הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דווקא לקראת החורף: מדענים מסבירים את הקשר בין דיכאון לחשיפה לשמש
עם הידיעה שאור השמש משפיע במידה כלשהי על הפרעות נפשיות, החוקרים חידדו כיצד מצב הרוח משתפר בחודשי הקיץ ומנגד האפיזודות הדיכאוניות מתחזקות בחורף

דיכאון והפרעה דו-קוטבית עשויים להיות בעלי דפוסים עונתיים אצל יותר אנשים ממה שחשבו בעבר, כפי שמחקר חדש חשף את הקשר בין מצב הרוח לאור השמש.

"נראה כי לבני האדם יש יכולת טבעית לעקוב אחר שינויים עונתיים במשך זמן אור השמש ועוצמת אור השמש... וישנה הכרה גוברת בהשפעה העמוקה, המגוונת והמורכבת של אור השמש על הפיזיולוגיה וההתנהגות האנושית", כתבו אולג קובטון וסנדרה רוזנטל במחקרם.

דיכאון משפיע על 18.5% מהמבוגרים בארה"ב, על פי נתונים משנת 2019 מהמרכז הלאומי לסטטיסטיקה בריאותית, ועל כ-5 אחוזים מהאוכלוסייה העולמית, על פי ארגון הבריאות העולמי, ה-WHO. בינתיים, הפרעה דו-קוטבית משפיעה על 40 מיליון מבוגרים ברחבי העולם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חודשי החורף האפורים משפיעים מאוד על מצב הרוח | צילום: Getty Images

 

מחקרים קודמים מצאו כי עד 30% מהאנשים עם דיכאון או הפרעה דו-קוטבית מגלים כי התסמינים שלהם משתנים עם העונות, כאשר מצב הרוח משתפר בחודשי האביב והקיץ, ואפיזודות דיכאוניות סבירות יותר בתחילת החורף.

לכן, קובטון ורוזנטל יצאו להבין טוב יותר כיצד אור השמש משפיע על הפרעות נפשיות, בעזרת 55 משתתפים, 23 מהם עם דיכאון, עם או בלי הפרעה דו-קוטבית, ו-32 ללא מחלת נפש, שגויסו באוניברסיטת ברגן, נורבגיה.

הפרעה אפקטיבית עונתי, SAD – המונח שניתן לאנשים שבריאותם הנפשית משתנה עם העונות – ידועה כמשפיעה על אנשים במדינות סקנדינביות באופן חריף יותר מאשר על אלה שחיים קרוב יותר לקו המשווה, כיוון שמיקומם הצפוני גורם להם לחוות ימים ארוכים מאוד בקיץ ומעט מאוד אור יום בחורף.

במשך שבועיים, המשתתפים במחקר ענדו מדי תאוצה - מכשירים המודדים תנועות - ולאחר מכן החוקרים אספו נתונים על משך ועוצמת אור השמש לכל יום.

המדענים מצאו כי משתתפים בריאים נעו באופן משמעותי יותר מאשר אלה עם מחלות נפש, ומכך הסיקו כי תנועה הייתה סמן למצב רוח חיובי.

קובטון ורוזנטל גם מצאו כי לאור השמש הייתה השפעה משמעותית על התנועה היומית, הן עבור משתתפים בריאים נפשית והן עבור חולים.

הם הסיקו כי אורך היום היה בעל מתאם של 24 אחוזים עם תנועה, ובהירות אור השמש הייתה בעלת מתאם של 21 אחוזים.

זה עשוי לרמוז על כך שאנשים חוו מצבי רוח אנרגטיים וחיוביים יותר בימים שמשיים יותר, או שאנשים ניצלו ימים שמשיים יותר על ידי תנועה רבה יותר, מה שעשוי להשפיע לחיוב על בריאות הנפש.

עם זאת, מחברי המחקר מצאו גם כי אנשים מדוכאים לא נהנו כל כך מימים שמשיים יותר.

הם הציעו כי אנשים עם הפרעות דיכאוניות עשויים לא להגיב פיזית לאור השמש באותו אופן - או שאנשים מדוכאים נטו לחיות חיים סטטיים פיזית יותר, ולצאת החוצה פחות, מה שגורם להם להפיק פחות תועלת מאור השמש.

מחברי המחקר הסיקו כי המחקר שלהם יכול לעזור לאנשים להבין ולחזות טוב יותר את מצבי הרוח שלהם, וכתבו: "יתכן שאנשים עם הפרעות מצב רוח עונתיות טרם מכירים בדפוס המחלה שלהם".

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE