הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סין היא האיום הביטחוני הגדול ביותר על ארה"ב: התוכנית של האריס VS טראמפ
שני המועמדים לנשיאות רואים בסין כאויבת הגיאופוליטית והכלכלית הגדולה של ארצות הברית – אך לכל אחד יש גישה מעט שונה כיצד להתנהל עם המדינה הקומוניסטית

המועמדת הדמוקרטית קמלה האריס ויריבה הרפובליקני דונלד טראמפ האשימו זה את זה בחולשה כלפי סין, שנחשבת באופן מוחלט כאיום הגיאופוליטי והכלכלי הגדול ביותר על ארצות הברית.

מטה הקמפיין של טראמפ הציע, מבלי לציין כל ראיה, שבן זוגה של האריס למירוץ, מושל מינסוטה טים וולז, יכול לעבוד למען הסינים. לוולז יש היסטוריה ארוכה עם המדינה, שמתחילה ב-1989 כאשר לימד אנגלית בתיכון סיני. עם זאת, הוא הקדיש את הקריירה הפוליטית לביקורת על ממשלת סין, במיוחד על רשומת זכויות האדם שלה.

במהלך העימות הנשיאותי ביניהם, האריס טענה שטראמפ "מכר אותנו" לסין על ידי "מכירת שבבים אמריקאיים לסין כדי לעזור להם לשפר ולהפוך את הצבא שלהם למודרני", והיא הדגישה את שבחי יריבה לנשיא הסיני שי ג'ינפינג. במהלך ממשל ביידן, ארה"ב הטילה בקרות ייצוא כדי לנסות לשמור על טכנולוגיה אמריקאית מחוץ לסין. הגבלות על שבבים מתקדמים וציוד לייצור שבבים הוחמרו שנה לאחר מכן.

אך במהלך מסע הבחירות שלה, האריס הציעה פרטים מעטים בלבד על איך מדיניותה כלפי סין תהיה שונה מזו של הנשיא ביידן. הנשיא הציג את סין כיריבה אוטוריטרית המבקשת להתגבר על ארה"ב ככוח העולמי המוביל.

טראמפ הדגיש יחסי מסחר, והאשים את סין בניצול ארה"ב באמצעות מדיניותה הכלכלית.

הנה מבט על היסטוריית המועמדים ומה שהם אמרו על סין.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נשיא סין, שי ג'ינפינג | צילום: Getty Images

 

 

יחסי ארה"ב-סין

בנאומה בכנס הלאומי הדמוקרטי באוגוסט, האריס אמרה שארה"ב, ולא סין, "זוכה בתחרות של המאה ה-21" – משפט עליו חזרה בעימות מול טראמפ.

היא נפגשה בקצרה עםהנשיא שי ב-2022 בבנגקוק, תאילנד, במהלך חיכוכים בין שתי המדינות. האריס אמרה שהיא הדגישה את הצורך "לשמור על קווי תקשורת פתוחים כדי לנהל את התחרות בין המדינות שלנו באחריות".

בראיון עם Face the Nation ב-2023, האריס הסבירה את "המתח" ביחסים לתחרות בין שתי המדינות. "אבל זה לא אומר שאנחנו מחפשים קונפליקט", היא אמרה, והוסיפה שהקשר הכלכלי בין ארה"ב לסין "לא עוסק בניתוק - אלא בהפחתת סיכונים".

"זה לא על לצאת החוצה, אלא על להבטיח שאנחנו מגנים על האינטרסים האמריקאיים ושאנחנו מובילים בנוגע לכללי הדרך, במקום לעקוב אחרי כללים של אחרים", אמרה האריס.

טראמפ הציג את עצמו כמבקר נחרץ של סין, תוך שהוא מביע גם הערצה למנהיגה.

בראיון חדש עם מנחה פוקס ניוז מארק לוין, טראמפ אמר שהוא "מכבד" את סין ואת שי, והוסיף שהוא "היה מעדיף להיות ביחסים טובים עם סין". הוא כינה בעבר את הנשיא הסיני "בחור נפלא" ש"מנהל 1.4 מיליארד אנשים ביד ברזל".

אך טראמפ איים להסלים את מלחמת הסחר עם סין, על ידי הצעת מכס של 60% או יותר על מוצרים מסין. הוא גם הציע לבטל את מעמדה של סין כמדינה עם העדפה מסחרית, להפסיק את כל יבוא הסחורות החיוניות מסין ולאסור על סין לרכוש קרקעות בארה"ב.

במהלך כהונתו הראשונה בבית הלבן, משרד המשפטים השיק את יוזמת סין השנויה במחלוקת, ששאפה לצמצם את הריגול הכלכלי הסיני.

הוא הבטיח להגביר את המאמצים למנוע מסין לרגל אחרי ארה"ב, אומר בשנה שעברה ש"משרד המשפטים וה-FBI המתוקנים יפתחו במצוד אחרי מרגלים סינים" והגבלות חדשות על ויזות ונסיעות "יחסמו את הגישה הסינית לסודות אמריקאיים".

 

האריס וטראמפ בעימות הנשיאותי

 

טייוואן

האריס אישרה מחדש את תמיכת ארה"ב בטייוואן, אי עם אוטונומיה שסין רואה כשטח שלה. לארה"ב יש מדיניות "סין אחת" ממושכת שאינה מכירה בטייוואן כמדינה עצמאית, וגם לא מכירה בריבונות הסינית על טייוואן.

בעת ביקורה בבסיס הצי יוקוסוקה ביפן בספטמבר 2022, האריס אמרה שארה"ב מתנגדת ל"כל שינוי חד-צדדי בסטטוס קוו".

"אנו נמשיך לתמוך בהגנה של טייוואן, בהתאם למדיניות הממושכת שלנו", היא אמרה.

היא גם גינתה את התוקפנות של סין בים הדרומי, והאשימה אותה ב"פגיעה באלמנטים מפתח של הסדר הבינלאומי המבוסס על כללים" ובאיום והפחדה על שכנותיה.

טראמפ, לעומת זאת, אמר ל'בלומברג' ביולי שטייוואן צריכה לשלם עבור ההגנה של ארה"ב, והאשים אותה בגניבת עסקים מתעשיית השבבים של ארה"ב.

הפרות זכויות אדם

בסנאט, האריס הייתה שותפה לחוקת זכויות האדם והדמוקרטיה של הונג קונג, שהטילה תנאים על היחסים המסחריים בין ארה"ב להונג קונג. החוק הוצג במהלך צעדת סין נגד הפגנות פרו-דמוקרטיות במושבה הבריטית לשעבר.

האריס גם הייתה שותפה לחוקת מדיניות זכויות האדם של האויגורים. החוק הרשה סנקציות נגד אלה שאחראים להפרות זכויות אדם נגד האויגורים המוסלמים וקבוצות אתניות אחרות בסין.

טראמפ חתם על שניהם לחוק.

 

 

63% לא
37% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE