הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם השביתה של עובדי הנמלים תעלה את מחירי המזון? מומחים מסבירים
קמעונאים בדרך כלל מחזיקים מלאי חירום כדי להתמודד עם שיבושים פתאומיים - אבל שביתה ארוכה בנמלים הקריטיים עשויה לגרום לתוצאות כואבות

עובדי הנמלים בחופי המזרח ומפרץ מקסיקו פתחו ביום שני בשביתה, שתשפיע על זירמת הסחורות דרך נמלים המטפלים בכמחצית מהסחר הימי לארה"ב ועלולה להשפיע על מחירי המזון.

הנמלים המושפעים משביתת איגוד עובדי הנמל הבינלאומי הם צמתים מרכזיים לייבוא מזון ממקומות כמו דרום אמריקה ומרכז אמריקה. לדוגמה, כשני שלישים מהבננות מגיעים לנמלי החוף המזרחי ומפרץ מקסיקו.

משרד החקלאות האמריקאי, ה-USDA, פרסם הצהרה ביום שלישי ואמר כי הוא לא צופה שמחירי המזון יושפעו באופן משמעותי משביתת הנמלים בטווח הקרוב. "הניתוח שלנו מראה שאנחנו לא צריכים לצפות לשינויים משמעותיים במחירי המזון או בזמינות בטווח הקרוב", אמר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


צילום: Getty Images

 

אלכסנדר פילד, פרופסור לכלכלה בבית הספר לעסקים באוניברסיטת סנטה קלרה, אמר ל'פוקס ניוז' כי פריטי מזון מתכלים יהיו בין הקטגוריות הרגישות של מוצרים לעליות מחירים או מחסור בשל השביתה.

"אם תהיה השפעה ... זה יהיה על מוצרים מתכלים, מזון מתכלה - זה יהיה המיידי לעומת חלק מהקטגוריות האחרות כמו מכוניות ומשאיות, מכונות, רהיטים, בגדים וכו'", אמר פילד.

"אבל אם השביתה תימשך, זה יכול לקרות, וזה ייצור מחסור. המחסור ייצור לחץ כלפי מעלה על המחירים, מה שאומר ששיעור האינפלציה עולה. ואם זה נמשך, יש לו פוטנציאל לדחוף את שיעור האבטלה למעלה ולהאט את צמיחת התמ"ג".

 

עובדי הנמלים שובתים | צילום: Shutterstock

 

וולודימיר באביץ', פרופסור לתפעול ואנליטיקה בבית הספר לעסקים מקדונו באוניברסיטת ג'ורג'טאון, אמר כי קמעונאים בדרך כלל מחזיקים מלאי שיכול לעזור להם להתמודד עם שיבושים קצרי טווח. עם זאת, לרוב אין להם מספיק מלאי כדי לענות על הביקוש לתקופה ממושכת, במיוחד במשך מספר שבועות. זה נכון במיוחד לגבי פריטים מתכלים, כמו בננות, שיש להם חיי מדף מוגבלים".

באביץ' הוסיף כי בעוד שעסקים יכולים לשקול לנתב מחדש משלוחים או להשתמש באמצעים חלופיים, כמו הובלה אווירית, יש גם "סיכונים משמעותיים" לשרשראות האספקה.

"שיבוש ממושך בנמלי ארה"ב, הן בשל השביתה והן בשל הגודש שיבוא בעקבותיה, עלול לשלוח גלי הדף דרך שרשראות האספקה הגלובליות. אנו עשויים לראות עליות מחירים אופורטוניסטיות על ידי חלק מהקמעונאים, קניות פאניקה ואגירה על ידי עסקים וצרכנים כאחד, אפילו עבור מוצרים שאינם מושפעים ישירות מהשביתה", אמר באביץ'.

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE