הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מכה לכלכלה: שביתת הנמלים מקפיאה את משלוחי הסחורות בחוף המזרחי
השבתת איגוד עובדי הנמל מגיעה למרות מאמצים ברגע האחרון מטעם הבית הלבן למנוע שביתה

ביום שלישי, עשרות אלפי עובדי נמל פתחו בשביתה בנמלים לאורך החוף המזרחי ומפרץ מקסיקו, מה שהוביל להשבתת מכולות רבות בנמלים ואוניות מחוץ לנמלים. השביתה מאיימת על הכלכלה חמישה שבועות לפני הבחירות.

השביתה צפויה לגרום להפרעות מיידיות בנמלים המטפלים ביותר ממחצית הסחר במכולות של ארצות הברית. ההשפעות צפויות להתפשט ברחבי המדינה, לעלות מאות מיליוני דולרים ביום או יותר, ולהחמיר ככל שהשביתה תימשך.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מוצרים מתכלים כמו מזון עלולים להתקלקל - הנמלים מטפלים ב-75% מכל יבוא הבננות, לדוגמה. שביתה ארוכה יותר עלולה להשפיע על תעשיית הרכב, התלויה באספקה מדויקת של חלקים לייצור

 

האיגוד הבינלאומי של עובדי הנמל (ILA), המייצג 47,000 עובדים, דחה את הצעת המעסיקים להעלאת שכר של 50%, בטענה שהיא לא מספקת. האיגוד טוען כי חברות הספנות נהנות מרווחים של מיליארדי דולרים בעוד שהם מציעים חבילת שכר בלתי מקובלת לעובדים.

זוהי השביתה הראשונה של ה-ILA מאז 1977, והיא מגיעה בתקופה של מיליטנטיות מוגברת באיגודים בתעשיות שונות. בניגוד לסכסוכים אחרים, שביתת עובדי הנמל צפויה להיות מורגשת ישירות על ידי ציבור רחב, כאשר יבוא של מוצרים רבים, מכוניות ועד מזון, יופרע.

החברות הגדולות התכוננו לשביתה על ידי הזמנת סחורות לעונת הקניות החגיגית מוקדם מהרגיל והסטת משלוחים לחוף המערבי. גורמים בבית הלבן טוענים כי הם בטוחים ששרשראות האספקה יכולות לעמוד בשביתה, לפחות לזמן מה.

ההשפעה הכלכלית של השביתה צפויה להיות משמעותית. ניתוח של ה-Conference Board מצא כי שביתה של שבוע תוביל להפסדים כלכליים של 3.78 מיליארד דולר. ככל שהשביתה תימשך, ההשפעה תהיה מורגשת יותר לצרכנים.

ענפים מסוימים פגיעים במיוחד. מוצרים מתכלים כמו מזון עלולים להתקלקל - הנמלים מטפלים ב-75% מכל יבוא הבננות, לדוגמה. שביתה ארוכה יותר עלולה להשפיע על תעשיית הרכב, התלויה באספקה מדויקת של חלקים לייצור.

קבוצות עסקיות ורפובליקנים בקונגרס קוראים לנשיא ביידן להתערב ישירות ולהשתמש בסמכויות חירום כדי להחזיר את עובדי הנמל לעבודה. הבית הלבן אומר שלביידן אין רצון לסיים את השביתה באמצעות סמכותו תחת חוק טאפט-הארטלי משנת 1947.

החוזה הנוכחי של עובדי הנמל, שהוסכם ב-2018, מספק שכר מקסימלי של 39 דולר לשעה. האיגוד מבקש העלאות שכר משמעותיות לאחר שהשיעורים בעסקה הקודמת לא הדביקו את האינפלציה. הגנות מפני אוטומציה של עבודת הנמל היו גם נקודת מחלוקת עיקרית.

השביתה מהווה סיכון פוליטי לסגנית הנשיא קמלה האריס, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, בשל הפוטנציאל למחסור ועליות מחירים.

אנליסטים צופים שהבית הלבן יצטרך בסופו של דבר להתערב ככל שהעלויות הכלכליות של השביתה יגדלו. עם זאת, גם אם ביידן ישתמש בסמכויות חירום, הצדדים עדיין יצטרכו לפתור את המחלוקות הבסיסיות ביניהם, והעובדים עלולים למצוא דרכים מפריעות אחרות למחות.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE