הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחר העימות הנשיאותי: כיצד האריס תתייחס לישראל ולמלחמה בעזה?
המועמדת הדמוקרטית מתנדנדת בין לשמור על המצביעים היהודים שדורשים את עמידתה לצד ישראל, לבין הפרוגרסיבים שמתנים את תמיכתם בהפסקת המלחמה

מחר תעמוד סגנית הנשיא, המועמדת הדמוקרטית קמלה האריס מול יריבה הרפובליקני, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, בעימות הנשיאותי היחיד של השניים.

בשלב כלשהי האריס תישאל אודות אופן ניהולה של המלחמה המתמשכת בעזה, והאם היא תתמוך בהגבלות על סיוע צבאי לישראל, כפי שחלק מבעלות הברית של ארה"ב החלו ליישם, כמו בריטניה.

המלחמה הזו, שנמשכת כמעט שנה, נותרה נקודת מחלוקת בין האריס וחלקים גדולים מבסיס הדמוקרטים.

רבים מהבוחרים מחכים לשמוע אם האריס מתכוונת לרמוז על ניתוק ממדינות הנשיא ביידן, שהואשם על ידי אותם מצביעים ברצח עם. הם גם רוצים לשמוע גישה לוחמניות יותר כלפי בנימין נתניהו, כמו שהיא דילגה על נאומו בקונרגס.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

האריס נראת כנוטה למחנה הפרוגרסיבי, והעימות הקרוב יהיה ההזדמנות הגדולה ביותר עד כה לשנות את מיקומה ביחס לישראל כדי ליצור הבחנה לא רק עם הבוס שלה ביידן, אלא גם עם טראמפ, כך אמרו אסטרטגים אמרו ל'ניוזוויק'.

Emgage Action, ארגון פעילים של מוסלמים אמריקאים, מסר הצהרה שבמהלך העימות האריס צריכה "להדגים הבנה ברורה של האלימות בעזה ולהציע פתרונות מדיניות אמיתיים". במיוחד, היא צריכה להדגיש את מחויבותה להפסקת אש ו"סיום האלימות והשפיכות דמים בעזה".

"הקהילה המוסלמית האמריקאית מרגישה שבורת לב מההתמודדות של נשיא ביידן עם המשבר. כדי לזכות בתמיכתם של הבוחרים התומכים בפלסטינים, האריס צריכה להתחייב באופן נחרץ לסיום האלימות, לתמיכה בהפסקת אש, ולבחינה מחודשת של מדיניות ארה"ב הנוכחית כולל הצורך להתנות את הסיוע לישראל בהתאם לחוקים שלנו ולהיצמד לתקנות בינלאומיות של זכויות אדם".

אן דנהי, פרופסור בקולג' לתקשורת של אוניברסיטת בוסטון, אמרה ל'ניוזוויק' שעל האריס ל"שמור על עקביות" במה שהיא אמרה על ישראל בעבר תוך כדי שהיא צועדת על קו דק כדי לא להרחיק בוחרים מכל צד של הנושא – משימה קשה, בהתחשב בקווי הפרידה הפוליטיים העמוקים".

עליה להיזהר מלהיראות כמי שמשנה עמדות, אמרה דנהי. "זו יכולה להיות הזדמנות טובה מאוד עבורה להגדיר את עצמה ולהראות מנהיגות. להראות לארה"ב מה התוכנית שלה, איך ארה"ב יכולה לעזור מבחינת קידום דיאלוג ותמיכה ביוזמות שלום. לדבר על הפתרונות לטווח הארוך שלה, ועל הפתרונות לשתי מדינות, ועל הצורך בהפסקת אש", היא אמרה.

 

הפגנה פרו-פלסטינית במנהטן (צילום: Getty Images)

 

האסטרטג הדמוקרטי ג'יי טאונסנד הסכים שסביר להניח שהאריס לא תבצע "ניתוק מוחלט מגישתו של ביידן", אך היא עשויה "להדגיש שהגנה על ישראל דורשת שישראל תשב על שולחן המשא ומתן עם מדינות אחרות באזור (ערב הסעודית), ותהיה מוכנה לשקול הצעות סבירות להבטחת שלום ארוך טווח במזרח התיכון".

טאונסנד אמר שהאריס צריכה לתת תקווה לפרוגרסיביים שהפלסטינים "יאושר להם לחיות בשלום ולעסוק בחייהם ללא פחד מלקחת את אדמתם, להרוס את בתיהם, לקטוע את קווי המים שלהם, להפציץ את דרכיהם, להרוג את ילדיהם, או לגרוע מזכויותיהם האזרחיות."

גרנט דייוויס ריהר, פרופסור למדע המדינה באוניברסיטת סירקיוז, אמר לניוזוויק שהאריס חייבת "ללכת על קו דק" בנושא זה במהלך הדיון, כיוון שיש קולות שניתן לאבד וגם לזכות בהם.

להתנתק ממדיניותו של ביידן כלפי ישראל עלול "לגרום ליותר נזק מאשר תועלת", הוא אמר.

"היא רצה כעת בבחירות כלליות, והדאגה העיקרית לגביה היא שהיא רדיקלית מדי. היא רמזה שהיא מתמקדת למרכז, אך רבות מתחומי המדיניות נותרו מאוד עמומים, מבחינת הפרטים. לנסות למשוך פרוגרסיבים בנושא הזה, מסתכן בשליחת המסר הלא נכון על הנשיאות שלה", הוא הוסיף.

היא עשויה להשתמש בדיון כדי להראות שהיא מודאגת יותר ממותם של פלסטינים. טראמפ, לעומת זאת, עשוי להשתמש בדיון כדי "למעת אותה" עם עמדתה כלפי ישראל, שהייתה "די עמומה", אמר ריהר.

 

 

100% לא
0% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE