הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שנה לטבח ה-7 באוקטובר: הטון המזגזג של ממשל ביידן
וושינגטון רוצה להאמין שיש לה השפעה על ההחלטות המדיניות והצבאיות של ישראל במאבקה מול כל אויביה – אבל לבסוף ארצות הברית מוצאת את עצמה מובלת ולא מובילה

מדיניות ממשל ביידן בנוגע למתיחות בין ישראל לחזבאללה נראתה כאילו השתנתה באופן דרמטי תוך שעות ספורות בשבוע שעבר.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן החל את היום ב-30 בספטמבר בקריאה ל"הפסקת אש מיידית" לאורך הקו הכחול המפריד בין שטח ישראל ללבנון, ואמר לכתבים שצעקו אליו שאלות כי הוא מודע לתוכניות הישראליות לפתוח בקרוב במבצע קרקעי מוגבל בלבנון וכי הוא "מרגיש בנוח עם עצירת" התוכנית הזו.

אולם שעות לאחר מכן, צה"ל הודיע כי החל בסדרת פשיטות שמטרתן לפרק עמדות של חזבאללה בצד הלבנוני של הגבול.

בעוד שהערותיו הפומביות של ביידן לא הותירו מקום רב לפרשנות, הבית הלבן מיהר לזנוח את קריאתו להפסקת אש מיידית ברגע שהתברר כי ישראל אינה מוכנה להסכים לכך.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ביידן נוחת בישראל, ה-18 באוקטובר | צילום: AFP

 

בכיר בממשל אמר ל'טיימס אוף ישראל' כי ארה"ב מודאגת מהמשימה הזו, אך הבינה וקיבלה את ההיגיון שמאחורי הפשיטות הישראליות, בהתחשב בכך שאזרחים ישראלים שפונו לא יהיו מוכנים לחזור לבתיהם סמוך לגבול הצפוני כל עוד חזבאללה נמצא בצד השני עם היכולת לבצע מתקפה דמוית 7 באוקטובר.

ככל הנראה, ארה"ב כבר לא חשבה שהסכם דיפלומטי לבדו יספיק כדי להתמודד עם האיום הזה. "אנו מכירים בכך שלעתים לחץ צבאי יכול לאפשר דיפלומטיה", אמר דובר מחלקת המדינה מתיו מילר.

הפשיטות של צה"ל - שנמשכו במשך שבוע לצד הרחבת התקיפות האוויריות בלבנון - תוארו לאחר מכן ל'טיימס אוף ישראל' על ידי דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן כ"עולות בקנה אחד עם זכותה של ישראל להגן על אזרחיה ולהחזיר אזרחים לבתיהם בבטחה".

היה קשה להאמין שרק חמישה ימים קודם לכן, הבית הלבן הכריז על יוזמה להפסקת אש בת 21 יום בין ישראל לחזבאללה, כאשר גורמים אמריקאיים אמרו שמשרדו של נתניהו נתן את ברכתו לפני שהרעיון פורסם.

אולם שעות לאחר מכן, נתניהו דיבר על הגברת הלחימה של ישראל נגד ארגון הטרור הלבנוני, וביום שלאחר מכן צה"ל ביצע תקיפה אווירית שהרגה את מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה.

ארה"ב לא ביטלה את יוזמת הפסקת האש בת 21 הימים, אך כעת נראה שהיא ממסגרת אותה כמטרה פחות מיידית - כזו שתתממש כאשר ישראל תחליט לסיים את התקפותיה נגד חזבאללה

שנה לאחר שמתקפת חמאס ב-7 באוקטובר הציתה את המלחמה בעזה, ממשל ביידן שוב מוצא את עצמו מובל על ידי ישראל, למרות היותו מעצמת-העל האחראית לאספקת חלק ניכר מהנשק שצה"ל זקוק לו כדי לנהל את המלחמה הזו.

הוא ממשיך לטעון שאחת ממטרותיו העיקריות היא למנוע את התרחבות המלחמה בעזה לסכסוך אזורי, אך ניתן לטעון שהוא מזיז את קו הסיום כדי להימנע מלהודות שהתקפת טילים איראנית שנייה נגד ישראל, פלישה קרקעית של צה"ל ללבנון, מטחים מתגברים מהמורדים החות'ים בתימן ומיליציות שיעיות בעיראק ובסוריה עשויים כבר להוות את אותה מלחמה מזרח-תיכונית מלאה שכה חוששים ממנה.

גורמים מתוסכלים בממשל ביידן דחו את הרעיון שארה"ב יכולה פשוט "לנופף במטה קסמים" כדי לשכנע את ישראל לנהל את המלחמה כפי שוושינגטון רואה לנכון.

"אנחנו מדברים איתם [ישראל] במספר רמות שונות על מה שאנחנו מאמינים שהוא לטובתם, מה שאנחנו מאמינים שהוא לטובת האזור. נמשיך לעשות זאת, אבל בסופו של דבר, זה תלוי בהם - כמו בכל מדינה ריבונית - לקבל את ההחלטות שלהם", אמר מילר בשבוע שעבר.

ביידן היה ישיר יותר לאחר שקיבל שאלה מובילה מעוד כתב שרמז כי ארה"ב "מאפשרת" לישראל לנקוט פעולות מסוימות. "אנחנו לא 'מאפשרים' לישראל. אנחנו מייעצים לישראל", השיב הנשיא בחדות ב-3 באוקטובר.

ארה"ב מצביעה לעתים קרובות על החלטת ישראל במהלך החודש הראשון למלחמה לאפשר כניסת סיוע הומניטרי לעזה לאחר שהתחייבה תחילה שלא לעשות זאת, כדוגמה למקרה שבו הממשל הצליח להשפיע על ירושלים.

ביידן ובכירים בממשלו לחצו בפרטיות על ישראל להסכים לצעד לפני שהנשיא הגיע לישראל ב-18 באוקטובר.

אבל זה היה לפני כמעט שנה.

 

מחבלי חמאס משתלטים על סיוע הומניטרי | צילום: AP

 

היעדר אסטרטגיה ישראלית ברורה לסיום המלחמה בעזה הוביל מבקרים ללחוץ על מינוף הסיוע הביטחוני האמריקאי לישראל.

ארה"ב עיכבה משלוח אחד של פצצות במשקל 2,000 פאונד מאז מאי בשל חששות שייעשה בהן שימוש על ידי צה"ל באזורים מאוכלסים בצפיפות בעזה. כל המשלוחים האחרים המשיכו לזרום.

גורם אמריקאי שדיבר עם 'טיימס אוף ישראל' ביום ראשון ציין כי נקיטת קו נוקשה יותר כלפי ישראל על ידי עיכוב משמעותי יותר של סיוע ביטחוני מסתכנת ב"עידוד" איראן להגביר את התקפותיה על ישראל.

בכירים בממשל ביידן טוענים כי נתניהו מונע בעיקר מהישרדותו הפוליטית, יוצר מכשולים במשא ומתן לעסקת חטופים שאפשרו למלחמה להימשך ללא הגבלה, אמר הגורם האמריקאי.

עם זאת, בסתירה גדולה, הם הבהירו כי מנהיגי חמאס וזבאללה אשמים יותר, שכן שניהם יזמו את הסבב האחרון של הלחימה נגד ישראל, וכי מנהיג ארגון הטרור יחיא סינוואר אפילו לא השתתף בשיחות על החטופים במשך שבועות.

בהתאם לכך, איום לעכב יותר סיוע לישראל בהקשר זה לא יניב תוצאות בשטח, בעוד שזה יחשוף את סגנית הנשיא קמלה האריס לביקורת על עימות עם בעלת הברית המרכזית של וושינגטון במזרח התיכון שבועות לפני הבחירות לנשיאות, רמז הגורם האמריקאי.

"אנחנו לוחצים כשאנחנו יכולים - והמדיניות שלנו מנעה הידרדרות של הסכסוך בנקודות שונות במלחמה - אבל יש גבול למה שאנחנו יכולים לעשות", אמר הגורם האמריקאי.

 

 

100% לא
0% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE