הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אל תמהרו לקחת אנטיביוטיקה – המחקרים מוכיחים שדבש יעיל יותר
אם אתם סובלים משיעול, אף סתום וכאב גרון - אולי תופתעו לגלות עד כמה קל ובריא לטפל במצב הרפואי המעצבן, שכן דבש הוא זול ואין לו תופעות לוואי

כפי שסבתא אומרת – דבש אכן עשוי להיות טוב יותר מטיפולים מסורתיים לשיעולים, אף סתום וכאבי גרון – כך נמצא במחקר משנת 2020. החומר זול, זמין בקלות, וכמעט ואין לו תופעות לוואי מה שמוסיף ליתרונות שלו.

רופאים יכולים להמליץ עליו כחלופה מתאימה לאנטיביוטיקה, שלעיתים קרובות מומלצת לטיפול במצבים רפואיים אלו, למרות שהיא אינה יעילה, כך אמרו מדענים מאוניברסיטת אוקספורד.

דלקות בדרכי הנשימה העליונות, URTIs, משפיעות על האף, הגרון, תיבת הקול והמעברים האוויריים הגדולים (ברונכי) המובילים מהקנה הנשימתי לריאות.

יש ראיות לשימוש בדבש בילדים - למרות שה-NHS מזהירה מפני לתת אותו לילדים מתחת לגיל שנה בשל סכנות בוטוליזם. ועדיין, הוא משמש ממזמן כתרופת סבתא לטיפול בשיעולים וצינונים. אך הראיות ליעילותו למגוון תסמינים של דלקות בדרכי הנשימה העליונות במבוגרים לא נבדקו באופן שיטתי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


דבש יעיל מאוד לטיפול בבעיות בדרכי הנשימה העליונות

 

כדי לשנות זאת, החוקרים חיפשו במסדי נתונים מחקריים אחר מחקרים רלוונטיים המשווים בין דבש לבין תרופות שונות המקלות על הפרשות ריר, מדכאי שיעול ומשככבי כאבים. הם מצאו 14 ניסויים קליניים מתאימים, שכללו 1,761 משתתפים בגילאים שונים.

ניתוח הנתונים של המחקרים הצביע על כך שהדבש היה יעיל יותר מהטיפול הרגיל לשיפור התסמינים, במיוחד תדירות וחומרת השיעול. שניים מהמחקרים הראו שהתסמינים נמשכו יום עד יומיים פחות בקרב אלו שטופלו בדבש.

עם זאת, החוקרים העירו על כך שהדבש הוא חומר מורכב ולא מוצר אחיד. הם גם הדגישו שרק בשניים מהמחקרים השתתף פלצבו, ואמרו שיש צורך בעוד מחקרים כאלה לפני שניתן יהיה להגיע למסקנות חד משמעיות.

כותבים בכתב העת BMJ Evidence Based Medicine, המחברים אמרו: "דלקות בדרכי הנשימה העליונות הן הסיבה הנפוצה ביותר להמלצה על אנטיביוטיקה. מכיוון שרוב דלקות דרכי הנשימה העליונות הן ויראליות, המלצה על אנטיביוטיקה היא גם לא יעילה וגם לא הולמת".

החוקרים מציעים שלכן דבש עשוי להוות חלופה כאשר רופאים רוצים להמליץ על משהו לטיפול בטוח בתסמיני דרכי הנשימה העליונות.

הם מסכמים: "דבש הוא תרופת עם שנמצאת בשימוש נרחב ומוכרת היטב למטופלים. הוא גם זול, קל להשגה, וגורם לנזקים מוגבלים. כאשר קלינאים מעוניינים להמליץ על טיפול לדלקת דרכי הנשימה העליונות, אנו ממליצים על דבש כחלופה לאנטיביוטיקה".

"דבש יעיל יותר ופחות מזיק מאלטרנטיבות טיפול רגילות ומונע נזק דרך התנגדות לאנטימיקרוביאלית".

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE