הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
קליפורניה מאשימה את אקסון מובייל בשקרים לגבי יכולת המחזור של פלסטיק
המדינה טוענת כי חברת הנפט הטעתה את הציבור שמחזור יכול לפתור את משבר הפסולת והזיהום מפלסטיק, ויצרה נזק סביבתי שעלה למדינה מיליארדי דולרים לניקוי

התובע הכללי של קליפורניה, רוב בונטה, הגיש תביעה תקדימית נגד חברת אקסון מוביל, אחת מיצרניות הפולימרים המבוססים על נפט הגדולות בעולם. התביעה מאשימה את אקסון מוביל בהטעיית הציבור לגבי היכולת למחזר פלסטיק ויצירת נזק סביבתי שעלה למדינה מיליארדי דולרים לניקוי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מאז 1985, נאספו יותר מ-26 מיליון פאונד של אשפה מחופי קליפורניה ונתיבי המים שלה - כ-81% מהם פלסטיק. רבים מהפריטים המושלכים הללו ניתן לייחס לשרפים הפולימריים של אקסון מוביל, טוענים התובעים

 

התביעה, שהוגשה בבית המשפט העליון בסן פרנסיסקו, טוענת כי אקסון מוביל קידמה באופן שקרי את הפלסטיק כניתן למיחזור אוניברסלי, כאשר למעשה הרוב המכריע של מוצרים אלה אינם ניתנים לשימוש חוזר. לטענת בונטה, עשורים של שיווק מטעה בפרסומות בעיתונים, ברשתות החברתיות, בפרסומות טלוויזיה ובהצהרות פומביות גרמו לצרכנים לקנות ולהשתמש ביותר פלסטיק חד-פעמי מאשר היו עושים אחרת.

התביעה מבקשת לחייב את ענקית הנפט "לסיים את הפרקטיקות המטעות שלה" בנוגע למיחזור פלסטיק, ומבקשת מבית המשפט להורות לאקסון מוביל להקים קרן לתיקון הנזקים ולשלם קנסות כספיים "על הנזק שנגרם מזיהום הפלסטיק לקהילות ולסביבה בקליפורניה".

במקביל לתביעת המדינה, קונסורציום של קבוצות סביבתיות, כולל מועדון הסיירה, קרן Surfrider, Heal the Bay ו-Baykeeper, הגיש גם הוא תביעה נגד החברה.

התביעות מגיעות בזמן שמחוקקי המדינה מנסים להפחית את זיהום הפלסטיק במקור, עם העברה ויישום של חוק SB54, המבקש להעביר את האחריות והעלות של זיהום הפלסטיק מהנישומים והצרכנים אל היצרנים והאורזים.

מחקרים הראו כי שני התורמים הגדולים ביותר למיקרופלסטיק בסביבה הם צמיגי מכוניות ובגדים סינתטיים. עם זאת, ככל שתעשיית הפלסטיק מתרחבת ומספר הפריטים החד-פעמיים מפלסטיק גדל, כך גדלה גם תרומתם לזיהום הסביבתי. בשנת 2021 יוצרו כ-151 מיליון טון של פלסטיק חד-פעמי מדלקים פוסיליים, ומספר זה צפוי לעלות ב-19 מיליון טון נוספים עד 2027.

פעילי סביבה בירכו על התביעות הכפולות כתיקון נחוץ לתעשייה שבמשך עשורים ייצרה מוצרים שחדרו לנתיבי המים של המדינה וזיהמו גופים אנושיים. ג'ניפר סאבג', מנהלת בכירה ביוזמת זיהום הפלסטיק של קרן Surfrider, ציינה כי למרות מאמצים בלתי נלאים, 85% מהפריטים שנאספו בניקיונות החופים בקליפורניה ב-2023 היו עדיין פלסטיק חד-פעמי.

מאז 1985, נאספו יותר מ-26 מיליון פאונד של אשפה מחופי קליפורניה ונתיבי המים שלה - כ-81% מהם פלסטיק. רבים מהפריטים המושלכים הללו ניתן לייחס לשרפים הפולימריים של אקסון מוביל, טוענים התובעים.

ביום ראשון, חתם המושל גווין ניוסום על חוק שיסגור פרצה באיסור שקיות הפלסטיק משנת 2014 שעדיין אפשרה מכירה של חלק משקיות הפלסטיק בקופות.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE