הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אונר"א, מזכ"ל האו"ם ובית הדין בהאג: המועמדים לפרס נובל לשלום
למרות המעורבות הישירה של עובדי אונר"א בטבח ה-7 באוקטובר, ולמרות העוינות לישראל מצד הארגונים הבינלאומיים - הם עדיין עשויים לקבל את הפרס של משכיני שלום

הסוכנות לפליטים פלסטינים, UNRWA, בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש – נמנים בין המועמדים המובילים לפרס נובל לשלום השנה, כך לדברי מומחים.

בהתחשב בניסיון העבר, הוועדה הנורווגית לפרס נובל מסוגלת להפתיע לחלוטין בהכרזה ב-11 באוקטובר - כולל אפשרות שלא להעניק את הפרס כלל.

הדיווחים מצביעים גם על אלכסיי נבלני, איש האופוזיציה הרוסי שנאבק במשך שנים בשלטונו של פוטין – ומת בכלא הרוסי בפברואר האחרון. אך זה בלתי אפשרי מכיוון שלא ניתן להעניק את הפרס לאחר המוות.

מועמד מוביל נוסף של המהמרים, וולודימיר זלנסקי מאוקראינה, סביר להניח שלא יזכה מכיוון שהוא מנהיג של מדינה במלחמה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אנשי אונר"א לקחו חלק פעיל בטבח ה-7 באוקטובר 

 

במקום זאת, כאשר 2024 מאופיינת במלחמת ישראל-חמאס המתפשטת, בסכסוך באוקראינה הנמשך כבר שנה שלישית ובשפיכות דמים בסודאן שגרמה לעקירתם של יותר מ-10 מיליון בני אדם, ייתכן שהוועדה תרצה להתמקד בגורמים הומניטריים המסייעים להקל על סבל האזרחים.

"UNRWA יכולה להיות מועמדת כזו. הם עושים עבודה חשובה ביותר עבור אזרחים פלסטינים החווים את סבל המלחמה בעזה", אמר הנריק אורדל, מנהל מכון מחקר השלום באוסלו, ל'רויטרס'.

פרס ל-UNRWA יהיה שנוי במחלוקת, הוסיף, בהתחשב בטענות שהעלתה ישראל לפיהן חלק מאנשי הצוות שלה השתתפו בהתקפה של ארגון חמאס על דרום ישראל ב-7 באוקטובר 2023, שהציתה את המלחמה בעזה. הטענות כידוע, הוכחו פעם אחר פעם – כאשר במשך שנים ישראל הציגה ראיות להסתה שאונר"א מקדמת בקרב האוכלוסייה הפלסטינית.

כמה מדינות הפסיקו את המימון ל-UNRWA בעקבות הטענות. רוב התורמים חידשו מאז את התרומות. באוגוסט, חקירה פנימית של האו"ם קבעה כי תשעה אנשי צוות עשויים להיות מעורבים בהתקפה והם פוטרו. אונר"א, מצידה, טוענת שישראל מנסה לפרק את הארגון.

הוועדה בת חמשת החברים החשאית, הממונה על ידי הפרלמנט הנורווגי, עשויה גם לרצות להתמקד בצורך לחזק את הסדר העולמי הבינלאומי שנבנה לאחר מלחמת העולם השנייה ואת המוסד המרכזי שלו, האומות המאוחדות.

זה עשוי להוביל לפרס למזכ"ל שלה, אנטוניו גוטרש, עם או בלי בית הדין העליון שלה, בית הדין הבינלאומי לצדק, אמר אסלה סווין, היסטוריון של פרס נובל לשלום.

 

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש

 

"גוטרש הוא הסמל העליון של האו"ם", אמר סווין לרויטרס. "ותפקידו החשוב ביותר של בית הדין הבינלאומי לצדק הוא להבטיח שהחוק ההומניטרי הבינלאומי מיושם באופן גלובלי".

בית הדין הבינלאומי לצדק גינה את הפלישה המלאה של רוסיה לאוקראינה וקרא לישראל להבטיח שלא מתבצע רצח עם בעזה במסגרת תיק מתמשך שישראל דחתה באופן חוזר ונשנה כחסר בסיס.

אך הוועדה עשויה גם להחליט שאף אחד לא יקבל את הפרס, דבר שקרה 19 פעמים, בפעם האחרונה ב-1972.

"אולי זו השנה שבה ועדת פרס נובל לשלום פשוט צריכה לדחות את הפרס ולהפנות את תשומת הלב לעובדה שזה שנת לחימה", אמר דן סמית', ראש מכון המחקר הבינלאומי לשלום בשטוקהולם, לרויטרס.

אלפי אנשים יכולים להציע שמות, כולל זוכי פרס לשעבר, חברי פרלמנטים ופרופסורים אוניברסיטאיים להיסטוריה או למשפטים. המועמדויות הן סודיות למשך 50 שנה, אך אלה שמציעים יכולים לבחור לחשוף את בחירותיהם.

חלק מהמועמדים הידועים כוללים את נציבות האו"ם לפליטים, UNHCR, האפיפיור פרנציסקוס וחוקר הטבע הבריטי דייוויד אטנבורו. בסך הכל הוצעו 286 מועמדים לפרס השנה.

בשנה שעברה הפרס הוענק לנרגס מוהמדי, פעילת זכויות נשים איראנית כלואה, זאת כנזיפה למנהיגים התיאוקרטיים של טהרן וכחיזוק למפגינים נגד הממשלה.

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE