הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
משרד המשפטים האמריקאי נותן גיבוי: לאונר"א יש חסינות דיפלומטית
למרות שכמה מעובדי סוכנות הסיוע לפליטים פלסטינים לקחו חלק פעיל בטבח ה-7 באוקטובר, ולמרות שכבר שנים ידוע שאונר"א מסיתה נגד ישראל – הארגון עדיין חסין מפני תביעה

משרד המשפטים האמריקאי, ה-DOJ, תומך בטענה של האו"ם לפיה סוכנות הסיוע לפליטים פלסטינים, UNRWA, נמצאת תחת חסינות דיפלומטית.

הסוכנות לפליטים של האומות המאוחדות פיטרה לפחות תשעה מהעובדים שלה לאחר שנמצא כי הם לקחו חלק פעיל בטבח שמחת תורה לפני כמעט שנה.

נפגעי הטבח ומשפחותיהם תבעו את UNRWA בבית משפט פדרלי בניו יורק, והאשימו את הארגון והאנשים המעורבים בסיוע ועידוד לחמאס "בביצוע עוולות בינלאומיות".

האו"ם אמר שהתביעה צריכה להידחות, בטענה שהאמנה בין ארה"ב לאו"ם נותנת לקבוצה ולסניפיה חסינות דיפלומטית. "מאחר והאו"ם לא ויתר על חסינות במקרה זה, UNRWA ממשיכה ליהנות מחסינות מוחלטת מהליכים משפטיים, והתביעה צריכה להידחות", הצהיר האו"ם בתגובה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


סוכנות הסיוע לפליטים פלסטינים נמצאת תחת חסינות דיפלומטית

 

התובע הפדרלי של ארה"ב, דמיאן ויליאמס, מהמחוז הדרומי של ניו יורק, הגיש חוות דעת ביולי שתומכת בטיעון זה, ואמר: "בהתחשב בחסינות של האומות המאוחדות, לבית המשפט אין סמכות על האומות המאוחדות".

חוות הדעת מציינת כי "ארצות הברית מכירה ומתאבלת עמוקות על האבדות שנגרמו ב-7 באוקטובר", וכי "ארצות הברית אינה לוקחת עמדה לגבי האשמות העובדתיות בתלונה".

"האומות המאוחדות חסינות לחלוטין מתביעה ותהליך משפטי ללא הסכמה מפורשת לוויתור על חסינות", אמר ויליאמס, תוך ציטוט של אמנת האו"ם, שארה"ב הצטרפה אליה ב-1945, שאומרת שהאו"ם "יהנה בשטח כל אחד מחבריו מהזכויות והחסינויות הנחוצות למילוי מטרותיו".

באופן דומה, גם הנאשמים האינדיבידואליים בתביעה נהנים מחסינות מתביעה כעובדי האו"ם, כך אמרה חוות הדעת.

בין היתר, ה-DOJ טוען כי תביעת הנפגעים טוענת כי אונר"א "סיפקה במודע תמיכה כספית וחומרית לחמאס לבניית תשתית הטרור שלו לקראת התקפות ה-7 באוקטובר, סייעה בבניית מרכזי פיקוד ושליטה של חמאס, איפשרה אחסון נשק במתקני אונר"א, הסתירה חומרי רקטות ושיגור רקטות במתחמי אונר"א, וכי אונר"א בחרה בספרי לימוד שאושרו על ידי חמאס לבתי הספר שלה ששימשו להטמעת תודעה נגד ישראל".

התביעה גם טוענת כי אונר"א "ידעה שמספר עובדים מקומיים היו קשורים לחמאס ושילמה לעובדים באופן שנועד להעשיר עוד יותר את חמאס", לפי המסמך של ויליאמס.

 

צילום: Getty Images

 

מארק גולדפדר, מנהל מרכז התמיכה הלאומי היהודי, אמר כי המסמך של DOJ המתאר את היקף החסינות של אונר"א "עושה הרבה הנחות" ומציג "חוסר תיאבון מצד הזרוע המבצעת לרדוף אחר תומכי טרור".

"ישנם גם מספר טיעונים טכניים שניתן להציג כאן שאונר"א למעשה אינה חסינה", אמר גולדפדר בהצהרה. "האמנות לעיל אינן מתבצעות מעצמן; זו רק ארגון מקושר ולעולם לא צוין עצמו תחת חוק חסינויות הארגונים הבינלאומיים של 1945", הוא המשיך.

"זה מעציב אותי שבחרתם להניח פשוט שעמדות אונר"א נכונות, במקום להתמודד עם כל אחד מהנקודות הללו". "אולי ההנחה הכי חמורה שאתם מקבלים היא הרעיון שהתביעות שהועלו על ידי התובעים נגד כל הנתבעים האישיים כאן קשורות לפעולות שבוצעו או להשמטות שנעשו על ידם בביצוע פונקציה רשמית שלהם", אמר גולדפדר.

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE