הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ספר תנ"ך נדיר מהמאה ה-14 נמכר תמורת כמעט 7 מיליון דולר
הספר שחובר על ידי הרב שם טוב אבן גאון בשנת 1312, ונחשב עבור רבים במשך השנים כקמע למזל טוב – בעיקר לנשים הכורעות ללדת, נמכר במכירה פומבית בניו יורק תמורת 6.9 מיליון דולר

תנ"ך נדיר מהמאה ה-14 שמקורו בספרד נמכר במכירה פומבית של Sotheby’s  בניו יורק ב-6.9 מיליון דולר ביום שלישי בשבוע שעבר, כך דיווח ה'גרדיאן'.

הוא נקנה על ידי "אנשים פרטיים שהבינו את חשיבותו העליונה, ומצפים להנגישו לציבור", אמרה שרון ליברמן מינץ, המומחית הבינלאומית לספרי יהדות וכתבי יד בבית המכירות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

"אני חושבת שכל מי שקונה ספר בגודל זה מבין שצריך להנגישו לקהל הרחב ביותר ולא לקבור אותו בספרייה קטנה כלשהי".

'תנ"ך שם טוב' נכתב ב-1312 על ידי הרב שם טוב אבן גאון, שהצליח לקחת אותו איתו לארץ הקודש לפני שמת בעיר צפת סביב שנת 1330. בדרך זו, הוא הציל אותו מהמהומות האנטישמיות ברחבי ספרד ב-1391 ומגירוש היהודים במאה ה-15 על ידי האינקוויזיציה הספרדית. אולם, זו הייתה רק ההתחלה של מסעו הסוער של הכרך.

"אז הוא מגיע לישראל, שנכבשה על ידי הצלבנים... ואז הוא מצליח לברוח מזה", אמרה ליברמן מינץ. "הוא הולך לבגדד, ואנו יודעים שהקהילה היהודית של בגדד עדה לכל מיני מהפכות. במקום כלשהו הוא מצליח להגיע לטריפולי. הוא בלונדון במהלך מלחמת העולם השנייה, והוא שורד את המלחמה. הוא עבר מסע ניסים של הישרדות".

 

 

התנ"ך המעוטר באופן מורכב, בעל 800 עמודים, משלב סגנונות אסתטיים של היהדות, הנצרות והאסלאם, ובכך יוצר שילוב אמנותי ייחודי.

"זה נכתב בספרד הנוצרית ב-1312, אבל הנוצרים והיהודים חיים עם כל האדריכלות האסלאמית סביבם והם רואים את כל האסתטיקה התרבותית של ספרד האסלאמית סביבם עדיין", אמרה ליברמן מינץ.

מעבר לסגנון האמנותי הבולט שלו, התנ"ך נחשב מזמן כסוג של קמע.

בפרט, התייחסות לספר מסוף שנות ה-1860 תיארה אותו כ"קמע בדוק ונכון" לנשים בלידה, נכתב בדיווח ב'גרדיאן'.

בנוסף, הספר מצטט באופן נרחב תנ"ך עתיק אבוד הידוע כקודקס הללי וכולל כ-2,000 אותיות קטנות שנחשבות לבעלות חשיבות מיוחדת במיסטיקה היהודית.

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE