הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
למקרה שתהיתם: זו אכן השנה הגרועה ביותר עבור הדמוקרטיה בעולם
דיסאינפורמציה, התערבות זרה ושימוש לרעה בבינה מלאכותית – הן רק בין הגורמים השונים שהביאו לכך שאחת מכל שלוש מערכות בחירות גלובלית היא מעורערת

הדמוקרטיה ברחבי העולם חוותה את השנה הגרועה ביותר שלה בכמעט 50 שנה, עם ירידות חדות בבחירות חופשיות, פיקוח פרלמנטרי והשתתפות בוחרים - כך לפי דוח חדש.

המכון הבינלאומי לדמוקרטיה וסיוע בבחירות, International IDEA, מצא כי אחת משלוש מערכות בחירות גלובליות מעורערות.

גורמים מרכזיים כוללים איומים ממשלתיים, דיסאינפורמציה, התערבות זרה ושימוש לרעה בבינה מלאכותית.

נתונים מהקבוצה המבוססת בסטוקהולם מדגימים ירידה ביושר הבחירות המתוארת בשל חוסר אמון והגשת אתגרים משפטיים.

גם השתתפות הבוחרים צנחה, מ-65.2% מהבוחרים הזכאים ב-2008 ל-55.5% בלבד ב-2023.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

"הבחירות נותרות ההזדמנות הטובה ביותר לסיים את התדרדרות הדמוקרטיה ולהפוך את המצב לטובת הדמוקרטיה", אמר מזכ"ל International IDEA, קווין קסס-זמורה. "הצלחת הדמוקרטיה תלויה בדברים רבים, אך היא הופכת לבלתי אפשרית לחלוטין אם הבחירות נכשלות".

International IDEA מבצעת מחקרים על מגוון היבטים של דמוקרטיה, כולל תהליכי בחירות, השתתפות פוליטית ומסגרות חוקתיות.

הדוח שלהם, שבוחן את הביצועים הדמוקרטיים ב-158 מדינות מאז 1975, מדגיש מגמה עקבית: 47% מהמדינות חוו ירידה במדדים דמוקרטיים מרכזיים בחמש השנים האחרונות.

כמעט אחד משלושה בוחרים חיים בדמוקרטיות שנמצאות במצב גרוע יותר מאשר לפני חמש שנים.

זו השנה השמינית ברציפות של התדרדרות דמוקרטית גלובלית, עם 2023 שנמצאת כשנה הגרועה ביותר מבחינת בחירות חופשיות והוגנות ופיקוח פרלמנטרי יעיל.

כמעט 20% מהבחירות שנערכו בין 2020 ל-2024 ראו לפחות מועמד אחד או מפלגה אחת שדחו את התוצאות, מה שהוביל לכך שמחלוקות בחירות נפתרו על ידי פגיעה בתהליך הדמוקרטי.

באופן משמעותי, המחקר מצא כי הירידה בתקנים דמוקרטיים לא הוגבלה רק לממשלות שבריריות אלא התרחבה גם לדמוקרטיות מוכרות וחזקות.

 

 

סקירה כללית

אפריקה: הארגון הבינלאומי IDEA אומר שהביצועים הדמוקרטיים באפריקה היו באופן כללי יציבים בחמש השנים האחרונות. אך הסאהל, כולל בורקינה פאסו, חווה נסיגה דמוקרטית משמעותית בשל הפיכות צבאיות, עם שתי הפיכות בבורקינה פאסו ב-2022.

המגמה הזו מתרחבת גם למדינות אחרות במערב אפריקה כמו מאלי וגינאה. לעומת זאת, זמביה חוותה מעבר דמוקרטי משופר ב-2021, ובורונדי הראתה שיפורים בחירויות הפוליטיות לאחר שנים של דיכוי.

אסיה-פסיפיק: במערב אסיה, יותר משליש מהמדינות הציגו ביצועים חלשים.

פיג'י, האיים המלדיביים ותאילנד עשו צעדים דמוקרטיים, עם בחירות מוצלחות בפיג'י ב-2022, חיזוק הדמוקרטיה באיים המלדיביים לאחר 2018, והבחירות הכלליות בתאילנד ב-2023.

עם זאת, אפגניסטן ומיאנמר חוו ירידות חדות: הממשל הדמוקרטי באפגניסטן קרס עם השתלטות הטליבאן ב-2021, ומיאנמר נקלעה למלחמת אזרחים לאחר הפיכה צבאית ב-2021.

אירופה: מדינות רבות במערב אירופה חוו ירידות בחירויות האזרח ובהיבטים דמוקרטיים, המושפעים מפילוג פוליטי, אתגרים בעצמאות התקשורת, והטעייה. האיחוד האירופי דן בתקנות למאבק בשימוש לרעה בבינה מלאכותית.

לעומת זאת, מונטנגרו ולטביה השיגו קצת התקדמות, עם הצגת שקיפות בחירות מוגברת במונטנגרו ושיפור חופש התקשורת והמאבק בשחיתות בלטביה.

אמריקה: גואטמלה חוותה נסיגה דמוקרטית בשל שחיתות ותקיפות משפטיות. פרו מתמודדת עם משברים פוליטיים והפגנות, ובאורוגוואי היו דאגות לגבי חירויות אזרח בעקבות צעדי ביטחון אחרונים.

האמריקות באופן כללי שמרו על יציבות דמוקרטית, במיוחד בצפון אמריקה וברוב אמריקה הלטינית, אך, כמו באירופה, הבינה המלאכותית נותרת איום משמעותי.

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE