הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דיקמבה מוטומבו, מגדולי הכדורסלנים ב-NBA, נפטר בגיל 58
הוא הגיע מאוחר לכדורסל, אך בכל זאת הפך לכוכב ענק שפרש עם מספר החסימות השני הגבוה ביותר בהיסטוריה של הליגה. לאחר פרישתו וגם בעת שהיה שחקן פעיל הקדיש חלק גדול מחייו לפעולות הומניטריות

דיקמבה מוטומבו, שחקן כדורסל מקצועי ופעיל הומניטרי, נפטר בגיל 58 מסרטן המוח. מוטומבו, שנולד בקינשאסה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הגיע לאוניברסיטת ג'ורג'טאון ב-1987 כסטודנט בינלאומי עם שאיפות להיות רופא.

למרות שהחל לשחק כדורסל רק בגיל מאוחר יחסית, מוטומבו התפתח במהירות. הוא נבחר במקום הרביעי בדראפט ה-NBA של 1991 על ידי דנבר נאגטס. במהלך קריירה של 18 עונות ב-NBA, הוא שיחק עבור שש קבוצות והתפרסם בזכות יכולת החסימה המדהימה שלו ותנועת הנפנוף באצבע האופיינית לו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא ג'ורג' וו. בוש הכיר בו בנאום מצב האומה, מציין את תרומתו ההומניטרית. במהלך מגפת הקורונה, מוטומבו עבד עם מומחים רפואיים לקידום חיסונים באפריקה ובצפון אמריקה

 

מוטומבו סיים את הקריירה שלו במקום השני בהיסטוריה של הליגה במספר החסימות, מאחורי חכים אולג'ואן בלבד. הוא השתתף בשמונה משחקי אול-סטאר ונבחר ארבע פעמים לשחקן ההגנה של השנה. ב-2015 הוכנס להיכל התהילה של הכדורסל.

מעבר להישגיו בכדורסל, מוטומבו התפרסם בפעילותו ההומניטרית. ב-1997 הוא הקים קרן לטובת מולדתו. המיזם הבולט ביותר שלו היה הקמת בית חולים בן 300 מיטות בקינשאסה, שנפתח ב-2006 ונקרא על שם אמו. מוטומבו השקיע כ-15 מיליון דולר בפרויקט זה.

מוטומבו המשיך בפעילותו הפילנתרופית גם לאחר פרישתו מכדורסל. הוא היה דובר של ארגון CARE, ישב במועצות מנהלים של מספר חברות, והיה השגריר הגלובלי הראשון של ה-NBA, מסייע בהקמת ליגה מקצועית באפריקה.

ב-2006 קיבל מוטומבו אזרחות אמריקאית. בשנה שלאחר מכן, הנשיא ג'ורג' וו. בוש הכיר בו בנאום מצב האומה, מציין את תרומתו ההומניטרית. במהלך מגפת הקורונה, מוטומבו עבד עם מומחים רפואיים לקידום חיסונים באפריקה ובצפון אמריקה.

ב-2020, הקרן של מוטומבו מימנה בניית בית ספר בעלות של 4 מיליון דולר בכפר צ'יבומבו, ליד מקום הולדתם של הוריו. בית הספר, שנקרא על שם אביו, העניק חינוך חינם ל-420 תלמידי יסודי וחטיבת ביניים.

מוטומבו היה ידוע גם בשל אישיותו הייחודית והביטויים המשעשעים שלו באנגלית. הוא דיבר חמש שפות אפריקאיות בנוסף לאנגלית, צרפתית, ספרדית ופורטוגזית.

לאורך כל הקריירה שלו, מוטומבו ראה בכדורסל אמצעי להשגת מטרה גדולה יותר. "הכדורסל היה כלי שבו השתמשתי כדי להגיע לאן שאני הולך," אמר ל-Sports Illustrated ב-2022. "ההשראה שלי בחיים היא לשפר את תנאי החיים של האנשים שלי."

מוטומבו הותיר אחריו אישה, רוז, ושלושה ילדים, כולל בנו ראיין, שחקן כדורסל בג'ורג'טאון. הוא גידל גם ארבעה ילדים של אחיו ואחותו שנפטרו.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE