הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
יהודים רפובליקנים "מאוכזבים" מדבריו של טראמפ על ישראל בעימות הנשיאותי
המועמד הרפובליקני אמר שאם האריס תיבחר לנשיאות, ישראל תושמד תוך שנתיים - מה שלא מצא חן בעיניי תומכיו היהודים: "זו בעיה רצינית והוא לא היה צריך להגיד את זה"

איש העסקים הרפובליקני פרד זיידמן, תושב יוסטון שבטקסס, בדרך כלל את מה שהוא שומע מדונלד טראמפ לגבי ישראל. זו אחת הסיבות שהוא גייס כספים עבור המועמד הרפובליקני לנשיאות.

אך חוויה שונה הייתה לו בליל שלישי, כאשר במהלך העימות בין טראמפ ליריבה הדמוקרטית קמלה האריס, הנשיא לשעבר אמר שישראל עשויה להיעלם בקרוב.

"אם היא תהיה נשיאה, אני מאמין שישראל לא תהיה קיימת תוך שנתיים מעכשיו", אמר טראמפ. "אני די טוב בחיזויים, ואני מקווה שאני טועה לגבי זה".

זו לא הייתה הפעם הראשונה בעונת הבחירות הזו שטראמפ אמר שבחירתה של האריס תביא אסון על היהודים. בחודש שעבר, הוא אמר ששואה שנייה היא כמעט בלתי נמנעת. וימים לפני הדיון, בכנס יהודי רפובליקני, הוא אמר ש"ישראל לא תהיה קיימת" אם האריס תנצח.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


דונלד טראמפ וקמלה האריס בעימות הנשיאותי 

 

וכך, בערב שלישי זיידמן ואחרים רעדו כאשר שמעו את בן הברית הגדול של ישראל אומר מילים אלו.

"אם יש משהו שהוא אמר אתמול בלילה שאני מקווה שלא יתממש, זה שישראל תיעלם תוך שנתיים אם האריס תנצח", אמר זיידמן בן ה-78, בגילו של טראמפ. "הייתי בן 2 כשישראל נוצרה, אז כנראה שהייתי בן 5 או 6 כשהתחלתי להילחם למען ישראל. עכשיו, אני שומע שהיא הולכת להיעלם תוך שנתיים. אני מקווה שזה לא נכון, ואני לא מאמין בזה".

לומר שקיומה של ישראל תלוי באדם אחד או אירוע אחד הוא נושא רגיש לרבים בישראל ובקהילה התומכת בישראל, שרואים במדינה את תוצאת חייהם ועבודתם הקשה של דורות של יהודים - וככוח צבאי עצום, מסוגל להגן על עצמו באזור מלא אויבים.

מייקל מקובסקי, מנכ"ל המכון היהודי השמרני לביטחון לאומי של אמריקה, גם התכווץ בזמן ששמע את טראמפ - למרות שהקשיב בקשב רב להאריס, שמדיניותה בנוגע למזרח התיכון מדאיגה אותו. "

יש לו רשומה יותר פרו-ישראלית", אמר מקובסקי על טראמפ. "לא מצאתי אותה משכנעת בכלל לגבי ישראל או איראן או אנטישמיות, אבל הוא הלך רחוק מדי".

לחזות את נפילתה של ישראל לא עושה טובה לבעלת ברית שגאה ביכולתה להרתיע ולדחות את אויביה הרבים, אמר מקובסקי. "אני לא חושב שמה שטראמפ אומר על האריס יהיה בעל השפעה גדולה, אבל זה לא מועיל", הוא אמר. "זה לא דבר בונה להגיד, וזה בומבסטי וזה לא מדויק, וזו בעיה רצינית מאוד, והוא לא היה צריך לומר את זה".

 

 

מקובסקי ואחרים אמרו שמה ששמעו בהכרזה של טראמפ היה ביטוי לא מלוטש של דאגה מאוד אמיתית לביטחון ישראל: האיום שמהווה איראן.

מאט ברוקס, מנכ"ל הקואליציה היהודית הרפובליקנית, אמר שטראמפ פירט על משהו שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר - שאיראן מהווה איום קיומי על ישראל: "הוא לא אומר את זה במונחים האלה, אבל הוא אומר שאיראן גרעינית היא איום קיומי".

אם מקבלים את הנחת היסוד של טראמפ שממשל ביידן חיזק את איראן על ידי קריאה להגבלת ישראל והקלה על חלק מהסנקציות שטראמפ הטיל כשהיה נשיא, הנוסח של טראמפ הגיוני, אמר ברוקס "אין שאלה שהאיראנים מרגישים שהם יהיו במצב טוב יותר תחת ממשל האריס מאשר תחת ממשל טראמפ", אמר.

גם מקובסקי אמר שהוא מתוסכל מכך שטראמפ לא הדגיש את מה שהוא מאמין שהם הסיכונים האמיתיים שמדיניותה של האריס מהווה לישראל אם מלחמתה הנוכחית עם חמאס תתרחב לקרב ישיר עם איראן והמליציות האחרות שלה.

מקובסקי אמר שהוא דואג שנשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן והאריס, אם תיבחר, לא יבואו לעזרת ישראל אם היא תיקח יוזמה במתקפות פתע.

"הם לא יתמכו בישראל אם ישראל תתקוף את המתקנים הגרעיניים של איראן, הם לא יתמכו בישראל אם היא תיזום מסע צבאי נגד חזבאללה", אמר.

בכך שהמציא טראמפ את השמדתה הקרובה של ישראל, אמר מקובסקי, טראמפ החמיץ הזדמנות להכניס את האריס לפינה ולגרום לה לפרט באילו נסיבות היא תקיים את התחייבויותיה החוזרות ונשנות לתמוך בישראל.

"הוא החמיץ מספר הזדמנויות לבקר אותה ואת ביידן בדרך יותר מבוססת עובדות, בנוגע לישראל ולאיראן", אמר. "הייתי מאוכזב".

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE