הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
משלימים שעות שינה בסופ"ש? המחקר שיעודד אתכם להמשיך
שינה לקויה קשורה ישירות למגוון בעיות בריאותיות, פיזיות ומנטליות, החל מסיכון מוגבר למחלות לב ועד דיכאון. אם תישנו טוב יותר בסוף שבוע, הסיכון למחלות יפחת ב-20%

כאשר מדובר בשמירה על לוח זמנים קבוע לשינה, לעיתים קרובות שבוע עמוס יכול להפר את הסדר הקיים אפילו כאשר ישנן הכוונות הטובות ביותר.

באופן טבעי, להשלים שעות שינה בסוף השבוע הוא לעיתים קרובות הפתרון. מחקר חדש מציע אפילו שזה עשוי להועיל לבריאות הלב, עם סיכון נמוך יותר ב-19% לפתח מחלות לב.

"הקשר הופך להיות מובהק יותר בין אנשים שבאופן קבוע חווים שינה לקויה בימי חול", אמרה עמיתת המחקר ינג'ון סונג מהמעבדה המרכזית למחלות זיהומיות של המרכז הלאומי למחלות לב בבית החולים פואויי בבייג'ינג, בהודעה לעיתונות.

המחברים השתמשו בנתונים מ-90,903 משתתפים במחקר בנק ה'ביובנק' של בריטניה, שעקב אחר תוצאות הבריאות של יותר מ-500,000 אנשים בדרך כלל בין גילאי 40 ל-69 בממלכה המאוחדת.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: Getty Images)

 

נתונים על כמות השינה של המשתתפים נמדדו באמצעות שעונים המונים פעילות, ונחלקו לארבע קבוצות, מאלה שפיצו פחות על שינה אבודה בסופי שבוע ועד לאלה שפיצו הכי הרבה. קבוצה מס' 1 קיבלה 0.26 עד 16.05 פחות שעות שינה בסופי שבוע, בעוד שבקצה השני של הספקטרום, קבוצה מס' 4 ישנה 1.28 עד כ-16 שעות שינה יותר בסופי שבוע מאשר במהלך השבוע.

לאחר תקופת מעקב של כמעט 14 שנים בממוצע, הקבוצה עם השינה המשלימה הכי רבה בסופי שבוע הייתה עם סיכון נמוך ב-19% לפתח מצבים קרדיולוגיים כמו מחלות לב, כשל לב, פרפור פרוזדורים ושבץ, בהשוואה לקבוצה שפיצתה הכי פחות על שינה בסופי שבוע.

בתת-קבוצה של משתתפים עם חוסר שינה יומיומי (המוגדר כקבלת פחות משבע שעות שינה ללילה), אלה עם השינה המשלימה הכי רבה היו עם סיכון נמוך ב-20% למחלת לב בהשוואה למשתתפים שתפסו חזרה על שינה הכי פחות. אף אחד מהממצאים לא הבדיל בין מגדרים.

"למרות שלמחקר יש מגבלות, כמו התמקדות בלעדית באוכלוסיית הממלכה המאוחדת, הממצאים שלו מדגישים את ההשפעה השלילית של חוסר שינה כרוני על בריאות הלב", אמרה ד"ר ניקה גולדברג, מנהלת רפואית של אטריה ניו יורק סיטי ופרופסורת קלינית לרפואה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק גרוסמן. גולדברג לא הייתה מעורבת במחקר.

מומחים אחרים הציעו שאנשים עדיין יתייחסו לתבניות שינה לא עקביות מכיוון שזה יכול להשפיע על יותר מבריאות הלב בלבד.

 

(צילום: Getty Images)

 

מחקרים קודמים על השלמת שינה בסוף השבוע הראו תוצאות מעורבות. מחקרים קודמים מצאו שהבדלים במשך ובזמני השינה בין ימות השבוע לסוף השבוע - הידועים כ'ג'ט לג חברתי' - קשורים לסיכון למחלות לב, אמרה ד"ר נור מכרם, פרופסורת עזר באפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבורית מיילמן של אוניברסיטת קולומביה, שלא הייתה מעורבת במחקר.

"מחקר נוסף הדגים שניסיון לפצות על חוסר שינה לא היה יעיל ולמעשה החמיר את התזונה, הוביל לעלייה במשקל ולהפחתת רגישות האינסולין", אמרה ד"ר מרתה גולטי, מנהלת הקרדיולוגיה המונעת במרכז הרפואי סידרס-סיני בלוס אנג'לס ומנהלת משנה לקרדיולוגיה במרכז לב הנשים ברברה סטרייסנד. "לכן, זה לא לגמרי ברור, אפילו עם מחקר זה, מה בעצם המצב".

מסיבה זו, תבניות שינה קבועות יותר כל יום בשבוע הן הטובות ביותר לבריאות לב אופטימלית, אמרה מכרם.

אך ממצאי המחקר האחרון מצביעים על כך ש"כאשר זה לא אפשרי ואדם סובל מחוסר שינה במהלך השבוע, פיצוי שינה מספק בסוף השבוע עשויה להיות מגן", היא הוסיפה.

שינה מספקת קשורה גם לבריאות פסיכולוגית טובה יותר, שבתורה קשורה לסיכון נמוך יותר למחלות לב, אמרה מכרם. "השינה היא מחזרת ורכיב חשוב בשמירה על בריאות הלב".

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE