הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בשל ההסלמה ברחבי העולם: ייתכן שפרס נובל לשלום יבוטל השנה
מנהל המכון הבינלאומי למחקרי שלום בשטוקהולם טען כי שנת 2024 היא כל כך טרגית, מלאה עוינות ועימותים, שאין מקום להעניק את הפרס

בעוד האלימות וחוסר היציבות גואים ברחבי העולם, מומחה אמר כי ייתכן שפרס נובל לשלום השנה יידחה בפעם הראשונה מאז 1972.

הפרס, המוענק באופן מסורתי למאמצים לקידום השלום, ניצב בפני דילמה של הענקתו בתקופה שבה העוינות הבינלאומית מעמיקה מיום ליום.

דן סמית, מנהל המכון הבינלאומי למחקרי שלום בשטוקהולם, הטיל ספק בהתאמה של הענקת הפרס בשנת 2024: "אני מסתכל על העולם ורואה כל כך הרבה סכסוכים, עוינות ועימותים. אני תוהה אם זו השנה שבה פרס נובל לשלום צריך להידחות".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

סמית הדגיש את האלימות המתמשכת במזרח התיכון, המלחמה באוקראינה, והסיכון הגובר לרעב בסודאן כגורמים התורמים לעמדתו. הוא הצביע על מחקר המכון שלו המראה כי ההוצאות הצבאיות העולמיות גדלות בקצב המהיר ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

"זה יכול ללכת לכמה קבוצות שעושות מאמצים הרואיים אבל נדחקות לשוליים", אמר סמית. "אבל המגמה היא בכיוון הלא נכון. אולי יהיה נכון להסב את תשומת הלב לכך על ידי עיכוב פרס השלום השנה".

כל חמשת הפרסים יוכרזו במהלך השבוע הבא, החל מפרס הפיזיולוגיה/רפואה, ובימים הבאים פרסי הפיזיקה, הכימיה, הספרות והשלום.

פרס נובל לשלום הושעה 19 פעמים בעבר, כולל במהלך שתי מלחמות העולם.

הנריק אורדל, מנהל מכון מחקר השלום באוסלו, אומר כי דחיית הפרס תהיה טעות ב-2024. הוא הציע כי ארגוני שטח, במיוחד אלה העובדים למיתון אלימות במזרח התיכון, יכולים להיות מועמדים חזקים לפרס - אשר חשוב שיעניקו אותו "כדרך לקדם ולהכיר בעבודה החשובה למען השלום". 

המועמדים לפרס נובל לשלום נשמרים בסוד למשך 50 שנה, אך כמה מועמדים פוטנציאליים נחשפו לציבור.

אקדמאים מהאוניברסיטה החופשית של אמסטרדם הציעו ארגונים מהמזרח התיכון כמו EcoPeace, נשים עושות שלום, ונשות השמש על מאמציהן לקידום השלום בין ישראלים ופלסטינים.

בינתיים, אורדל מציע כי חדרי התגובה לחירום בסודאן, יוזמות שטח המספקות סיוע בעיצומה של מלחמת האזרחים האכזרית בסודאן, יכולים גם הם להיות בשיקול.

הוועדה הנורווגית לנובל באוסלו מופקדת על בחירת הזוכה, כך שאם יהיה אחד, הוא יוענק שם ב-11 באוקטובר.

מלבד פרס השלום, כל טקסי הענקת הפרסים מתקיימים בשטוקהולם, ביתו של אלפרד נובל, שייסד את המכון ב-1895.

הסיבות להימנעות מתהליך הבחירה משתנות לאורך ההיסטוריה - פרס השלום לא הוענק באופן מפורסם ב-1948 בעקבות התנקשותו של מהטמה גנדי.

גנדי, שהיה מועמד מספר פעמים בחייו, נחשב למועמד המוביל לפרס.

בשנת 1956, היחסים הבינלאומיים היו כה מתוחים, במיוחד בשל המרד ההונגרי ומשבר סואץ, שהוועדה הנורווגית לנובל החליטה שאף אדם או קבוצה לא השפיעו באופן משמעותי.

 

 

במקרה של פיזיקה, שום עבודה שנוצרה ב-1921 לא נחשבה ראויה למעלה מדעית. אלברט איינשטיין זכה בפרס בשנה שלאחר מכן.

התקדמויות בבינה מלאכותית עומדות להשפיע באופן משמעותי על מספר קטגוריות של פרס נובל השנה, כאשר חלק מהמומחים צופים שבינה מלאכותית עשויה לזכות בכבוד העליון בכימיה או ברפואה.

דייויד פנדלברי, ראש המחקר במכון למידע מדעי של קלריבייט, זיהה מדענים מ-Google DeepMind כמועמדים פוטנציאליים לפרס הכימיה.

מערכת הבינה המלאכותית שלהם, AlphaFold, עשתה צעדים משמעותיים בחיזוי מבני חלבונים, התפתחות שכבר מיושמת בתחומים כולל רפואה ושעשויה להוביל לתרופות פורצות דרך.

פנדלברי, שהצוות שלו עוקב אחר המחקרים המצוטטים ביותר בעולם, מאמין שזה רק עניין של זמן עד שבינה מלאכותית תתפוס מקום מרכזי בזירת פרסי נובל.

"בינה מלאכותית תהיה יותר ויותר חלק ממגוון הכלים שחוקרים משתמשים בהם", אמר פנדלברי. הוא אמר שיהיה מופתע מאוד אם גילוי "המעוגן היטב בבינה מלאכותית" לא יזכה בפרסי נובל בעשר השנים הבאות.

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE