו של דבר, שהיא אולי היצירה החשובה ביותר על איומי המלחמה, לא שינתה את המצב בספרד", הוא אמר, בהתייחסות לחזון האפי של פבלו פיקאסו של המלחמה האזרחית הספרדית.

"אבל אני כן חושב שבטווח הארוך, זה ישאיר זיכרון של המציאות הנוראית בה היינו", הוא הוסיף.

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE